Äitiyspäivärahasta taas kysymys

Minulla on laskettu aika 4.10. Äitiyslomalle jää joku päivä välillä 7.8.-29.8. (31-50 arkipv ennen). Tiedän, että työpaikalla pitää ilmoittaa 2 kk ennen lomalle jääntiä.

Kysymyksiä:
1) Pitääkö jo nyt ilmoittaa, milloin palaa äitiys/vanhempainvapaalta?
2) Meillä lukee työehtosopimuksessa, että työnanataja maksaa täyttä palkkaa ekat 3 kk. Hoitavatko Kela ja työnantaja tämän paperisodan keskenään?
3) Tarviiko minun itseni toimittaa papereita minnekään muualle kuin Kelaan?
4) Jos jään äitiysloman jälkeen hoitovapaalle, niin voiko työnantaja irtisanoa sopimuksen hoitovapaan aikana?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
 
1) Ei tartte ilmottaa vielä, koska tulee töihin takasin. Olikohan se niin, että 2kk ennen vanhempain vapaan loppumista pitää ilmottaa, jos jää hoitovapaalle.
2) Mä toimitin palkanlaskijalle Kelan hakemuksen, jonka se sitten täytti. Muistaakseni myös palkanlaskija toimitti paperin Kelaan.
3) Ei tartte toimittaa muualle, kun Kelaan.
4) Mun mielestä ei voi irtisanoa hoitovapaan aikana.
 
Kysymyksiä:
1) Pitääkö jo nyt ilmoittaa, milloin palaa äitiys/vanhempainvapaalta?
** ei pidä vaan ilmoita sitten 2kk ennen vanhempainvapaan loppumista, että menetkö takaisin töihin vai jäätkö hoitovapaalle
2) Meillä lukee työehtosopimuksessa, että työnanataja maksaa täyttä palkkaa ekat 3 kk. Hoitavatko Kela ja työnantaja tämän paperisodan keskenään?
** kyllä hoitavat siinä mielessä että Kela maksaa noilta 3kk:n ajalta työnantajallesi äitiysrahan verran korvausta. Koska Kela tarvitsee tiedon työnantajastasi, tilinumerot tms. niin laita äitiysrahahakemus menemään omalle palkanlaskijallesi, joka liittää mukaan työnantajaa koskevat tiedot ja lähettää hakemuksen sitten Kelalle. Tai varmista tää käytäntö sieltä palkkatoimistostasi. Samalla saat 6kk ansiotuloista todistuksen mukaan hakemukseen, jos haluat niiden perusteella äitiysrahan laskettavan (eli jos tulosi on nousseet 20% vuodesta 2005)
3) Tarviiko minun itseni toimittaa papereita minnekään muualle kuin Kelaan?
** kts. edellinen kohta. Lisäksi kun palkallinen osuus äitiysvapaasta päättyy, niin kannattaa lasketuttaa muutosverokortti verotoimistossa, jotta verotus menee kohdilleen koska tulotyyppi muuttuu ansiotuloista sosiaalietuudeksi
4) Jos jään äitiysloman jälkeen hoitovapaalle, niin voiko työnantaja irtisanoa sopimuksen hoitovapaan aikana?
** äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaalla olevat ovat suojassa irtisanomiselta. Toki heti eka päivänä kun menet töihin voidaan aloittaa yhtä henkilöä koskevat yt-neuvottelut ja sen seurauksena irtisanoa sinut. Mutta siis noiden vapaiden aikana ei voi irtisanoa.
 

Yhteistyössä