Ärsyttävä akka!!

• Viestiketjun aloittaja asokki
  • Ensimmäinen viesti
Suzyanne
[QUOTE="vieras";24253925]Antaisit lapsen huutaa ravintolassakin, jossa muut asiakkaat maksavat siitä, että saavat syödä rauhassa valmiissa pöydässä? Miksi sitä huutavaa lasta ei voi viedä sen huutamisen ajaksi ulos? Miksi muiden pitää osallistua sinun lapsesi kasvatukseen omalla kustannuksellaan?[/QUOTE]

Et lukenut viestiäni kokonaan. Huolellisuutta, kiitos!!! Kirjoitin näin: "Korkeintaan rauhoittelen lasta jossain vähän sivummalla vähän aikaa, ja sitten kun pahin raivari on mennyt ohi, jatkan sitä mitä olin tekemässä."

asokki
Meillä nyt on se periaate että jos tulee raivarit niin sitten tulee, en mä rupee lapsen kanssa kilpaa huutamaan, mutta en myöskään anna periksi lapselle, koska juurikin ulos hän olisi halunnut..
Ja jos mä rupeaisin jokaisen raivarin takia vältteleen tiettyjä paikkoja, niin mä istuisin neljän seinän sisällä!! Ja ei oltu siis perheinemme missään 4 tähden ravintolassa, vaan ihan perus kokoperheen abc-huoltoasemalla..
ja p.s tällä tädillä omat lapset istu pöydässä, jotenkin joltain yksinäiseltä ihmiseltä olis ollu ymmärrettävämpää tuollainen käytös!

"jaajoo"
Miten te erootte toisistanne, mulkoilija ja ap? Pentu rääkyy, se ärsyttää. Mulkoilija mulkoilee, se ärsyttää. Kumpikin on toisistaan ärsyyntynyt mut toinen ei sais? Mitä? Tä?

"vieras"
Et lukenut viestiäni kokonaan. Huolellisuutta, kiitos!!! Kirjoitin näin: "Korkeintaan rauhoittelen lasta jossain vähän sivummalla vähän aikaa, ja sitten kun pahin raivari on mennyt ohi, jatkan sitä mitä olin tekemässä."
"Sitähän se uhmaikäinen juuri haluaa että hänet viedään pois. Silloin hän saa tahtonsa läpi ja huomaa että uhmakohtaus tuottaa tulosta. Meillä hoidetaan ostokset loppuun ja lähdetään sitten kaupasta, oli lapsi mitä mieltä hyvänsä."

Eli sama kasvatustapa ei koske ravintolassa tapahtuvaa huutamiskohtausta hoidellessa?

Suzyanne
Meillä nyt on se periaate että jos tulee raivarit niin sitten tulee, en mä rupee lapsen kanssa kilpaa huutamaan, mutta en myöskään anna periksi lapselle, koska juurikin ulos hän olisi halunnut..
Ja jos mä rupeaisin jokaisen raivarin takia vältteleen tiettyjä paikkoja, niin mä istuisin neljän seinän sisällä!! Ja ei oltu siis perheinemme missään 4 tähden ravintolassa, vaan ihan perus kokoperheen abc-huoltoasemalla..
ja p.s tällä tädillä omat lapset istu pöydässä, jotenkin joltain yksinäiseltä ihmiseltä olis ollu ymmärrettävämpää tuollainen käytös!
Näin. Uhmaikäinen lapsi yrittää juurikin saada tahtonsa läpi huudollaan. Jos hänelle antaa toistuvasti periksi, hän oppii siihen että huutamalla saa tahtonsa läpi. Riippuu tietty huudon voimakkuudesta ja kestosta, mutta en lähtisi ulos lapsen kanssa ellei kohtaus sitten ihan kamalan kauan kestä.

Kyllähän noihin perään tuijottajiin on jo tottunu mut tämä oli jotenkin vaaaan niin ärsyttävä..... en mä taivastelis ikinä kenenkään uhmakohtauksia.. lähinnä vähän hymyilyttää, ehkä..
Täällä Suomessakin on niin vähän sellaisia ruokapaikkoja jonne lapset vois pistää leikkimään siks aikaa kun muu perhe syö jos lapset on jo syöny. Ravintolat vois ottaa myös lapset huomioon. Lapsetkin viihtyis paremmin.

Suzyanne
[QUOTE="vieras";24254021]"Sitähän se uhmaikäinen juuri haluaa että hänet viedään pois. Silloin hän saa tahtonsa läpi ja huomaa että uhmakohtaus tuottaa tulosta. Meillä hoidetaan ostokset loppuun ja lähdetään sitten kaupasta, oli lapsi mitä mieltä hyvänsä."

