änkytys

Minulla on 3v. tyttö joka on vähän aikaa sitten alkanut änkyttää. Olen lukenut jotain tuosta änkytyksestä netistä, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan muilta lisää joiden lapset änkyttävät. Meneekö änkytys itsestään ohi vai tarvitaanko siihen jotain puheopetuksen tapaista?
 
iitu-74 harmaana
Mulla poika 3½ v. Eka änkytysjakso oli n. vuosi sitten ja kesti muutaman viikon. Nyt on änkytetty heinäkuusta asti. Ollaan käyty puheterapeutin luona, mutta näin pienen lapsen kanssa ei suoraan terapiaan aleta, vaan terapia muoto on epäsuoraa. Koti on saneerattava lapsen puhetta tukevaksi. Anna lapsen puhua loppuun, vaikka aikaa kuluisikin. Älä ns. auta lasta sanojen kanssa.
Esitä vain yksi kysymys kerrallaan. Puhu itse mahdollisimman selkeästi ja hitaasti. Älä pakota lasta puhumaan. Jos huomaat, että änkyttää enemmän esim. väsyneenä, vältä silloin kommunikointia lapsen kanssa. Esitä esim. kysymykset niin, että lapsi voi vastata kyllä tai ei. Lue paljon lapselle.
Useimmilla änkytys menee itsestään ohi. Puheterapiaan kannattaa hakeutua, jos änkytys on kestänyt yli puoli vuotta ja/tai se alkaa lasta itseään häiritsemään.
 
Mun 2 v 10 kk ikäinen tyttöni alkoi änkyttää viime kesänä. Nyt tilanne on jo helpottunut vaikka vieläkin innoissaan änkyttää. Lähinnä minusta näyttää, että kyse hänellä on siinä, että kovasti olisi asiaa, mutta suu ei ehdi siihen mukaan. Haluaisi käyttää jotain tiettyä sanaa, muttei aivan heti muista sitä ja sitten änkyttää kunnes sana muistuu mieleen.

Kaikkein helpoiten tuo kai menee ohi kun siihen ei kiinnitä mitään huomiota. Anna lapsen puhua aivan kuten mitään erikoista ei tapahtuisi. Tuo on näitä ikäkauteen kuuluvia juttuja, jotka tulee ja menee.
 
peuhu
Änkytys voi olla myös periytyvää. Meillä alkoi tyttö änkyttää 2v8kk, vällillä on parempia päiviä ja välillä huonompia silloin turhautuu itsekkin puhumiseen. Mä olen änkyttäja ja todella toivoisin että se olisi ohimenevää sillä lapset on tosi julmia erilaisia kohtaan. Aion ottaa puheeksi asian kolmevuotis neuvolassa jos ei tuosta tokene ja pyytää apua mahdollisimman pian että saisi asiaa vähän hallintaan ennen koulu ikää jos mahdollista. Itse kävin terapiassa koko koulu iän eikä siitä paljon apua ollut. Nyt jos tiedän että en pysty sanomaan sanaa änkyttämätta en sano mitään ( ihmiset pitää mua aika hiljaisena)Olen opetellut halitsemaan tilanteita ja vaihtamaan vaikeita sanoja toiseen ja vieraille ihmisille en yleensä paljon juttele.Myös aikuiset ihmiset voi olla julmia änkyttäjille, itselle on käynyt usein että jos satun änkyttämään joku aikuinen matkii heti perässä...outoa minusta.Suurin osa ihmisistä kuitenkin suhtautuu asiaan ihan hyvin mutta koskaan ei etukäteen voi tietää...
 
simppa harmaana
Meillä tuli tuo änkytys vähän vajaa 2 vuoden iässä, mutta itestään on ohi menny. Tyttö on kohta 3 vuotta. Tyttö änkytti varsinki silloin ku oli tosi innostunu jostain ja yritti kovasti selittää jotain asiaa. Välillä autto kun sanoi sille että sanoppa ihan rauhassa asia. Ja välillä ei vaan noteeranu sitä änkytystä.
Kyllä se ilmeisesti menee aika usein itsestään ohi. Meille sanottiin että lapsen ajatukset kulkee nopeampaa kuin suu ehtii sanoa niin sen takia tulee änkytyksiä.
 

Yhteistyössä