Ärsyttävää rahankiskontaa! Vai olenko ainoa jota ota pattiin?

Häät ja rippijuhlat ja synttärit ja mitä vielä, joka paikkaan pitäisi olla tunkemassa satasia :kieh: Mikään muu kuin raha ei tunnu kelpaavan, varsinkaan tällä palstalla. Kuinkakohan moni jättää menemättä juhlaan siksi että kokee, ettei heillä ole tarpeeksi antaa lahjarahaa? Onko se sitten hääparin/synttärisankarin/ripille päässeen toive, että ne tulee ketkä maksaa?

Lahjakeskeisyys ylipäätään kuvottaa, oli sitten tavaralahja tai rahalahja. Siis kun joillekin se lahja tuntuu olevan kaiken juhlinnan keskipiste. Ymmärrän teinien ajatukset, rahalla saa "kaikkea kivaa", mutta aikuisten pitäisi olla jo jalostuneempia ajattelemaan toisella tavoin.

Sitten kun homma o menny siihen että vaikka et paikalle menisi niin mukamas pitäs siltikin laittaa joku shekki menemään. Ymmärrän jos kummilapsen rippijuhlat mutta muutoin ei.
Sitten kun ne summat on ikäänkuin määritelty. Ajatelkaan kun meitä on 5 ja pitäisi 2 tuoda enempi kun 1 niin montas saturaista medön pitää tuoda?

..
Itselläni olltu aina huonotuoloisia sukulaisia, joten itse olen tottunut lapsesta lähtien antamaan/saamaan pienen muistamisen. Viime keväänä kun valmistuin niin sain vanhemmiltani lahjan joka oli ehkä 20e arvoinen. Muutama todella kaunis koriste esine olin kyllä todella tyytyväinen! Meille vieraat on oikeasti tervetulleita ilman lahjaa. Häälahja ketjussa joku puhui siitä, että omat syömiset pitää kattaa mutta itse en koe tärkeäksi tarjota huikeita ruokia ja saada paljon rahaa vaan se on tärkeintä, jos edes läheiset tulisivat paikalle (omani eivät useinkaan tule).

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Häät ja rippijuhlat ja synttärit ja mitä vielä, joka paikkaan pitäisi olla tunkemassa satasia :kieh: Mikään muu kuin raha ei tunnu kelpaavan, varsinkaan tällä palstalla. Kuinkakohan moni jättää menemättä juhlaan siksi että kokee, ettei heillä ole tarpeeksi antaa lahjarahaa? Onko se sitten hääparin/synttärisankarin/ripille päässeen toive, että ne tulee ketkä maksaa?
Tällä palstalla ei tietääkseni ole rippijuhlia tai häitä. Ja rippilapsi tai hääpari ei varmaankaan sitä rahaa KISKO. Täällä ihmiset esittävät mielipiteitään siitä, mikä heistä olsii sopiva summa lahjaksi. Mielipteet täällä eivät ole absoluuttisia sisäänpääsymaksuja! Jos ärsyttää, älä lue, niin se tauti hoituu äkisti!

Keittiönoita
Rahalahjatoivomus on mun mielestäni ihan ymmärrettävä, varsinkin kun on kyse häälahjasta. Nykyisin kun harva menee enää suoraan lapsuudenkodista naimisiin, joten niitä silitysrautoja, vispilöitä, lakanoita ja rikkaimureita ei enää tarvita....ne kun hääparilla on jo. Ymmärrän myös sen, että ihmiset eivät halua tarpeetonta tavaraa kaappien täytteeksi ja joskus häälahjojen laittaminen kripparille myyntiin voi tuntua sekin vähän ikävältä. Varsinkin, jos lahjan antaja siitä loukkaantuu.

Minä ymmärrän hyvin tuon, että kaikkea on jo ja siksi pyydetään rahaa. Siis ymmärrän, mutta se joskus ärsyttää, se tilinumero siinä kutsun lopussa. Ja enemmän ärsyttää muiden asenne ja säätely siitä, mikä on muka tarpeeksi rahaa kenellekin missäkin tilanteessa.

Vai olenko minä vain pihi?

me laitettiin hääkutsuun,että minkäännäköisiä lahjuksia emme ota vastaan, eikä kukaan niitä sitten tuonutkaan :) Tänä kesänä on kaveripariskunnan häät ja heidän kutsussaan oli,että toivovat rahaa eivätkä mitään roinaa..

Keittiönoita
Minä ymmärrän hyvin tuon, että kaikkea on jo ja siksi pyydetään rahaa. Siis ymmärrän, mutta se joskus ärsyttää, se tilinumero siinä kutsun lopussa. Ja enemmän ärsyttää muiden asenne ja säätely siitä, mikä on muka tarpeeksi rahaa kenellekin missäkin tilanteessa.

