Äkkilähtö Rodokselle

Lähdemme viikon päästä lomailemaan Rodokselle (2 aik. ja yksi 2v. lapsi).
En ole koskaan käynyt itse etelässä joten kaikki on minullekin uutta ja ihmeellistä. Luin aikasemmista viesteistä jo ruokapurkkien pakkaamisesta ja Libero-vaippojen saatavuudesta paikan päällä mutta haluaisin tietää lisää kokemuksia. Hotellihuoneessamme on keittonurkkaus joten ajattelimme ostaa paikan päältä ruokaa ja laittaa sitä itse. Hyviä vinkkejä tähän?
Mihin siellä kannattaa mennä käymään? Tarkoitus on kuitenkin lomailla ja ottaa rennostikin... Kiitos jo etukäteen vastauksista! :D
 
Neljä kertaa olen käynyt Rodoksella joista kaksi viimeisintä lasten kanssa. Viimeeksi muksut oli 3 v ja 1 v.

Lapselle purkkiruuat mukaan ja siihen pitää varautua, että lapselle ei siellä ruoka maistu. Tähän aikaan siellä on KUUMA. Juotavaa paljon kuitenkin lapselle, pitää esim. mehua koko ajan saatavilla. Meillä ei lapset normaalisti mehua juo mutta ulkomaan matkoilla kyllä koska on kuitenkin parempi että jotain nestettä menee. Jos vesi maistuu niin vielä parempi. Rodoksen vesi on juomakelpoista, tosin siinä on sellainen kalkkinen sivumaku, ei maistu niin pahalle jos on tosi kylmää vettä.

Jos tarkoitus on rentoutua, niin mä unohtaisin ruuanlaiton. Marketeista kun menee ostamaan ruokatarvikkeita niin voi tulla kalliimaksi kun käydä haukkaa jotain pientä. Lapsi syö siinä sivussa kun monta kertaa annoksissa on ranskalaisia perunoita ja esim. kurkkua. Siitä voi pistää muksulle sivuun. Ei meidänkää lapset Rodoksella ole juuri muuta syöny ku ranskalaisia, kurkkua ja sämpylää. Ruoka ei vain maistu kun on kuuma.

Falirakissa on tosi kiva vesipuisto. En tiedä sitten onko kaksivuotiaalle vielä kova sana.. Meidän likka oli vajaa kolme vuotias kun viime kesänä käytiin ja vesipuisto oli tosi kiva tytöstä.

Rodoksella on kyllä nähtävyyksiä mutta kaksivuotias ei niistä saa kyllä oikein mitään irti. Jos hotellissa on lastenallas, niin eiköhän se oli paras paikka. Kyllähän se altaassa puljaaminen noille muksuille on kivointa. Mikä hotelli teillä on?

Kantsii muuten jo lentokoneeseen ja muutenkin paikan päälle varata "hätäapua" nälkään eli kun noille pienille tulee nälkä äkkiä ja siinä onkin sitten meteli jos ei pahimpaan hätään mitään saa. Mulla on reissuissa rasiassa vastaavan varalle voileipäkeksiä, suolakeksiä, omenalohkoja tms. Suolakeksillä saa nopeasti muksun hiljaiseksi. Ei ole järin terveellistä niinkuin tuo mehukin mut viikon reissulla ei kannata olla niin tiukkapipoinen.

 
Ai niin yksi hassu juttu muuten vielä mikä pitää heti muistaa paikan päällä..

Siellä on viemäriputket niin kapeat, että vessapaperia ei saa heittää pönttöön! Ettei mene tukkeeseen. Tohon on niin hyvin aina Rodoksella viikon aikana tottunu että kerran olen huomannu reissun jälkeen,että koti-Suomessa harrastin kahvilan vessassa samaa...

Kysele lisää vain, en osaa näin äkkiseltää kaikkea kertoa.
 
Minä en kyllä lapselle (enkä itsekään) juo missään Pohjoismaiden ulkopuolella muuta kuin pullovettä ja maitohappobakteerikuuri kannattaa ottaa niin itse kuin antaa lapsellekin, vahvistamaan vatsaa.
Ja tuoremehut on parempia kuin pelkkä vesi, ne pitää paremmin nestetasapainoa ja antaa vähän energiaakin. Ja tosissaan juotavaa ja pientä syötävää on parasta olla koko ajan käden ulottuvilla, koska kuumassa ei tosiaan yleensä lämminruoka maistu.
Keskipäivän aikaan on hyvä olla tietysti varjossa, jos ei sisätiloissa halua olla. Auringonpistos on aika yleinen ensikertalaisilla.
Hyvää matkaa! B)
 
