Äkkipikainen ja vihainen äiti

  • Viestiketjun aloittaja kiukkupussi
  • Ensimmäinen viesti
kiukkupussi
Mistä voi saada apua omien tunteiden käsittelemiseen jos äidillä palaa pinna liian helposti? Neuvolan hoitajani on aivan urpo eikä tajua mistään mitään.
Minulla on kaksi pientä lasta ja pinna palaa jatkuvasti naurettavista syistä, myös miehelle.

En ole fyysisesti väkivaltainen mutta raivoamiseni ei ole lapsille oikein ja haluaisin apua ennenkö he kasvavat isommiksi ja saavat jotain todellisia pysyviä traumoja.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
suosittelen aloittamaan urheilun. esim Combat tai Spinning. joku sellainen, jonne voi angstit purkaa.
Voi kun olisikin mahdollisus.
Lapset on niin pieniä vielä ettei saada ketään hoitajaksi ja isäntä pääsee töistä vasta liian myöhään. Tämä oli muuten todella hyvä vinkki, kiitos.
 
4n äiti
urheilun järjestäminen on vain käytännön järjestelykysymys, jos tahtoa on niin keinot löytyy. jos isä pääsee töistä myöhään, hän kai meneekin myöhään? eli menet aamusta heti urkkaan. juoksukin käy, tai vaikka kävely. mikä vaan kunhan olet yksin, poissa kotoa ja hiki lentää.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
urheilun järjestäminen on vain käytännön järjestelykysymys, jos tahtoa on niin keinot löytyy. jos isä pääsee töistä myöhään, hän kai meneekin myöhään? eli menet aamusta heti urkkaan. juoksukin käy, tai vaikka kävely. mikä vaan kunhan olet yksin, poissa kotoa ja hiki lentää.
mä olen samaa mieltä.
nykyään 90% kuntokeskuksista omaaa lapsiparkin johon voi turvallisin mielin jättää pikkuset hoitoon. jos on hätä äiti haetaan tunnilta pois.
 
sama täällä
Mulla samaa ongelmaa ja tarjoan samaa ratkaisua kuin 4n äiti. Eli hikiliikuntaa ja tarpeeksi! Jos en pääse, olen tosi kireä. Vaihtoehtoisesti voi kokeilla muuta omaa aikaa ilman lapsia. Tiedän, hankalaa joskus käytännössä järjestää, varsinkin jos/kun miehellä paljon töitä, mutta välttämätöntä. Toinen vaihtoehto että lapset osa-aikaisesti hoitoon. Mieti myös, oletko masentunut, tuo voi olla yksi merkki siitä. En tarkoita että tarvis mennä hoitoon tms, mutta omia ajatuksia voi tutkailla siltäkin kantilta. Hyvä kirja siihen avuksi on Mielekkäästi eroon masennuksesta tms.
 
sanna
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
voi kun meniskin myöhään :/ keinot on todella vähissä...

en ole kuullut sellaisesta lapsiparkista joka ottaisi hoitoon 2kk vanhan vauvan?

meidän salilla ei ole ikärajaa.ainut että pieni lapsi vie kahden lapsen paikan. minun tyttäreni on ollut hoidossa 2kk lähtien tunnin eli jumppani ajan.
 
4n äiti
markkinoit asian miehelle niin, että te järjestätte aikaa sinun liikkumisella. jos olet kotona 24h niin varmasti jossain välissä voit olla tunnin-kaksi pois? meillä ainakin mies tukee ja järjestetään kummallekin aikaa. jos työ on miehelle elämässä numero yksi, niin keskustelun paikka. toistan: jos tahtoa on, niin keinot löytyy.
 
3:n äiti
Käytätkö hormonaalista ehkäisyä tällä hetkellä? Sekin voi aiheuttaa pinnan kireyttä...mulla ainakin! :) Joillakin kierukkakin, vaikka sitä niin hirveesti kehutaan, et ei aiheuttais mielialaoireita..
 
moi vaan
Alkuperäinen kirjoittaja kiukkupussi:
Mistä voi saada apua omien tunteiden käsittelemiseen jos äidillä palaa pinna liian helposti? Neuvolan hoitajani on aivan urpo eikä tajua mistään mitään.
Minulla on kaksi pientä lasta ja pinna palaa jatkuvasti naurettavista syistä, myös miehelle.

