Äitiyspäiväraha-hakemus! valaiskaapa mua

ajattelin lasketuttaa tuloni 6kk ajalta ja kokeilla ylittävätkö ne vuoden 2005 veroilmoituksessa ilmoitetut tulot. työni ovat kuitenkin olleet hyvin satunnaisia, joten palkkakin ja työtunnit vaihdelleet kuukausittain..

Laskeeko Kela sen 6kk taaksepäin siitä päivästä alkaen kun palautan äpäiväraha-hakemuksen? miksi sitten hakemuksessa kysytään milloin aloitan ä-loman (30-45pvää) ?

Miten sitten jos ei pysty arvioimaan tulojaan etukäteen äitiysloman alkuun asti. Siis kun ne paperithan täytyy täyttää jo hyvissä ajoin ja minulla on viimeisen 4 kk osalta työkuviot vielä epäselvät. Toinen tapaus joissa tulojen arviointi on hankalaa on kun on provikkatöissä.

Voit laittaa hakemuksen menemään heti kun saat neuvolasta sen raskaustodistuksen, jotta saat esim. äitiyspakkauksen ajoissa. Lomakkeeseen merkkaat sitten että haluat lasketuttaa äitiysrahan 6kk tulojen perusteella (eli verotuksesta poikkeavien tulojen perusteella) ja siinä lomakkeessa on kohta, missä ruksitaan että "selvitys tuloista toimitetaan myöhemmin".
Mulla alkoi äitiysloma 9.6.07 ja tuloista todistukseksi kävi 1.12.06-31.5.07 välinen palkka. Eli ei se nyt ihan päivän tarkkaa ole tuo 6kk jakso vs. äitiysvapaan aloituspäivä.

Mulleki tää asia on ajankohtainen ja hakemuksen laitoin jo menemään, ruksasin kohdan että selvitys tuloista tulee myöhemmin. Mietin vaan että pitääkö se selvitys kuitenkin olla kelalla 2kk ennen laskettua aikaa? Kun ei ole työnantajalta vielä kuulunut palkkatodistusta ja kohta alkaa olla se 2 kk laskettuun aikaan.

Kävin just kelalla.. ei tarvi olla palkkatodistus kahta kuukautta aikasemmin vaan sitten ku saat sen. Ei riitä mikään arvio vaan se varmasti maksettu palkka. Mulla esin alkaa äitiysloma 3.8 ja laskettu aika on 7.9. Heti ku saan heinäkuun palkan kuun vipa päivä, toimitan palkkatodistuksen kelalle. Aikaisintaan sulle maksetaan äitiyspäivärahaa päivää ennen laskettua aikaa. Mut kuulema kesällä voi mennä vähän myöhempäänkin. Mää toivon että syyskuu ois kelalla jo syksyä ja saisin rahat ajoissa :whistle:

Noissa on myös Kela kohtaisia eroja, minä olen hakenut 6 kk perusteella äitiyspäivärahan tytöstä ja olen sen hakenut heti kun sain vain neuvolasta paperit, en äitiysloman alusta. Eli kysykääppä omasta Kelasta jos nyt on paremmat tulot taaksepäin kuin silloin jos lasketaan äitiyslomasta taaksepäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Viia82:
Miten sitten jos ei pysty arvioimaan tulojaan etukäteen äitiysloman alkuun asti. Siis kun ne paperithan täytyy täyttää jo hyvissä ajoin ja minulla on viimeisen 4 kk osalta työkuviot vielä epäselvät. Toinen tapaus joissa tulojen arviointi on hankalaa on kun on provikkatöissä.
mulla on tää sama tilanne.
palkanlaskija oli soittanu kelaan ja sannonu ettei ole ennustustaitoja ja kelasta sanottiin että palkkatodistus pitää tuoda heti kun mahdollista.
ite varmistin tän vielä ja niin se kuulemma menee

Tulot esitetään 6 kk ennen äitiysloman alkua. Eli jos äitiysloma alkaa 15.10 niin tulot tulisi esittää ajalta 15.4 - 14.10. Ihan päivän päälle nyt ei välttämättä mennä, esim. edellämainitulla jaksolle voisin hyväksyä ajan 1.4 - 30.9. Mutta ei kuitenkaan saisi paljoa heittää.
Jos palkkatulo on vakio, eli joka kk. sama palkka niin silloinhan voi käyttää vaikka 6 kk:n tuloja ennen hakemista mutta jos palkka vaihtelee niin nuo tulot pitäisi esittää äitiysloman alkuun saakka. En Loviisan tilanteesta tiedä onko sulla vakipalkka vai onko sun päivärahan käsittelijä muistellut vanhoja sääntöjä. Reilut kaksi vuotta sitten oli vielä lain mukaan se mahdollisuus, että tulot pystyi esittämään hakemiskuukautta edeltäneeltä kuudelta kuukaudelta. Mutta nyt ei voi. Elikkäs mitää edullisuusvertailuja ei voi tehdä.

