Älkää nyt hyvät ihmiset vapaa tietoisesti kotona synnyttäkö!

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Kokemuksen syvällä rinta äänellä ihan varoituksena haluan tämän kirjottaa,kun luin tuota lotus synnytys ketjua jossa alkuperäinen kirjoittaja sanoo että jos ei saa haluamaansa synnytystä niin hän synnyttää sitten kotona.

Ei voi maalata piruja seinille mutta mahdollisuus on aina ettei kaikki mene niin kuin pitää.Onko se sitten että ottaa isomman riskin synnyttäessään kotona,vauvan hyvinvoinnin ajattelua loppuun asti?

Minä nimittäin menin sairaalaan synnyttämään ihan normaalisti enkä pelännyt mitään komplikaatioita,niitähän sattuu niin vähän suomessa-ajattelin.Eikä muutenkaan synnyttäjän niitä tietenkään tarvi pelätä.Harvassahan se on.

Mutta mullepa sellainen tuli ja meinasin kuolla isoon verenvuotoon.Ilman sairaalan osaavaa henkilö kuntaa sekä sitä että pääsin het leikkaus saliin ja aloitettiin mm.verensiirto-mie en olis enää tässä.=(

Joten ottakaa hyvät ihmiset huomioon myös se että koti synnytyksessä aika ei todennäköisesti riitä avun saamiseen jos jokin menisikin pieleen.

Kokemus oli niin pelottava ja traumaattinen että haluan varoittaa teitä jotka koti synnystä haluatte.

Kaikella ystävyydellä tämä kirjoitukseni.
 
eikkis
Yhdyn edelliseen.
Mulla oli 4 synnytystä takana, kaikki mennyt ihan tosi hyvin aina, ja oisin tän viimeiseni voinut vaikka kotona synnyttää. Onneksi en synnyttänyt kotona, sillä silloin mua ei enää olisi. Vähältä piti, että on nytkään...sen verran paljon meni verta, 3 vaiheessa...
n. 3 viikkoa sitten.
Nyt on olo hyvä, mutta kun teholta silloin heräsin, olin varma että ikkii en kotii enää pääse...
 
Minä asun 5km päässä yliopistollisesta sairaalasta ja koska aiemmat synnytykset on mennyt hyvin niin uskaltaisin kyllä synnyttää seuraavan kotona. Olen asunut ulkomailla jossa esim. kaikki työkaverini ovat synnyttäneet kotona ja ihmettelivät miksi sairaalaan pitäis mennä jos ei ole sairas. Suomessa kotisynnytyksiä hoitavilla kätilöillä on paljon kokemusta nimenomaan kotisynnytyksistä ja huomaavat herkästi jos synnytyksen kulussa on jotain poikkeavaa ja silloin siirrytään sairaalaan.

Tietysti mitä vain voi sattua milloin vain. Meidän entisessä asuintalossa yksi ihminen liukastui rappusissa ja kuoli, enkä sen jälkeenkään ole vältellyt rappuja, vaikka hissin käyttäminen voisi olla turvallisempaa.
 
Jos suunnittelee kotisynnytystä,täytyy ensin ottaa yhteyttä kotisynnytyksiä hoitavaan kätilöön,joka arvioi,onko kaikki ok kotisynntystä ajatellen.Synnyttäjän pitää tietenkin olla perusterve,ei verenpainetta,rdb.tä tms.tämän pohjalta laaditaan synntyssuunnitelma,jossa myös huomioidaan mahdolliset komplikaatiot ja se,missä on/millä pääsee lähimpään sairaalaan.Kotisynnytykset suunnitellaan hyvin,mutta kuten sanoit,mitä vain voi sattua,mutta siksi paikalla on koulutettu ammattilainen,että hän määrittelee,milloin lisäapu/sairaalaan lähtö on tarpeen,jos sellaiselle on tarvetta.
 
eikkis
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minä asun 5km päässä yliopistollisesta sairaalasta ja koska aiemmat synnytykset on mennyt hyvin niin uskaltaisin kyllä synnyttää seuraavan kotona. Olen asunut ulkomailla jossa esim. kaikki työkaverini ovat synnyttäneet kotona ja ihmettelivät miksi sairaalaan pitäis mennä jos ei ole sairas. Suomessa kotisynnytyksiä hoitavilla kätilöillä on paljon kokemusta nimenomaan kotisynnytyksistä ja huomaavat herkästi jos synnytyksen kulussa on jotain poikkeavaa ja silloin siirrytään sairaalaan.

Tietysti mitä vain voi sattua milloin vain. Meidän entisessä asuintalossa yksi ihminen liukastui rappusissa ja kuoli, enkä sen jälkeenkään ole vältellyt rappuja, vaikka hissin käyttäminen voisi olla turvallisempaa.
No joo, mä oisin kans ehkä ampparilla nuin läheltä kerennyt sairaalaan kun huomattiin ettei se istukka irtoo...mutta en enää edes harkitsisi kotisynnytystä, jäi kammo.
Poika syntyi nopeaa, ja suht helposti, ja sitten tuli vasta ongelmia...
 
vieras
Apua,nyt alkoi pelottaa synnytys.Tää on mulla toinen kerta ja ekassa vuosin omasta mielestäni paljon(ei ole mihin verrata)ja hb oli 78.Saanko kysyä mikä ollut syy,miksi olette vuotaneet niin paljon?(jos siis tiedossa)Oliko hb odotuksessa matala jne?
 
voi luoja
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vapaa tietoisesti?

