Älkää pliis syöttäkö lapsianne syöttöporsaiksi!

  • Viestiketjun aloittaja kauheeta katsoa
  • Ensimmäinen viesti
kauheeta katsoa
Kauheeta katsoa kun facebookissa näkee näitä syöttöporsaiksi kasvatettuja lapsia. Media on pullollaan lapsia ja nuoria jotka on kaikkea muuta kuin normaalipainoisia. Hirveetä katsoa miten jollain päälle kymmenvuotiaalla on jo iso maha ja naama paisunut palloksi :(

Miten tällaista edes sallitaan kun kaikkeen muuhun kyllä puututaan mutta tuohan on lapsen kaltoinkohtelua että syötetään ja juotetaan terveys pilalle, saati mitkä ulkonäköongelmat siitä seuraa loppuelämän!

Eikös joku lapsi huostaanotettu kun se oli aliravittu ja syönyt vain jotain puuroa.

Kuka alkais välittämään ylisyötetyistä joiden terveys ja ulkonäkö on lopullisesti pilalla ellei siihen tartuta ihan yhtä nopeasti kuin aliravittuihin!
 
peesi
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Ylipainoisille ihmisille maailma on huomattavasti ankeampi paikka kuin normaalipainoisille. Miksi vanhemmat tahallaan altistavat lapsensa kiusaamiselle, terveyden menettämiselle yms. haittavaikutuksille? En ymmärrä.
 
Ajatuksia
Miksi ylipäätään kukaan on ylipainoinen, kun hoikat ovat kauniimpia, terveempiä ja suositumpia?

Ja jatkokysymys: jos kaikki olisivat hoikkia, keihin tämän ketjun ihmiset pääsisivät purkamaan pahaa oloaan?
 
Miksi ylipäätään kukaan on ylipainoinen, kun hoikat ovat kauniimpia, terveempiä ja suositumpia?

Ja jatkokysymys: jos kaikki olisivat hoikkia, keihin tämän ketjun ihmiset pääsisivät purkamaan pahaa oloaan?
En tiedä onko kyse lasten kohdalla niinkään kauneudesta.... lähinnä siitä, että sairasta miten vanhemmat syöttää omista lapsistaan lihavia. Kyllä vanhempien pitäisi ensisijaisesti olla kiinnostuneita lapsensa terveydestä. Tuollaisesta liikalihavuudesta ei ole muuta kuin haittaa. Siitä tulee kamala kierre.
 
Vaikea sanoa miksi kun omassa tuttavapiirissä ei lihavia lapsia ole eikä omakaan. Itseni olen lihottanut seurauksena menneisyydestä(alkoi teininä paino nousta ja kotona syötiin terveellisesti). Olen siis tunnesyöjäksi tullu. Helppoa se on huudella että miksi niin teette ja ei saa silleen, menemättä vanhempien päähän.
 
"alkup."
Millainen vanhempi pystyy katsomaan lastaan häpeämättä samalla itseään kuinka surkea vanhempi on ollut kun on päästänyt lapsensa liikalihavaksi?!
Mä en vois kuvitella että mun lapset olis lihavia. En kehtais varmaan lähteä niiden kanssa minnekään koska häpeäisin samalla itseäni syvästi!

Ei kukaan kunnon vanhempi yksikertaisesti vaan anna lapsensa lihoa muodottomaksi jos lapsestaan yhtään välittää! Herkkujen ja limujen kantaminen ei ole välittämistä. Kunnollinen ravinto on ja sitäkin sen verran että lapsi kasvaa normaalisti mutta ei liho liikaa. Niin yksinkertaista mutta näitä hälläväliä vanhempia tuntuu olevan nykyään niin paljon.

Omassa lapsuudessa saattoi olla koulussa ehkä maksimissaan kaksi lihavaa lasta. Nyt se on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Menet minne tahansa niin näitä pullukkalapsia tulee vastaan. Niin surullista :( On se kiva sit aikuisena olla kun on raskausarvet jo ennen kuin on edes lapsia saanut. Ja rasvasolut on pilattu joten lihavuuden kanssa saa taistella lopunelämäänsä jos siis aikuisenakaan on kanttia enää laihtua.
 
Vaikea sanoa miksi kun omassa tuttavapiirissä ei lihavia lapsia ole eikä omakaan. Itseni olen lihottanut seurauksena menneisyydestä(alkoi teininä paino nousta ja kotona syötiin terveellisesti). Olen siis tunnesyöjäksi tullu. Helppoa se on huudella että miksi niin teette ja ei saa silleen, menemättä vanhempien päähän.
Se onkin ihan se ja sama, mitä ihminen itselleen tekee... mutta kun puhutaan lapsesta, niin vanhemmat päättävät mitä se syö, joten se on ainoastaan vanhempien vastuulla, jos lapsi on lihava. Ylimääräisiä kiloja ei ole kiva kantaa. Eikä varsinkaan, kun kaverit juoksee ja kiipeilee ketterästi ja joku toinen yrittää pysyä perässä ylimääräisten kilojensa kanssa. Mulle on oikeastaan ihan sama, mitkä ne vanhempien syyt on, kun ei ne kuitenkaan ole päteviä.
 