Eli sama kasvatustapa ei koske ravintolassa tapahtuvaa huutamiskohtausta hoidellessa?[/QUOTE]

Voi huokaus mitä inttämistä. Tuossa viimeisimmässä viestissä kirjoitan, että riippuu huudon voimakkuudesta ja kestosta lähtisinkö lapsen kanssa ulos. Kirppikseltä kerran jouduin lähtemään kun ei slaagi mennyt millään ohi. Ruokaravintolassa riitti kun kävimme ravintolan eteisessä katselemassa 5 min. ajan ikkunasta autoja. Eli niinkuin kirjoitin, jos oikein paha slaagi on, rauhoittelen hetken sivummalla. Minuutin parin kitinöistä en ehkä ulos lähde, riippuu tietty paikasta. Ravintolan pöydästä on helpompi lähteä kuin vaikka ruokakaupan kassajonosta.

Ja uhmaikäinen saattaa hermostua vaikka olisi pirteä ja kylläinen. Riittää kun vain joku pienikin asia menee eri tavalla kuin mitä hän tahtoisi.

Eilen pysähdyttiin 135 km automatkalla huoltikselle vessaan ja ostamaan vettä. Taapero näki huoltiksen eteisessä menomatkalla kolikoilla toimivan auton, ja halusi sinne. No ei ollut mukana kuin rahat kahteen vesipulloon, ja kiire kotiin. Ei siis pysähdytty kolikkoautoilemaan, ja mentiin ostamaan sitä vettä. Lapsi huusi ja kitisi sen n.2 min. kun jonotettiin kassalle vesipullojen kanssa. Sen jälkeen mentiin nopeasti kolikkoauton ohi, parkkipaikalle katselemaan moottoripyöriä. Kiukutelu loppui siihen. En käsitä miksi olisin mennyt ennen vesipullojen ostoa ulos rauhoittelemaan lasta, ettei vaan kukaan katsele meitä paheksuvasti.

Miksi uhmaikäisen kanssa pitäisi liikkua asenteella "anteeksi että olen olemassa?" Siis tilanteen mukaan, tottakai isomman slaagin koittaessa lähdetään sivummalle jäähdyttelemään tunteita. Mutta mielestäni sitä ei tarvitse jokaikisen pikkukitinänkin kohdalla tehdä.

"jaajoo"
[QUOTE="jaajoo";24254015]Miten te erootte toisistanne, mulkoilija ja ap? Pentu rääkyy, se ärsyttää. Mulkoilija mulkoilee, se ärsyttää. Kumpikin on toisistaan ärsyyntynyt mut toinen ei sais? Mitä? Tä?[/QUOTE]

Miten?

"torsti"
Ahaa, no sama ämmä varmaan kävi mun auton kimppuun, kun hetken seisoin auton kanssa parkkiruutujen vieressä ja yritin katsella missä on vapaata. Ens kerralla kyllä menen ja potkaisen semmosen ämmän autoa, joka mun autoa tulee mäikimään! Tuskin ämmä oli niiiiin läski ettei vierestä mahtunut kulkemaan!

"vieras"
Voi huokaus mitä inttämistä. Tuossa viimeisimmässä viestissä kirjoitan, että riippuu huudon voimakkuudesta ja kestosta lähtisinkö lapsen kanssa ulos. Kirppikseltä kerran jouduin lähtemään kun ei slaagi mennyt millään ohi. Ruokaravintolassa riitti kun kävimme ravintolan eteisessä katselemassa 5 min. ajan ikkunasta autoja. Eli niinkuin kirjoitin, jos oikein paha slaagi on, rauhoittelen hetken sivummalla. Minuutin parin kitinöistä en ehkä ulos lähde, riippuu tietty paikasta. Ravintolan pöydästä on helpompi lähteä kuin vaikka ruokakaupan kassajonosta.

Ja uhmaikäinen saattaa hermostua vaikka olisi pirteä ja kylläinen. Riittää kun vain joku pienikin asia menee eri tavalla kuin mitä hän tahtoisi.

Eilen pysähdyttiin 135 km automatkalla huoltikselle vessaan ja ostamaan vettä. Taapero näki huoltiksen eteisessä menomatkalla kolikoilla toimivan auton, ja halusi sinne. No ei ollut mukana kuin rahat kahteen vesipulloon, ja kiire kotiin. Ei siis pysähdytty kolikkoautoilemaan, ja mentiin ostamaan sitä vettä. Lapsi huusi ja kitisi sen n.2 min. kun jonotettiin kassalle vesipullojen kanssa. Sen jälkeen mentiin nopeasti kolikkoauton ohi, parkkipaikalle katselemaan moottoripyöriä. Kiukutelu loppui siihen. En käsitä miksi olisin mennyt ennen vesipullojen ostoa ulos rauhoittelemaan lasta, ettei vaan kukaan katsele meitä paheksuvasti.