Mutta et kai sä nyt kuitenkaan päätä lahjasummaa sen perusteella, mitä mieltä palstalaiset ovat? :D Ja jos et halua antaa rahalahjaa, niin koita valita jokin sellainen lahja, joka käytetään pois tai jota ei ole tarkoituskaan säilyttää ikuisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Mutta et kai sä nyt kuitenkaan päätä lahjasummaa sen perusteella, mitä mieltä palstalaiset ovat? :D Ja jos et halua antaa rahalahjaa, niin koita valita jokin sellainen lahja, joka käytetään pois tai jota ei ole tarkoituskaan säilyttää ikuisesti.
En päätä, meillä on ollut keskustelua tässä lähisukulaisten kanssa ja he kuuluvat näihin ärsyttäviin "päättäjiin" myös :D

pp
Me aiotaan ehkäistä vieraiden poisjäänti häistä, vaikka heillä olisi kuinka ohut lompakko tahansa :)

Vieraat kutsutaan ihan muulla syyllä taloon ja vasta paikan päällä kerrotaan, että ollaan menty naimisiin. Näin kenellekään ei tule paineita ostaa häälahjaa, lahjaksi riittää, että ylipäätään tulevat käymään :)

Keittiönoita
En päätä, meillä on ollut keskustelua tässä lähisukulaisten kanssa ja he kuuluvat näihin ärsyttäviin "päättäjiin" myös :D
Okei :D Mä voisin kuvitella, että - jos eivät ole absolutisteja - hääparia voisi ilahduttaa vaikka pullo jotain hyvää shamppanjaä tai kuohuviiniä, jostain erikoisliikkeestä ostettu romanttinen suklaarasia tms. Siis jokin sellainen, mistä on hetkeksi iloa ja nautintoa, mutta mikä ei jää kaappeihin pölyttymään.

ass
mä henkilökohtaisesti oon kauheen kiusaantunu jos joku tuo liian hienon tai ison lahjan! lapselleni tai meille jostain syystä. mielelläni vien tuliaisia ihan kun mennään kyläättelemäänkin, juhlat on aina juhlat, ja lahjoihin laitan sen mikä sillä hetkellä sopii budjettiin.

piina
Mun mielestä rahalahja on ok ja itse mielellään vienkin, jos en ole mitään kivempaa keksinyt ja jos on vähän vähemmän mun tuntema, kenen juhliin lahja pitää viedä, niin silloin ei ainakaan mitään toisten ei haluamaa vie.

Mutta sitä mäkin ihmettelen, että jos juhlat järjestetään niin, että lahjojen pitäisi kattaa ruoka yms. kulut. Mun mielestä juhlat järjestetään niillä rahavaroilla mitä on käytettävissä ja jos/kun toivookin lahjaksi käteistä, niin niillä voi ostaa sitten jonkun muun kivan jutun, jonka lahjan saaja tarvitsee. Eli mun mielestä lahjan hinnalla ei ole mitään merkitystä siihen, kuinka paljon juhlissa kuluttaa.

Morssian-10
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå:
me laitettiin hääkutsuun,että minkäännäköisiä lahjuksia emme ota vastaan, eikä kukaan niitä sitten tuonutkaan :) Tänä kesänä on kaveripariskunnan häät ja heidän kutsussaan oli,että toivovat rahaa eivätkä mitään roinaa..
Mä en olisi halunnut hääkutsuun mitään merkintää lahjoista, mutta äitini ja tuleva anoppini (jotka ilmoittautumisia ottavat vastaan) pakottivat minut tekemään lahjalista ja antamaan tilinron, jotta sukulaiset ja muut kutsutut voivat meitä jotenkin muistaa... kyllä se vaan niin on, että jollei näitä olisi ollut niin sitten täällä kitistäisiin siitä, että mitä me sinnekin viedään kunnei ole mitään tietoa mitä ne haluaa!

Me sanottiin ainakin suoraan että ollaan menossa häämatkalle talvella ja koska meillä jo 3 ihmisen tavaramäärä oli huushollissa niin sanottii että muistaa voi avustamalla häämatkaa, mutta lahja ei ole pakollinen..
Sit mua oikeestaan alko ottaa aivoon kun eräs todella odotettu vieras ei voinu tulla kun ei ollu varaa lahjaan, sanottii monta kertaa et ei väliä, pyydettiin vielä hääjuhlan aikanakin et tulkaa nyt ees iltaa istumaan niin ei..
Ei ne lahjat, vaan ne kivat juhlat... :(

Uskon että se, joka "liian pieniä" lahjoja paheksuu, ei yleensä ole ko lahjan saaja, vaan joku ihan muu. En minä ainakaan ikinä ole kytännyt, kuka mitäkin on antanut tai onko peräti jättänyt antamatta. Itsestäni on kuitenkin joskus tuntunut, että antamani lahja on liian vaatimaton.

Yhteistyössä