Äitiyspvärahan verotus

Systerini kehoitti just mua hakemaan oman verokortin vanhempainetuuksille... oli itse saanut tässä taannoin yli 500 euroa mätkyjä, koska ei ollut saanut sinä vuonna euroakaan palkkaa vaan oli jäänyt hoitovapaalta äitiyslomalle. Eli tämä 20% ei riittänyt lähellekään :eek:
 
Loppuvuodesta kannattaakin käydä laskemassa riittääkö maksetut ennakonpidätykset vai ei ja sitten loppuvuosi maksaa enenmmän veroja jos näyttää siltä ettei riitä.

Nykyään kun se on niin helppoa, omasta viitseliäisyydestä on kiinni joutuuko maksamaan mätkyjä vai ei.
Tosin kaikki ei tätä mahdollisuutta tosiaan tiedä..
 
Eikös äitiyspäivärahasta mene minimissään 20% veroa?? Ainakin mun päätöksessä luki niin vaikka oma vero% olisikin alhaisempi.. Mä olen ihan uuno näissä asioissa niin voisko joku selvittää juurta jaksain miten tulisi toimia..... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marakatti10:
Eikös äitiyspäivärahasta mene minimissään 20% veroa?? Ainakin mun päätöksessä luki niin vaikka oma vero% olisikin alhaisempi.. Mä olen ihan uuno näissä asioissa niin voisko joku selvittää juurta jaksain miten tulisi toimia..... :ashamed:
Haet verotoimistosta muutosverokortin, jolloin veroa menee juuri sen verran kun siinä kortissa lukee. Eli soitat tai käyt verotoimistossa ja sanot että tarviit muutoskortin äippärahaa varten. Tarvit tuonne tiedot tuloista joita saat loppuvuonna, alkuvuonna saaduista tuloista ja paljon olet maksanut ennakonpidätystä niistä. Lisäksi otetaan huomioon esim. lainojen korot, liiton maksut ym.

Täältä löytyy ohjeet mitä tietoja tarvitset siihen verokortin hakemiseen:
http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?article=7210&language=FIN

Toivottavasti oli apua. :)
 
Minusta tuo verotus juttu on myös niin kauhean vaikea käsite. :D itsekkin kun netissä tein muutosverokortti hakemuksen sain prosentiksi 0% eli ei menisi mitään veroa äippärahasta mutta en kyllä hankkinut sitä korttia kun pelkään että sitten ensi jouluna tulee joku monen tonnin mätkyt. Noissa etuuksissa kun menee toi verotus vissiin vähän eri tavalla. Tuleepa sitten ainakin hyvät joulurahat ensi vuonna vaikka päähän se ottaa lujaa kun minimiäippärahasta nyhdetään viidesosa pois.
Minulla kun tänä vuonna ei ole muutenkaan tullut muita tuloja kuin opintorahaa niin prosentti oisi siksi aivan nolla.
 
Ket
"koska ei ollut saanut sinä vuonna euroakaan palkkaa vaan oli jäänyt hoitovapaalta äitiyslomalle. Eli tämä 20% ei riittänyt lähellekään"

- Miten tuo on mahdollista? Ei minun palkkatuloista ole veroprosentti edes sitä 20 prossaa, ja jos niitä tuloja ei olisi niin _varmasti_ ei pienemmistä tuloista voi tulla mätkyjä?! - Ellei sitten äitiyspäivärahaa ole laskettu niin isoista tuloista, että tuon veroprosentin pitäisi ollakin yli 20%... Sehän pitäisi periaatteessa itse tietää, kun on palkanmaksajaa varten ennakonpidätyslappuja toimittanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ket:
"koska ei ollut saanut sinä vuonna euroakaan palkkaa vaan oli jäänyt hoitovapaalta äitiyslomalle. Eli tämä 20% ei riittänyt lähellekään"

- Miten tuo on mahdollista? Ei minun palkkatuloista ole veroprosentti edes sitä 20 prossaa, ja jos niitä tuloja ei olisi niin _varmasti_ ei pienemmistä tuloista voi tulla mätkyjä?! - Ellei sitten äitiyspäivärahaa ole laskettu niin isoista tuloista, että tuon veroprosentin pitäisi ollakin yli 20%... Sehän pitäisi periaatteessa itse tietää, kun on palkanmaksajaa varten ennakonpidätyslappuja toimittanut.
Sosiaalietuuksissa on aina kovempi veroprosentti kun palkkatuloissa.
 