"diipadaa"
Hyvä aloitus! Olen itsekin ihan samoilla linjoilla. Surettaa monien tuttavien lapset, selvästi ylipainoisia ja neuvolan/koulun terkkarin kommenteista huolimatta vanhemmat pitävät edelleen silmänsä kiinni. "Ei hän minun silmääni näytä pyöreältä", vaikka pituuden ja painon suhde huitelee jossain reilusti yli +20% ja useamman vuoden ajan. Seuraavassa lauseessa sitten voivotellaan sitä, ettei lastenosastolta enää löydy vaatteita alle 120cm pitkälle lapselle..

Surullista. :(
 
[QUOTE="provo";29981300]Jos jo vanhemmat on läskejä, syö mitä sattuu, on armottoman laiskoja niin ei siitä lapsesta mikään ituniska tule[/QUOTE]

Tai sitte tulee. Kuten tuo. virtaa sillä on muidenkin edestä ja hoikka. Kuluttaa siis paljon.
 
"mie"
Minä en ole läski, liikun, syön terveellisesti ja tarjoan terveellistä ruokaa lapsille. Tytär on pitkä ja hoikka, poika taas erittäin ylipainoinen. Ylipaino alkoi kertymään, kun meni kouluun. Kotiruoalla ei liho, mutta ikävä kyllä syö muuallakin.

Meillä ei juoda mehuja tai limuja. Ei syödä keksejä tai herkkuja, kuin silloin tällöin. Kasviksia on paljon ruoassa ja ruoka tehdään vain vähärasvaisista lihoista ja broilereista (ei marinoituja). Leikkeleet on kalkkunanfilettä ja juusto vähärasvaista. Leipä on mahdollisimman kuitupitoista.
Annostelen pojan ruoan itse ja olen rajoittanut leivän syöntiä yms.

Olen viettänyt unettomia öitä pojan ylipainon takia ja syyllistän itseäni, mutta tämän parempaan en pysty. Ravitsemusterapeutilla käydään ja poika on painon seurannassa terkkarilla.
Tyttö oli painon seurannassa liian vähäisen painon takia, vaikka syö hyvin.
Lapset on erilaisia samassa sisarusparvessakin.
 
minä näin
Pitkälti samaa mieltä ap:n kanssa. Kyllä vanhempien pitäisi vaalia lastensa terveyttä tässäkin asiassa, ihan kuten huolehditaan kypärä päähän pyöräillessä tms.
 
Meillä kaikki lapset seurannassa neuvolassa/terkkarilla, enkä syyllistä itseäni asioista, joille en mitään enempää voi tehdä. Ruokavaliot on ammattilaisten kanssa katsottu jokaiselle ja niitä noudatetaan kyllä. Vanhin on liian laiha, kuin linnunpoikanen, keskimmäinen on pullea (nyt onneksi vähän hoikistunut) ja nuorin kasvaa pituutta liian nopeasti. Vanhin syntyi sellaisena "ruipelona" kuin mitä nyt 10v myöhemminkin on, keskimmäinen taas oli pullea jo syntyessään ja lihoi pelkällä äidinmaidolla 0,8-1kg/kk. Nuorimmainen onkin sitten ollut "keskivertovauva"... Tiedä sitten, missä teen väärin, kun näin erilaisia tuppaa syntymään samoista geeneistä? :)
 
  • Tykkää
Reactions: kolmensoppa
hmph
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. :( Surullista katsottavaa.
Ehkä jos lapsi vähitellen lihoo, niin sitä ei ehkä niin helpolla havaitse?
No mullakin on veljen perheessä melkein saman ikäiset lapset, mitä meillä ja kun vertaa lapsia vierekkäin, niin meidän lapset ovat huomattavasti hoikempia.
 
"mie"
Meillä kaikki lapset seurannassa neuvolassa/terkkarilla, enkä syyllistä itseäni asioista, joille en mitään enempää voi tehdä. Ruokavaliot on ammattilaisten kanssa katsottu jokaiselle ja niitä noudatetaan kyllä. Vanhin on liian laiha, kuin linnunpoikanen, keskimmäinen on pullea (nyt onneksi vähän hoikistunut) ja nuorin kasvaa pituutta liian nopeasti. Vanhin syntyi sellaisena "ruipelona" kuin mitä nyt 10v myöhemminkin on, keskimmäinen taas oli pullea jo syntyessään ja lihoi pelkällä äidinmaidolla 0,8-1kg/kk. Nuorimmainen onkin sitten ollut "keskivertovauva"... Tiedä sitten, missä teen väärin, kun näin erilaisia tuppaa syntymään samoista geeneistä? :)
Lapset todellakin on erilaisia. Kuten minä ja vuotta nuorempi siskoni aikaan. Minä oli rimppana, sisko pullukka. Ja ruokatottumuksissa / liikkumissa jne ei ollut eroa. Asia tasaantui murrosiän jälkeen.