Palkkatodistus pitää toki tuoda heti kuin mahdollista mutta mahdollistahan se on yleensä vasta aika lähellä äitiyslomaa. Jos palkkatietoja ei mitenkään aikaisemmin saa niin sitten ne vain toimitetaan kun ne saadaan. Jos kela on niitä kirjallisesti pyytänyt tiettyyn päivämäärään mennessä, kantsii ottaa yhteyttä ja ilmoittaa että palkat tulee silloin ja silloin. Palkkatietojen toimittamiseen ei sovelleta mitään kahden kuukauden hakuaikaa. Se hakemus pitää olla viimeistään kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa Kelassa mutta palkat voi toimittaa vaikka vasta silloin kun äitiysloma on alkanut. Ja silloinhan niiden luulisi jo olevan käytettävissä.

Tää on ihan faktatietoa.

t: äitiyspäivärahoja yli 10 vuotta työkseen tehnyt

No, äitiyspäiväraha-aiheesta minäkin utelen.. Mun töistä lähetettiin suoraan paperit viimeiseltä 6 kk:lta kun kyselin, et paljonkohan palkka on noussu. No, Kelasta tuli sitten päätös, että 2005 vuoden verotuksen mukaan maksetaan. Laskin piruuttani palkan nousun, ni se oli 18, jotain prosenttia, kun kela vaatii sen 20%. No, sitten laskin, et jos lasketuttais uudelleen kuukauden päästä (kun nyt palkka nousi sen yleiskorotuksen verran) ni palkan muutos on 19,3% 2005 vuoteen nähden... Kysymykseni siis kuuluu: Kannattaako mun yrittää korjata tulotietoja vai onko kela pilkun tarkka? Onko kellään kokemusta?
Euroina laskettuna käteenjäävä rahasumma on yli 100? / kk:ssa enemmän jos ottaisivat viimeisen 6 kk:n perusteella.. Aika isosta summasta on kyse. (Mut toki ymmärrän jos sääntö on 20 %, ni se ei täyty jos juurikin minulla sattuu olemaan himpan alle...) Ärsyttää vaan!
Äitiyslomalle olen jäämässä vasta heinäkuun puolessa välissä..

Alkuperäinen kirjoittaja marisk:
No, äitiyspäiväraha-aiheesta minäkin utelen.. Mun töistä lähetettiin suoraan paperit viimeiseltä 6 kk:lta kun kyselin, et paljonkohan palkka on noussu. No, Kelasta tuli sitten päätös, että 2005 vuoden verotuksen mukaan maksetaan. Laskin piruuttani palkan nousun, ni se oli 18, jotain prosenttia, kun kela vaatii sen 20%. No, sitten laskin, et jos lasketuttais uudelleen kuukauden päästä (kun nyt palkka nousi sen yleiskorotuksen verran) ni palkan muutos on 19,3% 2005 vuoteen nähden... Kysymykseni siis kuuluu: Kannattaako mun yrittää korjata tulotietoja vai onko kela pilkun tarkka? Onko kellään kokemusta?
Euroina laskettuna käteenjäävä rahasumma on yli 100? / kk:ssa enemmän jos ottaisivat viimeisen 6 kk:n perusteella.. Aika isosta summasta on kyse. (Mut toki ymmärrän jos sääntö on 20 %, ni se ei täyty jos juurikin minulla sattuu olemaan himpan alle...) Ärsyttää vaan!
Äitiyslomalle olen jäämässä vasta heinäkuun puolessa välissä..
Esitä ihmeessä tulot äitiysloman alkuun saakka! Eli jos äitiyslomasi alkaa 15.7 niin esitä tulot 15.1 - 14.7. Näin sen kuuluu mennäkin.

Jos tuo tulojen ylitys ei ole vähintään sitä 20 %:a niin ei voi mitään. Siinä suhteessa kela on pilkun tarkka. Tuo 20 % on laissa määritelty eikä siinä valitettavasti voi käyttää mitään harkintaa vaikka tulojen nousu oliskin 19.9 %.

Yhteistyössä