Mä mietin kans tota verotusta, tänään kun tuli kelalta paperit äitiyspäivärahasta ja vanhempainrahasta. Tienasin ihan kivasti vuonna 2006 palkkaa, joten tulevat äippätulot ovat ihan mukavat, kannattaako silloin pitää se sama vero% ku palkassa on ollutkin( siihen plus se 2%)? Soitin verotoimistolle, mut olivat menneet kiinni klo16.15, sieltä osaavat kyllä varmaan neuvoa..
 
Ket
Alkuperäinen kirjoittaja samir05:
Alkuperäinen kirjoittaja Ket:
"koska ei ollut saanut sinä vuonna euroakaan palkkaa vaan oli jäänyt hoitovapaalta äitiyslomalle. Eli tämä 20% ei riittänyt lähellekään"

- Miten tuo on mahdollista? Ei minun palkkatuloista ole veroprosentti edes sitä 20 prossaa, ja jos niitä tuloja ei olisi niin _varmasti_ ei pienemmistä tuloista voi tulla mätkyjä?! - Ellei sitten äitiyspäivärahaa ole laskettu niin isoista tuloista, että tuon veroprosentin pitäisi ollakin yli 20%... Sehän pitäisi periaatteessa itse tietää, kun on palkanmaksajaa varten ennakonpidätyslappuja toimittanut.
Sosiaalietuuksissa on aina kovempi veroprosentti kun palkkatuloissa.
miten se liittyy tuohon yllä kuvattuun tilanteeseen - ko. äidillähän ei ollut palkkatuloja tuolta vuodelta?
Tai no, tosiaan silloin jos palkkatulojen ennakonpidätysprosentti silloin aikaisemmin on ollut yli 20%.
Jäin vain miettimään - ENNAKONPIDÄTYS on isompi kuin palkkatuloissa - mutta jos koko vuoden tulot ovat paljon pienemmät kuin palkkatyövuonna, niin kai siitä saa sitten vastaavasti enemmän veronpalautusta? Vai eikö? Ei kai nyt pienemmistä tuloista pitäisi mätkyjä tulla?
Onko jotain linkkiä missä olisi ihan virallista tietoa tästä?
Sen tajusin tuolta Kelan sivuilta, että ennakonpidätys on 2% suurempi kuin palkkatuloissa, koska vanhempainetuuksista ei tehdä kaikkia vähennyksiä, mitä palkkatuloista tehdään.
 
^ En nyt mitään virallista linkkiä löytänyt, mutta sosiaalietuuksia verotetaan noin 6% prosenttia enemmän kuin palkkaa, koska niistä ei anneta viranpuolesta vähennyksiä kuten ansiotulovähennysta, tulonhankkimisvähennystä... Oon kyllä nähnyt sellasen taulukon, jossa on vertailtu palkan, eläkkeen ja sos.etuuden verotusta, mutta en tiiä mistä se löytyy...

Todellakin jos on alkuvuoden saanut kodin/lastenhoidontukea, mikä siis on sosiaalietuutta, voi loppuvuoden äippärahasta joutua maksamaan yli 20% veroa. Ihan huvikseen voi käydä kokeilemassa eri tilanteita verosposenttilaskurilla, tosta mä tarkistan aina verotuksen ja jos tarvii uuden % tilaan kortin. www.vero.fi - veroprosenttilaskuri
 

Yhteistyössä