Miksi uhmaikäisen kanssa pitäisi liikkua asenteella "anteeksi että olen olemassa?" Siis tilanteen mukaan, tottakai isomman slaagin koittaessa lähdetään sivummalle jäähdyttelemään tunteita. Mutta mielestäni sitä ei tarvitse jokaikisen pikkukitinänkin kohdalla tehdä.
Älä nyt kiukuttele, pyysin vain tarkennusta.

Jonoissa, kaupassa, virastoissa jne ei tarvitsekaan lähteä. Mutta ravintola, varsinkin tasokas sellainen, ei ole mielestäni oikea paikka opettaa lapselle tapoja. Sinne mennään kuitenkin rentoutumaan isollakin rahalla, ja silloin se vieraan lapsen kitinä ei sinne kuulu, vaan poiston on tapahduttava mielellään heti, välittömästi ja nyt.

Dd
Ootte te kyllä nirppanokkia. Lapset ei saisi tässä maassa kuulua tai näkyä, pitäisi käyttäytyä kuin aikuisten. Järkevä ihminen ymmärtää, että lapset on lapsia ja vaikka heillä olisikin hyvät käytöstavat, saattavat joskus vähän innostua ja menettää käytöksen kontrollin. Ja ei, en tarkoita sitä, että lapsi saisi huutaa ja raivota hienossa ravintolassa. Ihme nipoilua.

Vähän ohi aiheen mutta mä en ylipäänsä ymmärrä ihmisiä ketkä tuijottaa toisia tai/ja supattelee ´selän takana:O´Siis aikuiset ihmiset haloo!!! Aina marmatetaan ettei nykynuorisolla ole käytöstapoja yms.mutta kyllä ne vaan vanhan kansan silmätkin nauliintuu jos lapsi huutaa tai on ylipäänsä mitä tahansa ´erikoista´meneillään. Välillä mua ihan hävettää esim.bussissa kun nimenomaan vanhat naiset oikein kääntyy kattomaan ja ihmettelemään jos ohi kulkee esim.vammainen tai muuten ehkä hieman erikoisemmin käyttäytyvä/näköinen henkilö. Ja samaten lapset ketkä todella avoimesti töllöttää. Mä ainakin itse voin myöntää että en koskaan jää tuijottamaan ketään ja saman olen sanonut myös lapsilleni. Tottakai lapset on lapsia mutta kyllä mun mielestä koulu-ikäisen pitäisi jo tajuta ettei tuijottaminen ole sopivaa.

• Tykkää
Reactions: Nojaaja
Suzyanne
[QUOTE="vieras";24254296]Älä nyt kiukuttele, pyysin vain tarkennusta.

Jonoissa, kaupassa, virastoissa jne ei tarvitsekaan lähteä. Mutta ravintola, varsinkin tasokas sellainen, ei ole mielestäni oikea paikka opettaa lapselle tapoja. Sinne mennään kuitenkin rentoutumaan isollakin rahalla, ja silloin se vieraan lapsen kitinä ei sinne kuulu, vaan poiston on tapahduttava mielellään heti, välittömästi ja nyt.[/QUOTE]

No joo, tässähän ei ole vielä ollut puhetta tasokkaasta ravintolasta, aloituksessa taisi olla mainittuna ABC:n tyyppinen ruokapaikka.

Mutta tosiaan tilanteen mukaan. Itse en edes todella tasokkaaseen ruokaravintolaan menisi uhmikseni kanssa, vaan sellaiseen menisimme miehen kanssa kahdestaan, ja lapsi olisi hoidossa.

Mutta ajatusleikkinä, jos sellaisessa paikassa tulisi vuosisadan uhmaslaagi, niin kyllä siellä ravintolan vessassa/lastenhoitohuoneessa/aulassa/ulkopuolella/parkkipaikalla tms. oltaisiin sen verran kauan että kohtaus menisi ohi, ennen kuin tultaisiin takaisin. Onneksi ton meidän uhmiksen saa harhauttamalla rauhoiteltua aika hyvin. Ei tarvitse olla näkyvissä kuin vaikka yksi moottoripyörä, niin kitinän syy unohtuu samantien. :D

Ei tosiaan kyllä hienoihin ruokapaikkoihin olla menossa lapsen kanssa, arvelisin että 5 vuoden päästä voisi ehkä suunnitella ekaa visiittiä. =)

Yhteistyössä