Äitiyspäiväraha vauvasta, kotihoidontuki esikoisesta?

  • Viestiketjun aloittaja Tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
Tietämätön
Onko siis mahdollista saada molempia yhtäaikaa? Täytyykö tulot olla tosi pienet, siis että saa vaan minimiäippärahaa?

Esikoinen on vuoden kun uusi vauva syntyy. Äippärahaa saan korotettuna 47e/pvä ja sen jälkeen 36 ja risat.

Onko mahdollista, että saisin myös kotihoidontukea tuosta esikoisesta jota hoidan samalla kotona?
Yhtäkkiä vaan tuli mieleen tuolta jonkun kirjoituksesta että en ole edes älynnyt ajatella asiaa noin.

Kotihoidontukea myönnettiin minulle huhtikuuksi, kun sitä vain sille ajalle hain, koska äippäraha alkaa taas sitten toukokuussa. Saan kotihoidontukea, hoitolisää ja kuntalisää yht. 455e.
 
Ihan mitättömän summan saa. Nekin joilla on ä-raha sen noin 15 e /pv niin saa maksimin ja se on nettona 110-120 euroa. Näin siis jos yksi vauva ja esikoinen isompi.

Mulla on kyllä tuttuja jotka ei saa mitään jos yks isompi lapsi koska tulot on kovat.. johonki juttuun katsottiin myös ukon tulot. Edellisellä kirjoittajalla eri tilanne kun 3 lasta..'

Mä saan täydet, mut kela sano kun kysyin aikoinaa, että jos ä-raha käy liian suureksi niin lasketaan, että jää plus miinus nolla.

Muoks: Näin sanoo kela eli et saa liian korkealla ä- rahalla.

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Sitä lisäosaa voi saada jos miehellä on huono palkka. Tai huono ja huono, mutta jos teidän tulot jää joku alle 4000 euroa yhteensä niin sit saatte pari kymppiä ilmeisesti..
 
vieras
Sisarkorotuksen saa ainakinö.Hoitolisästä en tiedä.Ja siihen vaikuttaa tulot.

Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 94,09 euroa kuukaudessa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 60,46 euroa/kk.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901123435HN?openDocument
 
Sisarkorotus koskee vain niitä joilla on monta lasta jo kh tuella. Ap:n tapauksessa toinen on äitiysrahalla ja toinen lapsi kh-tuella. Meillä ainakin 2 vanhimmasta maksetaan kh tuki plus sisarkorotus ja nuorimmasta äitiysloma rahat. Silloin kun oli 2 lasta niin ei ole mitään sisarkorotuksia ollut.
 
Ap
Hmh.. Vähän nolottaakin kun olen näin urpo näissä asioissa :/

Mutta siis kun saan nyt huhtikuulta hoitolisää, vaikka siihen vaikutti ukonkin tulot, niin luulisko sitten että saisin sitä lisäosaa muutenkin tuosta esikoisesta, vaikka äippärahaa saisinkin toisesta?

Sen tajusin, etten varsinaista hoitorahaa sais. Mutta kyllä tuo pelkkä lisäkin kelpais, oli sitä tolle yhdelle kuulle laskettu esikoisesta kuitenkin 71e.

Ja voinko mä hakea pelkkää hoitolisää, vai kannattaako kuitenkin täyttää koko paperi uudestaan ja päättävät sitten mitä maksavat, nehän sen kuitenkin paremmin tietää kun minä tollo..?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Sisarkorotus koskee vain niitä joilla on monta lasta jo kh tuella. Ap:n tapauksessa toinen on äitiysrahalla ja toinen lapsi kh-tuella. Meillä ainakin 2 vanhimmasta maksetaan kh tuki plus sisarkorotus ja nuorimmasta äitiysloma rahat. Silloin kun oli 2 lasta niin ei ole mitään sisarkorotuksia ollut.
ei muutes kyllä saa!!!mulla 4 alle kouluikästä,minimiäippäraha ja yhestä sain lisäksi n.50e/kk.siinä kaikki.ja toki lapsilisät päälle
 