Entä onko teillä ollut mukana omat matkarattaat? Kuinka olette pakanneet ne ruumaan? Ajateltiin että ne olisivat hyvät matkalla koska ei pienet jaksa kuitenkaan kävellä koko aikaa ja vielä kuumemmassa ilmastossa kuin mihin on tottunut.
Ja tosta syömisestä kun oli puhe niin paljonko olette varanneet mukaan ruokapurkkeja Suomesta? Jos lapsi esim. syö yhdellä aterialla normaalisti purkin verran eli 200g lämmintä ruokaa niin tuskin niin paljoa jaksaa siellä syödä ja eihän itsellekään maistu ruoka kuumalla hyvin. Oletteko ottaneet hedelmäsoseita myös Suomesta mukaan?
Mitäs ku meillä juo lapsi laktoositonta maitojuomaa jota sieltä ei saa niin aateltiin josko otettais täältä mukaan hyla uht-maitoa vai tiiättekö onko siellä jotain vastaavaa mitä sit vois juoda. Maitohappobakteerikuuri alotellaan just, sitä suositeltiin myös neuvolasta.
Kiitos! =)
 
Matkarattaat on ollu mukana. Lentokentäl ainaki Suomen päässä ottivat ne jo lähtöselvityksessä ja niillä oli siel sellasia muovipusseja joihin laittoivat. Rodoksen päässä ainakin viimeeksi rattaat sai viedä ihan lentokoneelle saakka. Kannattaa kyllä ottaa rattaat mukaan ja sitte hakaneuloja ja harsovaippoja tai vaikka pieni lakana. Harsovaipoilla tai sil lakanalla voi suojata pientä auringolta ja hakaneulat sen vuoksi että saa viritellä sen kankaan lapsen suojaksi rattaisiin kiinni.
Me varattii kuopukselle viime vuonna noita isoja purkkeja juuri 2kpl/pv mutta ei ne kyllä kaikki menny. No tosin niitä ei tarvinnu tuoda takas Suomeen kun kelpas illalla hotellihuonees muutama purkki esikoisellekin :) Hedelmäsoseita oli myös välipalaksi ja sitte näitä valmiita tölkkipuuroja, jota muutoin en koskaa ole ostanu.
Vaikka se Rodoksen vesi onkin tosiaa juomakelpoista, niin kyllä mekin muksuille ollaa pullovettä juotettu ja pääasias itse juotu myös. Siinä kraanavedes on sellanen inha sivumaku. Sitäkin on kyl aikaisemmil reissuil juotu eikä ole tullu ongelmia.
Meillä oli kuopus viime vuonna vielä Tuttelilla, joten niitä purkkeja varattiin mukaan. Esikoinen joi vettä/mehua. Mä en mitää maitoja käyny eriksee sinne raahaa enkä käyny sieltä etsii kun ei tiedä millaisia ne maidot siellä on. Jos nyt viikon lapsi on juomatta maitoa, niin ei kai mitää suurempaa vahinkoa siitä seuraa.
Maitohappoja mekin kyllä ostetaa kun syksyllä suunnistetaa Turkkiin. Rodokselle olis ikävä kaiken aikaa mut vaihtelu virkistää. Ja kun me haluttais ihan Rodoksen kaupunkiin niin siellä on lapsiperheille aika huono valikoima hotelleissa. Joko huoneet on kahden hengen huoneita (neljä henkeä ei kyl mahdu kunnolla sellasee!) tai sitte hotellista ei löydy lastenallasta.
 
Niin ja matkavakuutus kannattaa olla. Mä olen neljä kertaa käyny Rodoksella ja kolmella kerralla on joutunu turvautuu lääkäriin. Eka reissulla mulle iski virtsatietulehdus :eek: sitte seuraaval kerralla mies sai allergisen reaktion höyhentyynystä ja viimeeksi kuopus sai korvatulehduksen (elämänsä ensimmäisen) molempiin korviin.
Me ollaa käyty kaupungis tohtori Hiotakiksella. Kannattaa pistää nimi mieleen jos jotain käy. RAhaa ei ole tarvinnu käyttää ollenkaa, lääkkeet sai myös paikan päältä ja siellä on pari suomalaista sairaanhoitajaa töissä jotka tulkkaavat kyllä lekurille. Palvelu on mitä parhainta.
Kun ei ne reissutkaan mene aina niinkuin suunnittelee.. Vuosi sitten meni kolme päivää viikon reissusta lasten sairasteluun. Ja siitä tuli mieleen, että olkaa tosi varovaisia ilmastoinnin suhteen!
 

Yhteistyössä