Älkää nyt hyvät ihmiset pitäkö niitä kinkkujanne tunti tolkulla huoneenlämmössä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Monesta ketjusta on jo saanut lukea et kinkkuja on pidetty ihan tolkuttoman kauan huoneenlämmössä. Joku 24h, 12h, yön yli.. hei oikeesti?? Jos jääkaapin läpötila on 6 astetta ja läpötilaa halutaan nostaa 4 astetta niin ei siihen mene montaa tuntia, vaikka olis se 10kg kinkkukin. Se liha alkaa pilaantumaan läpimässä!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meil on aina kinkku ollu sulamassa vimpas eteises suolavedessä about 1-2 päivää. Since 1989, viel ei olla delattu tai saatu ruokamyrkytystä :D

Se teidän veden läpötila tuskin on kovin korkea?? Tarkoitinkin nyt ihan huoneenläpöä... pöydällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Meil on aina kinkku ollu sulamassa vimpas eteises suolavedessä about 1-2 päivää. Since 1989, viel ei olla delattu tai saatu ruokamyrkytystä :D

Se teidän veden läpötila tuskin on kovin korkea?? Tarkoitinkin nyt ihan huoneenläpöä... pöydällä.

En kyl tiedä miten lämpöstä vesi on, kait se on jotain +5 ja + 8 väliltä.

meill sulatellaan kinkkua niin että se laitetaan edellisenä päivänä jääkaappiin ja sit seuraavan päivän yönä sitten ensin pariks tunniks pöydälle viel sulamaan ja sit uuniin kun on ihan sula. eikä ole pilalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja kinkutellaan:
meill sulatellaan kinkkua niin että se laitetaan edellisenä päivänä jääkaappiin ja sit seuraavan päivän yönä sitten ensin pariks tunniks pöydälle viel sulamaan ja sit uuniin kun on ihan sula. eikä ole pilalla :)

No täähän on ihan oikein tehty. Teillä taitaa olla aika pieni kinkku jos 2vuorokaudessa sulaa?

:o No, siirsin kinkun huoneen lämmöstä jääkaappiin. Itse asiassa en tiedä milloin ukko sen on huoneen lämpöön nostanut sulamaan. Sanon sitten aamulla että palstalla sanottiin että se pilaantuu muuten. :ashamed:
Kai se sulaa jääkaapiin alaosassa myös. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
:o No, siirsin kinkun huoneen lämmöstä jääkaappiin. Itse asiassa en tiedä milloin ukko sen on huoneen lämpöön nostanut sulamaan. Sanon sitten aamulla että palstalla sanottiin että se pilaantuu muuten. :ashamed:
Kai se sulaa jääkaapiin alaosassa myös. :ashamed:

Niin oliko se nostettu suoraa pakkasesta pöydälle? Minkä kokoinen kinkku? Meidän 6,5kg kinkku on ollut perjantaista asti jääkaapissa ja huomenna laitan sen uuniin.

Meillä samankokoinen kinkku ja myös perjantaista olut jääkaapissa, joka kylläkin on aikas kylmä. Milloin itse nostat kinkun huoneenlämpöön ja kuinka pitkäksi aikaa? Ollaan niin aloittelijoita kun vuosikaudet ilman lapsia ollut pieni kinkkurula :)

Meillä samankokoinen kinkku ja myös perjantaista olut jääkaapissa, joka kylläkin on aikas kylmä. Milloin itse nostat kinkun huoneenlämpöön ja kuinka pitkäksi aikaa? Ollaan niin aloittelijoita kun vuosikaudet ilman lapsia ollut pieni kinkkurula :)

Just kirjoitin miehelle lapun että ottaa kinkun pöydälle kun lähtee töihin, eli siinä 06:45. Uuniin kinkun laitan siinä 9-10 välillä, riippuu siitä kuin ehdin käymään hakemassa kinkkupussin kun just tajusin et toi mikä on kaapissa on tyhjä paketti vaan :headwall:

Just kirjoitin miehelle lapun että ottaa kinkun pöydälle kun lähtee töihin, eli siinä 06:45. Uuniin kinkun laitan siinä 9-10 välillä, riippuu siitä kuin ehdin käymään hakemassa kinkkupussin kun just tajusin et toi mikä on kaapissa on tyhjä paketti vaan :headwall:

mä paistoi ilman kinkku pussiii niinkun joka vuosi :D :D

Meidän kinkku 7,665 kg ja en tiedä mihin aikaan ukko sen kinkun pakkasesta on nostanut tänään kai? :ashamed: Tai siis eilisen puolella..

Auts! Ei kyllä kerkeä sulamaan jääkaapissa ja huoneenlämmössä rupee pilaantumaan jos siihen nostatte sulamaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja en usko että kerkiää:
Meidän kinkku 7,665 kg ja en tiedä mihin aikaan ukko sen kinkun pakkasesta on nostanut tänään kai? :ashamed: Tai siis eilisen puolella..

Auts! Ei kyllä kerkeä sulamaan jääkaapissa ja huoneenlämmössä rupee pilaantumaan jos siihen nostatte sulamaan :(

:o Pitääkö meidän syödä jouluruoka vasta joulupäivänä? :D
Ukko tykkä paistaa kinkun aina aattoa edeltävänä yönä. Minä taas tykkäisin että kinkku paistettas vasta aattona. Mä olen niin suuripiirteinen että mua ei haittais vaikka syötäs se jouluruoka vasta joulupäivänä. :ashamed:

Monesta ketjusta on jo saanut lukea et kinkkuja on pidetty ihan tolkuttoman kauan huoneenlämmössä. Joku 24h, 12h, yön yli.. hei oikeesti?? Jos jääkaapin läpötila on 6 astetta ja läpötilaa halutaan nostaa 4 astetta niin ei siihen mene montaa tuntia, vaikka olis se 10kg kinkkukin. Se liha alkaa pilaantumaan läpimässä!!!!

Sama pätee kypsään kinkkuun ja muihin jouluruokiin!Ei saa pitää tarjolla tuntitolkulla huoneenlämmössä.Jos lämmittää, niin VAIN KERRALLA TARVITTAVAN MÄÄRÄN!Nopea jäähdytys esim. parveke ja kuumennus riittävän kuumaksi.
Tästä aiheesta on ollut juttua lehdissä joka joulu.

Meillä nostettiin kinkku sunnuntaina jää-viileäkaappiin sulamaan ja eilen aamulla mies vasta otti sen lämpöseen ja tänään laittaa sen uuniin kun tulee takasin, ja meillä on melkein 9.5 kilon kinkku, se oli paksussa jäässä kun otti sen pakkasesta sunnuntaina.

Yhteistyössä