Ap
Kiitoksia avusta!
Täyttelenpä nuo paperit uusiks ja lähetän kelalle. Sieltä saavat sitten tehdä päätöksiä niinkun parhaaksi näkevät.
Eihän siinä mitään menetä jos pyytää :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse sain aikoinaan hoitolisää lapsesta joka oli 1v7kk.
hoitolisää saa tulojen mukaan ja sitä hoitolisää saa vaan kotih.tuen kanssa!eli jos saa äippärahaa,ei saa kotih.tukea samaan aikaan!
Ai,en tiedä sitten mikä päätös mulla kotona on.Hoitolisää kuitenkin sain.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse sain aikoinaan hoitolisää lapsesta joka oli 1v7kk.
hoitolisää saa tulojen mukaan ja sitä hoitolisää saa vaan kotih.tuen kanssa!eli jos saa äippärahaa,ei saa kotih.tukea samaan aikaan!
Ai,en tiedä sitten mikä päätös mulla kotona on.Hoitolisää kuitenkin sain.
kyllä on sitte väärin jos muualla saa erilailla noita etuuksia =( oikein vielä vänkäsin näitten kans!mutta muuta ei tullu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse sain aikoinaan hoitolisää lapsesta joka oli 1v7kk.
hoitolisää saa tulojen mukaan ja sitä hoitolisää saa vaan kotih.tuen kanssa!eli jos saa äippärahaa,ei saa kotih.tukea samaan aikaan!
Ai,en tiedä sitten mikä päätös mulla kotona on.Hoitolisää kuitenkin sain.
Ja lukee vielä:

Hoitolisässä on ajalla ... otettu tuloina huomioon vanhempainpäivärahn 380? ja laskennallisen hoitorahan 344? erotus.

Lasten kotihoidontuen hoitorahasta on vähennetty ajalta ... Teille myönnetty vanhempainpäiväräha 380?.Vähennyksen jälkeen hoitorahaa ei jää maksettavaksi.

Ja lisää olen saanut 168?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse sain aikoinaan hoitolisää lapsesta joka oli 1v7kk.
hoitolisää saa tulojen mukaan ja sitä hoitolisää saa vaan kotih.tuen kanssa!eli jos saa äippärahaa,ei saa kotih.tukea samaan aikaan!
Ai,en tiedä sitten mikä päätös mulla kotona on.Hoitolisää kuitenkin sain.
Ja lukee vielä:

Hoitolisässä on ajalla ... otettu tuloina huomioon vanhempainpäivärahn 380? ja laskennallisen hoitorahan 344? erotus.

Lasten kotihoidontuen hoitorahasta on vähennetty ajalta ... Teille myönnetty vanhempainpäiväräha 380?.Vähennyksen jälkeen hoitorahaa ei jää maksettavaksi.

Ja lisää olen saanut 168?

niin,toi lisä on tuloihin riippuva.mutta ei sitä saa kun yhdestä lapsesta,kun joku sanoi että sai kaikista...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse sain aikoinaan hoitolisää lapsesta joka oli 1v7kk.
hoitolisää saa tulojen mukaan ja sitä hoitolisää saa vaan kotih.tuen kanssa!eli jos saa äippärahaa,ei saa kotih.tukea samaan aikaan!
Ai,en tiedä sitten mikä päätös mulla kotona on.Hoitolisää kuitenkin sain.
Ja lukee vielä:

Hoitolisässä on ajalla ... otettu tuloina huomioon vanhempainpäivärahn 380? ja laskennallisen hoitorahan 344? erotus.

Lasten kotihoidontuen hoitorahasta on vähennetty ajalta ... Teille myönnetty vanhempainpäiväräha 380?.Vähennyksen jälkeen hoitorahaa ei jää maksettavaksi.

Ja lisää olen saanut 168?

niin,toi lisä on tuloihin riippuva.mutta ei sitä saa kun yhdestä lapsesta,kun joku sanoi että sai kaikista...
Tiedän että on tuloista riippuva ja saa vain yhdestä lapsesta.Sitä en minä ole väittänytkään.

Laitoin vain: Itse sain aikoinaan hoitolisää lapsesta joka oli 1v7kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse sain aikoinaan hoitolisää lapsesta joka oli 1v7kk.
hoitolisää saa tulojen mukaan ja sitä hoitolisää saa vaan kotih.tuen kanssa!eli jos saa äippärahaa,ei saa kotih.tukea samaan aikaan!
Ai,en tiedä sitten mikä päätös mulla kotona on.Hoitolisää kuitenkin sain.
kyllä on sitte väärin jos muualla saa erilailla noita etuuksia =( oikein vielä vänkäsin näitten kans!mutta muuta ei tullu.
Miten ne voi olla niin erilailla? Aika ihme touhua jos jossain kerran ei saa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse sain aikoinaan hoitolisää lapsesta joka oli 1v7kk.
hoitolisää saa tulojen mukaan ja sitä hoitolisää saa vaan kotih.tuen kanssa!eli jos saa äippärahaa,ei saa kotih.tukea samaan aikaan!
Ai,en tiedä sitten mikä päätös mulla kotona on.Hoitolisää kuitenkin sain.
Ja lukee vielä:

Hoitolisässä on ajalla ... otettu tuloina huomioon vanhempainpäivärahn 380? ja laskennallisen hoitorahan 344? erotus.

