Äitini käyttäytyy kuin teini, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja "Tytär"
  • Ensimmäinen viesti
aikuinen nainen
Alkuperäinen kirjoittaja Äitisi asia;28807371:
Ap. sinulle ei kuulu miten äitisi pukeutuu. En ymmärrä miksi kukaan kommentoi SINULLE äitisi pukeutumista, ja jos on niin tyhmä että kommentoi niin miksi sinä siitä nolostut? Sano vain että äitisi on kyllä aikuinen ja päättää itse mitä pukee, se ei kuulu sinulle. Sinulla ei ole valtaa eikä vastuuta, eikä sitä myöten mitään nolostumisen aihettakaan jonkun toisen henkilön, olkoonkin sinulle läheistä sukua, pukeutumisesta.

Ehkä kannattaisi katkaista se napanuora ja alkaa ymmärtää että olette kaksi erillistä, aikuista ihmistä?
Hitto soikoon, kautta aikojen me äidit olemme määräilleet nuortemme pukeutumista, niin miksei juttu voisi kääntyä toisin päin kun on aiheellista. Ja tässä totisesti on aihetta, koska ihan pienistä sivulliset eivät huomauttele.

Ja mielestäni ap:llä on täysi oikeus sanoutua irti äidin hölmöilystä ja ilmaista oma yhteneväinen mielipiteensä niille, jotka ovat kauhuissaan mamman hömpsähtämisestä.

aikuinen nainen
Kaikki äidit täälläkin varmasti ainakin sisimmässään haluaisivat vaikuttaa nuortensa hutsahtavaan pukeutumiseen. Jos suku aina sanoisi, että mikä sitä sun teiniä vaivaa kun on tuon näköinen, varmasti moni vähän kärsisi :p

"vieras"
Jokainen saa pukeutua kuten haluaa. Toisaalta kyllä mua "haittaisi" jos esimerkiksi 13-vutias pikkusiskoni tai viisikymppinen äiti alkaisi kulkea tissit liian pienessä topissa tyrkyllä ja stringit housunkauluksesta kurkkien. Mielestäni se on mautonta, ja harmittaisi, että ihana ja fiksu ihminen antaa pukeutumisellaan halvan kuvan itsestään, kun usein ihmisistä valitettavasti tehdään ennakko-oletuksia ulkonäön perusteella, ja helposti tietynlaista tyyliä kommentoidaan aika halveksuvasti... En mä silti menisi haukkumaan äitini tai siskoni tyyliä, eivät hekään välttämättä pidä minun tyylistäni. Itseasiassa äitini on aina kärsinyt jonkinlaisesta vartalokompleksista ja on irvaillut kun minä käytän vaatteita jotka "menee ihan tissiä pitkin" tai "korostaa muotoja", vaikka käytän ihan normaaleita vaatteita sopivassa koossa, äiti pukeutuu miesten osastolta ostettuihin liian isoihin vaatteisiin ;) Kukin tyylillään.

"diu"
Kaikki äidit täälläkin varmasti ainakin sisimmässään haluaisivat vaikuttaa nuortensa hutsahtavaan pukeutumiseen. Jos suku aina sanoisi, että mikä sitä sun teiniä vaivaa kun on tuon näköinen, varmasti moni vähän kärsisi :p
Mutta se sun lapses on sun huollettavana, sä olet hänestä vastuussa. Että sitten se on vähän sunkin syysi jos hän pukeutuu 'hutsahtavasti'. Mutta äidistään ei ole missään vastuussa, hän on aikuinen ihminen joka päättää itse tekemisistään ja vastaa itse seurauksista.

aikuinen nainen
[QUOTE="diu";28807449]Mutta se sun lapses on sun huollettavana, sä olet hänestä vastuussa. Että sitten se on vähän sunkin syysi jos hän pukeutuu 'hutsahtavasti'. Mutta äidistään ei ole missään vastuussa, hän on aikuinen ihminen joka päättää itse tekemisistään ja vastaa itse seurauksista.[/QUOTE]

Mutta silloin kun asia kiinnittää suvun huomion, olisi hyvä saada järkeä päähänsä.

vieras #55
[QUOTE="diu";28807449]Mutta äidistään ei ole missään vastuussa, hän on aikuinen ihminen joka päättää itse tekemisistään ja vastaa itse seurauksista.[/QUOTE]

Eikö suurin osa vanhemmista kuitenkin halua olla apuna, tukena ja neuvona vielä aikuisillekin lapsilleen? Ja samoin aikuiset lapset huolehtivat usein vanhemmistaan ja auttavat monissa asioissa?