Tuli moka otsikoon,meinasin kirjoittaa siihen ensin "vapaa ehtoisesti" mutta päätinkin laittaa "tietoisesti" ja se vapaa sana sitten unohtui siihen.. :)
No eipä tuo kirjoitustaito muutenkaan loistanut viestistä...
voi älykääpiö, se tässä ny varmasti oli oleellista

 
eikkis
mullahan siis ei istukka irronnut, sitä alettiin kaapimlla irrottaa, mutta sitten vissiinkin verisuoni kohdunseinämässä vioittui, ja vuoti 4L.
ennen ku se jollai liivate-jutskalla saatiin tyrehtymään.
 
Hyvä
Hyvä ja aiheellinen aloitus. Mua kanssa huolestuttaa, että joku täällä levittelee noita omia fanaattisia näkemyksiään ja niistä sitten joku innostuu, ja aiheutuu tarpeettomia vaaratilanteita. Kyllä tuo kuitenkin niin vastuutonta kirjoittelua on.
 
Hyvä
Lisään vielä edelliseen, että eivät nämä kotisynnytysfanaatikot taida muuta ajatella, kuin itsekkäästi sitä itseään. Helvetinmoinen riski kotisynnytys on myös syntyvälle lapselle, JOS komplikaatioita ilmenee!
 
Samaa mieltä, synnytys kun niin ennalta-arvaamaton homma. Joskus pitää saada vauvakin ulos minuutissa-kahdessa ja mites sen teet kotioloissa?

Vaikka suurin osa synnytyksistä meneekin hyvin, niin mistä voit tietää osuuko omalle kohdallesi jotain äkillistä ongelmaa? Miten voit elää sen asian kanssa, jos vauva kuoleekin siksi kun halusit olla kotisynnyttäjä?
 
Onko esim. hollantilaiset synnytysfanaatikkoja jos synnyttävät yleisen tavan mukaan kotona?

Mua ihmetyttää että mitä kenenkin synnyttämiset toisille kuuluu, komplikaatioiden todennäköisyys on kuitenkin pieni hyvin menneessä raskaudessa vaikka ikäviä poikkeuksiakin aina on. On ihan tutkittu juttu että äidin rentous synnytyksessä omalta osaltaan vaikuttaa kivun kokemiseen ja kestämiseen ja joihinkin komplikaatioihin. Vauvan etu voi olla kotonaan rauhassa synnyttävä äiti, verrattuna sairaalassa paniikissa olevaan, jolloin synnytys voi olla kotia kivuliaampi ja pitkittyneempi. Mutta en ala tästä nyt enempää kirjoittelemaan kun netti on täynnä tietoa jota haluavat voi etsiä..


 
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Onko esim. hollantilaiset synnytysfanaatikkoja jos synnyttävät yleisen tavan mukaan kotona?

Mua ihmetyttää että mitä kenenkin synnyttämiset toisille kuuluu, komplikaatioiden todennäköisyys on kuitenkin pieni hyvin menneessä raskaudessa vaikka ikäviä poikkeuksiakin aina on. On ihan tutkittu juttu että äidin rentous synnytyksessä omalta osaltaan vaikuttaa kivun kokemiseen ja kestämiseen ja joihinkin komplikaatioihin. Vauvan etu voi olla kotonaan rauhassa synnyttävä äiti, verrattuna sairaalassa paniikissa olevaan, jolloin synnytys voi olla kotia kivuliaampi ja pitkittyneempi. Mutta en ala tästä nyt enempää kirjoittelemaan kun netti on täynnä tietoa jota haluavat voi etsiä..
Hollannissa taitaa olla länsimaalaisittain korkein lapsivuodekuolleisuus.
Mikä lienee nimenomaan kotisynnytysten yleisyydestä johtuvaa...
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä:
Lisään vielä edelliseen, että eivät nämä kotisynnytysfanaatikot taida muuta ajatella, kuin itsekkäästi sitä itseään. Helvetinmoinen riski kotisynnytys on myös syntyvälle lapselle, JOS komplikaatioita ilmenee!
Kerro minulle, miksi sitten lähes kaikissa muissa Euroopankin maissa synnytetään taas kotona? Ymmärrän kyllä suomalaisia, meille on aina iskostettu päähän että synnytää kuuluu sairaalassa, mutta eikö me voitais hyväksyä kanssa, että toisiakin vaihtoehtoja on. Fanaattisuus missään asiassa ei ole hyvästä, ei edes sairaalafanaattisuus.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Onko esim. hollantilaiset synnytysfanaatikkoja jos synnyttävät yleisen tavan mukaan kotona?

Mua ihmetyttää että mitä kenenkin synnyttämiset toisille kuuluu, komplikaatioiden todennäköisyys on kuitenkin pieni hyvin menneessä raskaudessa vaikka ikäviä poikkeuksiakin aina on. On ihan tutkittu juttu että äidin rentous synnytyksessä omalta osaltaan vaikuttaa kivun kokemiseen ja kestämiseen ja joihinkin komplikaatioihin. Vauvan etu voi olla kotonaan rauhassa synnyttävä äiti, verrattuna sairaalassa paniikissa olevaan, jolloin synnytys voi olla kotia kivuliaampi ja pitkittyneempi. Mutta en ala tästä nyt enempää kirjoittelemaan kun netti on täynnä tietoa jota haluavat voi etsiä..
Hollannissa taitaa olla länsimaalaisittain korkein lapsivuodekuolleisuus.
Mikä lienee nimenomaan kotisynnytysten yleisyydestä johtuvaa...
"taitaa olla" ? Mistä moinen tieto? (ei saa levittää täällä perusteettomia juoruja)
 

Yhteistyössä