Mutta ny painotan sanaa pullukka. Siskoni oli pullukka. EI LIHAVA, ei sellainen jolla on useampi maha makkara ja olemus uin "syöttöporsaalla". Se että lapsi on pullukka ei heti automaatisesti ole "vanhempien vika", mutta se on kun lapsi onkuin syöttöprsas. Eron kyllä huomaa, lasten kanssa kun on tullut töitä tehtyä.

Pullukka lasten vanhemmat älkää siis ottako näistä aloituksista nokkiinne, tiedätte kyllä milloin pullukuus johtuu vaan siitä että lapset ovat erilaisia.

Mutta silti, jos ja kun lapsen painosta kommetoidaan hoitoenkilökunnan tahota niin katsokaa peiliin ja miettikää miksi? Koska karmea tosiasia on se että iso osa lapsista on tuntuvasti ylipainoisia ja kyse ei todellakaan ole rakenteellisista eroista.
 
  • Tykkää
Reactions: kolmensoppa
"Mä vaan"
Mun tuttu 7v on huimasti ylipainoinen. Lapselle ei yleensä anneta kunnon kotiruokaa vaan hampurilaisia, ranskalaisia, lihapiirakoita, keksejä, pullaa, jäätelöä, leivoksia, pillimehua, tiivistemehua ym. epäterveellistä. On ollut meillä kylässä ja syöny mielellään mun tekemää tavallista kotiruokaa, joten kyseessä ei oo mikään nirsoilija.
 
"Vilma"
Meillä lähipiirissä on yksi tällainen perhe, jossa lapsi syötetty ihan palloksi. Ikää 10v ja ei mitään rajaa herkuttelulla. Syö IHAN KOKO AJAN ja tyhjentää vaikka sokerit kaapista jos ei muuta hyväskää ole tarjolla. Vanhemmat on akateemisia ja ei ole ainakaan tiedonpuutteesta tai ymmärryksestä kiinni tämä asia, mutta en tiedä mikä sitten pohjimmiltaan se ongelma on. Lasta myös esim. kannustetaan leipomaan itse ja siellä tuleekin kakkuja, piirakoita jne ihan liukuhihnalta syötäväksi. Vanhemmat katsovat paheksuvasti kun me esim. kahvipöydässä pistämme jossain vaiheessa stopin omien lastemme herkutteluille ja ohjaamme lapset leikkimään, kiellämme jatkuvan pöydässä ramppaamisen ja napostelun.
 
Fatima-Anne
Vanhemmathn sen esimerkin antaa valtavalla ahmimisellaan. Käytetään halpoja eineksiä, ei tuoretta tavaraa, annoskoot järkyttäviä jne.

Mitä vaan mahdollisimman halvalla saa ja halvat jälkkärit päälle. Ei liikuntaa, pelkkää alkoholia ja nettiä.

Sitten ollaan olevinaa rempseitä, vaikka todellisuudessa muut ajattelevat sun vain olevan ruma - sisältä ja ulkoa.
 
toiset lihoo
Mun 7v tytön kaverin vanhemmat (ylipainoisia) ovat ainakin lapsensa kohdalla järkeviä. Lapsi opetuttu syömään terveellisesti ja juomaan janoon vettä.Oli meiilä synttäreillä ja tarjolla oli mehua ja limua, niin sanoi heti että ottaa mielummin vettä. Sit kun oli meillä syömässä niin kokosi lautaselleen puolet salaattia, katsoin oman lapsen lautasta ja salaatin osuus oli naurettavan pieni. Tää lapsen kaveri olis taatusti ylipainoinen jos vanhemmat eivät huolehtis niin hyvin sillä vaikka nyt onkin normaalipainopinen niin kyllä sen rakenteesta huomaa ketkä on taipuvaisia lihoa.Kyseinen perhe liikkuu paljon pyörällä ja kävellen ja lasten urheilu harrastuksiin on panostettu. Täytyy vielä sanoa että toi mun oma likka syö siis taatusti epäterveellisemmin, mutta ei ole lihovaa sorttia, painoa on yritetty vähän saada lisää mutta ei onnistu.
 
Jännä, että itse en ole tavannut yhtäkään järkyttävän ylipainoista lasta, saati lasta jolle oltaisiin juotettu limpparia tuttipullosta.. Taitaa olla nämä ääritapaukset enemmänkin Amerikkalaisten ongelma, suomesta niitä tuskin kovin montaa löytyy..
 

Yhteistyössä