Lasten kotihoidontuen hoitorahasta on vähennetty ajalta ... Teille myönnetty vanhempainpäiväräha 380?.Vähennyksen jälkeen hoitorahaa ei jää maksettavaksi.

Ja lisää olen saanut 168?

niin,toi lisä on tuloihin riippuva.mutta ei sitä saa kun yhdestä lapsesta,kun joku sanoi että sai kaikista...
Tiedän että on tuloista riippuva ja saa vain yhdestä lapsesta.Sitä en minä ole väittänytkään.

Laitoin vain: Itse sain aikoinaan hoitolisää lapsesta joka oli 1v7kk.
Ja päätöksestä kirjoitin.
 
niin,toi lisä on tuloihin riippuva.mutta ei sitä saa kun yhdestä lapsesta,kun joku sanoi että sai kaikista...

Kyllä minä ainakin saan molemmista sitä hoitolisää, tuosta vanhemmasta se on vaan pienempi kun toisesta. Kaikista sen saa jotka hoidetaan kotona. Laitat vaan kaikki paprut menemään niin kyllä ne päättäjät tietää mitä tekee


 
joanna
Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön:
Onko siis mahdollista saada molempia yhtäaikaa? Täytyykö tulot olla tosi pienet, siis että saa vaan minimiäippärahaa?

Esikoinen on vuoden kun uusi vauva syntyy. Äippärahaa saan korotettuna 47e/pvä ja sen jälkeen 36 ja risat.

Onko mahdollista, että saisin myös kotihoidontukea tuosta esikoisesta jota hoidan samalla kotona?
Yhtäkkiä vaan tuli mieleen tuolta jonkun kirjoituksesta että en ole edes älynnyt ajatella asiaa noin.

Kotihoidontukea myönnettiin minulle huhtikuuksi, kun sitä vain sille ajalle hain, koska äippäraha alkaa taas sitten toukokuussa. Saan kotihoidontukea, hoitolisää ja kuntalisää yht. 455e.
tuolla äitiyspäivärahalle et ole oikeutettu kotihoidontuen perusosaa. se lasketaan näin:kotihoidontuki - ä.pvä.raha eli sun kohdalla 455-900 eli et saa. jos saisit minimi ä.rahaa saisit perusosaa. lisäosa menee taa tulojenmukaan. hoitolisää saatat saada mikäli toi 900? on ainoo tulo sulla. jos sullon mies ja se tienaa niin luulen ettet saa. lapslisää ei lasketa tuloksi mutta elatusapu lasketaan.
 
joanna
hoitolisän saa täsytenä mikäli tulot ovat 4 henkisellä perheellä max. 1700? siitä ylimenevästä vähennetään joku prosentti. mutta laita hakemus kelalle,niin ei tarvi itse laskea. päätöstä saat oottaa satavuotta niinkun minä...ehkä. itse en saanut kun hoitolisää kun olin äitiyslomalla,siis äitiysrahan lisäksi toki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kossien äitee:
niin,toi lisä on tuloihin riippuva.mutta ei sitä saa kun yhdestä lapsesta,kun joku sanoi että sai kaikista...

Kyllä minä ainakin saan molemmista sitä hoitolisää, tuosta vanhemmasta se on vaan pienempi kun toisesta. Kaikista sen saa jotka hoidetaan kotona. Laitat vaan kaikki paprut menemään niin kyllä ne päättäjät tietää mitä tekee
kyllä sulla nyt pitää jokin kohta siinä päätöksessä olla pielessä, jos hoitolisää saat molemmista lapsista....

tässä suora lainaus kelan sivuilta: "kotihoidontukeen kuuluu hoitoraha, jota maksetaan erikseen jokaisesta tukeen oikeuttavasta lapsesta. Hoitolisä sen sijaan maksetaan vain yhdestä lapsesta."
 

Yhteistyössä