En ole fyysisesti väkivaltainen mutta raivoamiseni ei ole lapsille oikein ja haluaisin apua ennenkö he kasvavat isommiksi ja saavat jotain todellisia pysyviä traumoja.
KOHTALOTOVERI :) sama ongelma täälläkin. urheilut eikä mitkään auta. pinna on vaan niin lyhyt. ja vain yksi muksu. toista ei tule.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja 3:n äiti:
Käytätkö hormonaalista ehkäisyä tällä hetkellä? Sekin voi aiheuttaa pinnan kireyttä...mulla ainakin! :) Joillakin kierukkakin, vaikka sitä niin hirveesti kehutaan, et ei aiheuttais mielialaoireita..
En käytä :(
Mä olen aina ollut soi äkkipikainen ja kimpaantuva luonteeltani mutta lasten myötä tää on vaan pahentunut.
Stressiä on muistain syistä aivan liikaa ja yhtälö ei olis kenellekkään helppo mutta ei se ole mikään selitys, ei tää saisi kostautua meidän avioliittoon eikä varsinkaan lapsille.
 
vieras
Mulla pinna palaa herkimmin siitä, etten saa mitään tehtyä kun koko ajan jollain on joku kitinä tai ongelma päällä.

Oon huomannut, että pinna venyy paremmin kun lakkaa ajattelemasta, että tämä pitää saada tehtyä. Silloin ei hermostu jatkuvista keskytyksistäkään. Kun ajattelee, että jos tässä nyt pari pottua saa kuorittua niin jatkaa taas kun pystyy.
 
Piika-äiti
2 kuisen kanssa ajattelisin, että sitä on vielä niin siinä hormonimyrskyvaiheessa. Tosin jos myrskyä on ollut viimeiset viisi vuotta, niin jotenkinhan niitä hermoparkoja pitää alkaa huoltaa.

Itselleni säännöllinen ulkoilu, ihan yksinään oleminen, lukeminen, kirjoittaminen ja riittävä ystävien tapaaminen ovat minulle toimivia tapoja pitää huolta itsestäni. Näistä tärkeä yksinään oleminen ei onnistu ilman sitä kuuluisaa tukiverkkoa, joka hoitaa lapsia silloin kun saatava olla yksin. Ulkoilun, ystävien tapaamisen, lukemisen ja kirjoittamisen voin hoitaa lasten kanssa tai heidän nukkuessaan.
 
vieras
Miten olisi meditointi? Ja noihin kiukkua aiheuttaviin tilanteisiin mieti valmiiksi toimintamalli mitä noudatat, oli se sitten millainen tahansa. Sinun pitää pystyä ohjelmoimaan itseesi nyt uusi käyttäytymismalli vanhan sijaan. Käyttäytymisen muuttaminen on paljon helpompaa kuin käytöksen tukahduttaminen.
 
Pilviini harmaana
Minä suosittelen myös liikuntaa. Aikaa löytyy, jos löytyy riittävästi tarmoa. Kun olin kuukausi sitten lasten kanssa yksin miehen ollessa kontakti-opiskelu-viikolla toisella paikkakunnalla, vein lapset aamulla 7:30 hoitoon ja itse heti salille. 9:00 olin opettamassa. Aamulla ehdin hyvin juosta 45min matolla. En olisi enää iltapäivällä ehtinyt tai illalla raaskinut laittaa lapsia hoitoon pitkän hoitopäivän päätteeksi. Äitiyslomalla juoksin vaunujen kanssa esikoisen ollessa päiväkerhossa tms. Suunnitelmallisuutta, yhdessä miehen kanssa.
 
ap
kiitos kaikille vastauksista :flower:
tätä täytyy varmaan nyt pohdiskella perusteellisemmin yhdessä miehen kanssa.

ihanaa kun sain kunnollisia vastauksia enkä mitään mene hoitoon sekopää juttuja joita olis tältä palstalta voinut odottaa! kiitos teille!
 
f
VOIshan 2kk ikäsen ottaa vielä salille mukaan,ei ehkä jumppaan tms mutta jos kiinnostusta ihan salilla käymiseen olisi esim. mulla ainakin oli, vaunuilla salille,muksu nukku sen aikaa ja vaunuilla kotiin yhteensä meni n3h aikaa tähän kaikkeen. imetin ennenkuin lähdettiin takas kotiin. jos vanhempi kerta on osa-aika hoidossa jo niin sillä aikaa tai käytte vaan pitkällä vaunulenkillä! urheilu on mustakin oiva keino lepuuttaa hermoja. vaikka eihän tuo tietenkään oo sitä kuuluisaa omaa aikaa,kun se pienimmäinen on mukana,mutta saisi niitä hermoja lepuutettua kuitenkin!
 
f
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Monille saleille lasten vieminen on kiellettyä, mikä aika ymmärrettävää.
ai,en edes ajatellut tuollaista,meilläkun se oli ihan ok. kävin kyllä paljon aamupäivällä jolloin siellä ei välttämättä edes ollut muita kuin minä..
 
m
Mulla nuorin muksu,kesällä täyttää 3v,on mukana lenkkireissuilla rattaissa :)
Miten hyvän lisän se tuokaan tehokkuuteen ku joutuu puskemaan ylimääräistä.
Isompi joko pyörällä mukana tai sit jää isosiskon kans kotia.
Jumppaan myös kotona säännöllisesti.Vielä ei ole kertaakaan tullu vastaan etten pystyis kuntoilemaan ku lapsia on :)
 

Yhteistyössä