Tässä taitaa olla enemmänkin kysessä perisuomalainen "herranjestas mitä ihmisetki sanoo kun teet noin"-ongelma. Jos joku tulee sinulle sanomaan, sano että mitä mulle kitiset, mee sanoo äidille jos noin harmittaa. Itse en kyllä kovin helposti lähtisi omalle äidilleni sanomaan, itsensä hän nolaa jos on nolatakseen eikä mua.

"vieras"
No juu, äitisi on kyllä aikuinen ihminen joka saa pukeutua niinkuin itse tykkää.
Jos et kehtaa liikkua äitisi kanssa niin älä liiku. Sitäpaitsi kohtahan tulee talvi, kyllä sen sitten on pakko laittaa enempi päällensä niin ehkä kehtaat taas. Vaikea kuvitella miten äitisi onnistuisi 20 asteen pakkasella kirmailla tissit ja hanuri näkyvillä :D

Äitisi asia
Hitto soikoon, kautta aikojen me äidit olemme määräilleet nuortemme pukeutumista, niin miksei juttu voisi kääntyä toisin päin kun on aiheellista. Ja tässä totisesti on aihetta, koska ihan pienistä sivulliset eivät huomauttele.

Ja mielestäni ap:llä on täysi oikeus sanoutua irti äidin hölmöilystä ja ilmaista oma yhteneväinen mielipiteensä niille, jotka ovat kauhuissaan mamman hömpsähtämisestä.
Kuten joku jo sanoikin, on lapsi vanhempansa vastuulla, mutta vanhempi ei ole lapsen vastuulla. On sairasta kääntää suhde nurinpäin ja ajatella, että lapsi olisi vastuussa aikuisen, täysin toimintakykyisen vanhempansa pukeutumisesta!

Ja tottakai ap:lla on ihan täysi oikeus "sanoutua irti äidin hölmöilystä", nimenomaan! Hänellä ei ole sen kanssa mitään tekemistä, eikä siten syytä nolostuakaan äidin tekemisistä. Sitähän minä tässä sanoinkin...

"diu"
Eikö suurin osa vanhemmista kuitenkin halua olla apuna, tukena ja neuvona vielä aikuisillekin lapsilleen? Ja samoin aikuiset lapset huolehtivat usein vanhemmistaan ja auttavat monissa asioissa?
Se nyt silti vaan on äidin oma päätös miten pukeutuu. Voihan siihen sanoa oman mielipiteensä mutta tuskin hyödyttää. Pitäisikö äiti sitten pakottaa pukeutumaan toisin vai miten ajattelit hoitaa asian? Polttaa hänen vaatteensa ja laittaa kaapin täyteen peittävämpiä vaatteita?

sama vieras
[QUOTE="diu";28807476]Se nyt silti vaan on äidin oma päätös miten pukeutuu. Voihan siihen sanoa oman mielipiteensä mutta tuskin hyödyttää. Pitäisikö äiti sitten pakottaa pukeutumaan toisin vai miten ajattelit hoitaa asian? Polttaa hänen vaatteensa ja laittaa kaapin täyteen peittävämpiä vaatteita?[/QUOTE]

Mitä mä olen pakottamisesta puhunut? Totta kai aikuinen saa päättää mitä tekee, mutta miksei saisi asiallisesti sanoa mielipidettään? On aikuisen oma valinta, välittääkö siitä. Aika moni loppujen lopuksi välittää muiden mielipiteistä. Itse en haukkuisi kenenkään vaatteita, mutta voisin kaupassa ehdottaa, että tuo näyttäisi hyvältä, tai kehua, että kiva asu, mutta yleensä paljastetaan joko sääriä tai rintaa, ja voisi sopia hyvin jos koittaisin tuon toisen topin kanssa jne. Jos silti haluaa tehdä niin kuin alunperin itse ajatteli, kohauttaisin olkia ja antaisin olla.

Mielestäni ihan normaalia, että läheisille annetaan neuvoja, jos tuntuu että joku tekee hölmösti.

Yhteistyössä