agar-agar

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rukoilijasirkka

Vieras
Elikkäs, millanen annostelu siinä ois, tos purkissa oli vaan, että miten paljoon veteen se liuotetaan, muttei mitään siitä, paljonko sitä täytyy laittaa koko siihen annokseen. Se ois jotain 2 litraa kokonaisuudessaan. Pitäs tulla tämäkkä tytinä, niin, et sitä voi leikata, mut ei nyt mitään autonkummia kuiteskaa.

En ole koskaan käyttänyt agar-agaria, eikö siinä ohjeessasi ole sitä kerrottu paljonko laitetaan? Jos ohjeessasi on käytetty liivatetta ja haluat vaihtaa agar-agariin, niin luulisin jostain ruoanlaittoaiheiseltä sivulta löytyvän, miten niitä käytetään toisiaan korvaamaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
En ole koskaan käyttänyt agar-agaria, eikö siinä ohjeessasi ole sitä kerrottu paljonko laitetaan? Jos ohjeessasi on käytetty liivatetta ja haluat vaihtaa agar-agariin, niin luulisin jostain ruoanlaittoaiheiseltä sivulta löytyvän, miten niitä käytetään toisiaan korvaamaan. =)

Varmaan löytyskin, mut ajattelin, et jos joku ois itse tehnyt ja tietäs paremmin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Varmaan löytyskin, mut ajattelin, et jos joku ois itse tehnyt ja tietäs paremmin. :D

Minulla taitaa sitä kaapissa olla, mutta en tosiaan ole käyttänyt. Liivatetta en oikein tykkää käyttää, joten harvoin teen mitään minkä pitää saada jymähtämään =)

Mua kävi ällöttämään se liivate, ku kelasin, et se on tehty jostain sianihosta. :$

Joo ja eikö siinä olen sitä selkäydintäkin? Vai muistanko väärin, en ole enää vuosiin liivatetta käyttänyt ja katson aika tarkkaan, etten osta esim jogurtteja, joissa on liivatetta

Agar-agar ei sula ruoansulatuksessa, joten sitä on käytetty myös laksatiivisena aineena. Agar-agaria myydään nuudelimaisina nauhoina, jauheena tai pitkinä möhkäleinä, ja se on yleensä väriltään valkoista. Agaria saa apteekista, luontaistuotekaupoista ja itämaisia elintarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Nauhamaista agaria on liotettava ennen käyttöä useamman tunnin ajan. Nauhan käyttö on hieman työläämpää kuin jauheen, joka liuotetaan suoraan kiehuvaan veteen ja sekoitetaan hyytelöitävään massaan. Neste johon agar-agar liuotetaan, on oltava lämmin, kuuma tai jopa kiehuva, sillä kylmiin aineksiin sekoitettu agar-agar paakkuuntuu, kuten tavallinenkin liivate.

Agar-agaria käytetään yleensä 10-15 g/1 kg tai 1 litra hyytelöitävää massaa. Kaksi ruokalusikallista (2 rkl) on yhtä kuin 10 g agar-agar jauhetta.

Marmeladin kovuista hyytelöstä tulee, jos annostus korotetaan nelinkertaiseksi. Hyytelösokerilla (jossa on kasviperäinen pektiini) onnistuu ei maitopohjaisten hyytelöiden valmistus, joskaan ei kumottavien hyytelöiden.

*Marita Joutjärvi, päätoimittaja MAKU*

Hm. maitopohjaista hyytelöä olen juuri tekemässä. Jostain luin niin sanottiin, ettei se onnistu, vaan maistuu kalalta, mutta meinaan kokeilla kuitenkin.

Samassa artikkelissa oli maininta "kalaisuudesta" maitopohjassa... Mutta paljon mausteita? :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Hm. maitopohjaista hyytelöä olen juuri tekemässä. Jostain luin niin sanottiin, ettei se onnistu, vaan maistuu kalalta, mutta meinaan kokeilla kuitenkin.

Samassa artikkelissa oli maininta "kalaisuudesta" maitopohjassa... Mutta paljon mausteita? :saint:

Täytyy kuiteski vaan kokeilla, vaikka mitä neuvottas. :xmas: valkosuklaatytinää kalaisella häivähdyksellä, uskon, että siitä tulee hittiresepti. :snotty:

Ei mut! Mähän kokeilen tietty ihan pieneen määrään ensin, ennenku hassaan maitoa ja valkosuklaata himomäärät johonkin epäonnistuneeseen kalanmakuiseen höttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Mä en o kokeillu sitä koskaan maitopohjaseen, koska on sanottu, ettei sitä voi siihen käyttää; vain mehupohjasiin. Se rakenne ei kait kans tuu oikeen hyväks maidon kanssa.

Sehän kokeillaan. Mutta pieneen määrään vain. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Mä en o kokeillu sitä koskaan maitopohjaseen, koska on sanottu, ettei sitä voi siihen käyttää; vain mehupohjasiin. Se rakenne ei kait kans tuu oikeen hyväks maidon kanssa.

Sehän kokeillaan. Mutta pieneen määrään vain. :D

huvahuva *kuvittelee mielessään iiiisoaa määrää jotain hyvännäköistä suklaasysteemiä, joka lopulta maistuu kalalta* :$ :x

No mähän kokeilin sitä. Ei se millekkään kalalle haissut tai maistunut, mutta siitä tuli vetistä. Siis pysyi ihan hienosti kasassa, mutta kun pisti suuhun, niin se oli jotenkin ihan vetistä. :'(

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä