Aftoja

mia
Kirjoitinkohan oikein sanan, no tarkoitan suuhun tulevia kipeitä reikiä.
Onko kenenkään lapsella ollut? Mitä annoitte ensiavuksi?
Meillä pojalla tosi kipeä afta ikenessä, ei pysty kunnolla syömään.
Hammaslääkärissä sanoivat että menee parissa viikossa ohitse.

Kertokaahan tarkemmin ketkä tiedätte niistä enemmän, miksi niitä tulee onko esim. jokin vitamiinin puutos?
 
LeenaK
Moi!

Meillä ei lapsilla ole aftoja ollut, mutta itsellä kyllä. Ei oikein mikään auta :-/, menee sitten itsestään ohi. Ei kai ne edes mistään erityisestä johdu, joskus niitä vaan tulee. Olikohan tässä vastauksessa nyt mitään järkeä :). No, lähinnä ehkä tukea, että vaikka kurja onkin niin katoaa sitten eikä välttämättä ihan heti tule uudestaan.
 
hainkin lehden tähän... lääkkeen nimi on Aloclair-geeli, joka muodostaa aftan päälle suojaavan kalvon, jolloin kipu lievittyy ja afta saa parantua rauhassa. Geeli ei kirvele. vaikutus alkaa muutamassa minuutissa ja säilyy pari tuntia. hinta 10e (8ml)
 
äitskä
joku sanoi että auttaa jos puristaa puolukan mehua siihen..huh puistattaa ajatuskin miten kirvelee...en tiedä auttaako mut kokeilemalla selviää. Ei varmaan kyllä lapselle onnistu..
 
Aftat on tuttuja..tarkista mitä hammastahnaa käytät..siitä voi olla apua (meille ainakin) sellainen lääke kuin aftabs on olemassa mutta ei varmaan lapsille käy?? Itestään menee ohi..olen pumpulipuikkoon laittanut kirkasta viinaa ja sillä "tupsutellut" aftaa, se helpottaa ja auttaa nopeammin menemään pois!!
Montakertaa aftoja tulee jos on ollut sairaana tai tulossa sairaaksi, silloin kun oma puolustusjärjestelmä on heikko. Joskus aftat voi kertoa jostain vakavammastakin sairaudesta (esim. keliakia) mutta yleensä onneksi vain kiusallisia!
 
Löysin tällaisen jutun:

Siirtyminen hammastahnaan, jossa ei ole vaahto-aineena natriumlauryylisulfaattia (Salutem©, Biotene©), vähentää aftojen esiintymistä. Aftoja voidaan hoitaa afta-laastareilla, (Aftab©, reseptilääke) sekä glukokortikoidi-suihkeilla (esim. Beconase aqua©, Nasacort©, reseptilääkkeitä). Jos aftat ovat kovin suuria tai niitä on yht'aikaa useita, ne voivat haitata syömistä ja puhumista. Tällöin voi käyttää paikallis-puudutetta (Xylocain kurlausvesi©, reseptivalmiste).

 
sanika
Mulla on kans usein aftoja. Mulle on yksi lääkäri sanonut että pitää välttää sitrushedelmiä ja ulkolaisia tomaatteja! Ja olen myös todennut Biotene hammastahnan auttavan. Kerran oli niin valtava ja kivulias rakkula että kävin hammaslääkärissä laitattamassa sellaisen aineen siihen mikä kirveli aivan sairaana, mutta rakkulan kipu oli häipynyt jo samalle päivälle!
 
Mä sain juuri pari päivää sitten erittäin kattavan luennon aftoista hammaslääkäriltä. Koko ikäni olen niistä kärsinyt ja nyt vasta tiedän asiasta enemmän.

Tavallinen hammastahna on aika yleinen aftojen aiheuttaja. Siinä oleva saippua poistaa limakalvoja suojaavan kerroksen ja afta-herkille tämä aiheuttaa aftoja. Siksi suositellaan saippuatonta hammastahnaa.

Myös hormonit, stressi ym vaikuttavat aftojen tulemiseen. Kuukautiskierron mukaan voi tulla tai jonkin haastavan tehtävän vuoksi.

Joillekkin myös sitrushedelmät, mansikat ja tomaatit voivat aiheuttaa aftoja. Myös suun haavoihin niitä tulee helposti.

Myös syljen laatu liittyi jotenkin asiaan, mutta tarkkaan en sitä muista. Selityksi kuunnellessa meni kyllä pitkä tovi ja paljon uutta opin. :)
 
hyvä aine
betadine(kirjoitettiinkonhan noin) apteekista, ruskehtava suuvesi jolla muutaman kerran purskuttelu auttaa. hyväksi havaittu ainakin meillä ja muutamilla lähipiirin ystävillä. mukulat tietää jo heti itsekin mennä purskuttelemaan jos vähänkään alkaa tuntumaan että tulossa on, ja pienemmille pumpulipuikolla vähän aftan päälle...
 
Lääkäriäiti
Itse kärsin aftoista kymmenisen vuotta aikuisena vähän yli 30-vuotiaaksi. Kun ensimmäinen aftalääke (aftan kohdalle laitettava tabletti) Aftab tuli markkinoille, menin apteekkiin hakemaan lääkettä. Nuori farmaseutti kysyi minulta erikoislääkäriltä kysymyksen, joka johti siihen, että aftoja ei juuri enää ole ollut. Hän kysyi: "Oletko kuullut, että hammastahna voi vaikuttaa aftojen syntyyn?" Sitä ei lääkärikoulussa 80-luvulla ollut kerrottu, mutta viimeisen kymmenen vuoden ajan hammaslääkärit ovat tienneet asian, me tavalliset lääkärit emme.
Siis, tav. hammastahnoissa oleva vaahtoamisaine, lauryylisulfaatti tms., lisää aftaherkkien ihmisten aftojen määrää. Apteekeissa on myynnissä kolmea eri merkkiä, joissa em. ainetta ei ole. Kannattaa kokeilla ja etsiä itselleen sopivin. Itse käytän Yotuel-nimistä. Ainoa huono puoli on aika kallis hinta, mutta maksan sen siitä, ettei tarvitse kärsiä aftoista!
 
malla80 harmaana
Minulla ja mihelläni on myös ollut aftoista kiusaa. Itse vaihoin juuri ns. luomuhammastahnaan jossa ei ole mitään myrkkyjä käytetty. Luulen myös että jotkut ruokien yms. syötävien lisäaineet on aftojen syynä.
 

Yhteistyössä