Äitinähän pitää olla tosi järjestelmällinen! Jos haluaa,että koti on siisti,

  • Viestiketjun aloittaja wikolynn
  • Ensimmäinen viesti
wikolynn
lapset saa virikkeitä (tarkoitan nyt vaikkapa vaan ulkoilua tai legojen rakentelua), ruoka on itse tehtyä ja aina tiettyyn aikaan jne... Pitää olla järjestelmällinen, tai muuten joku osa-alue kärsii (esim. ei ehdikaan tehdä kunnollista lounasta, tai asunto menee tosi sotkuiseksi ellei järjestele). Ei ole paljoa aikaa istua täällä netissä. Sama homma toki koskee työssä käyviä, mutta itse kirjoitan kotiarjesta kun kotona olen tällä hetkellä..
 
So? Pitääkö pingottaa niin helvetisti ja tehdä elämästä yksi perfektionismia hipova suoritus? Ottaa vähän rennommin niin stressikin helpottaa. Ei ne lapset siihen kuole jos niillä ei ole joka päivä jotain trendikkäintä terveyssafkaa lautasella minuutilleen samaan aikaan, voipa jopa olla jatkon kannalta hyväksi ettei totu orjallisesti minuuttirytmiin, sellaiset lapset pystyvät huomattavasti huonommin sopeutumaan yllätyksellisiin tilanteisiin ja vaihteluihin rutiineissa sitten isompana.
 
Mä en ole kovinkaan järjestelmällinen ihminen mutta himassa ollessa oli kyllä yllinkyllin aikaa siivota, ulkoilla, harrastaa jne.
Turhaan valitetaan että himassa on tylsää kun tekemistä luulisi löytyvän.
 
meak
Täytyyhän sitä olla järjestelmällinen, mutta kotona ollessa siihen on aikaa ruhtinaalisesti.

Meillä on nyt lapset jo koulussa ja vanhemmat töissä, niin järjestelmällisyys on huipussaan ja siltikään ei aina riitä aikaa siivota. Mieluummin mä panostankin siihen, että lapsilla on mieluisaa tekemistä, ruoan saavat järjelliseen aikaan ja puhtaita vaatteita löytyy.
 
meak
Täytyyhän sitä olla järjestelmällinen, mutta kotona ollessa siihen on aikaa ruhtinaalisesti.

Meillä on nyt lapset jo koulussa ja vanhemmat töissä, niin järjestelmällisyys on huipussaan ja siltikään ei aina riitä aikaa siivota. Mieluummin mä panostankin siihen, että lapsilla on mieluisaa tekemistä, ruoan saavat järjelliseen aikaan ja puhtaita vaatteita löytyy.
Lisäys: Nykyisen kaaoksen hallintaan tarvitaan meidän perheessä myös järjestelmällistä isää.
 
No en mä kyllä koe että järjestelmällisyydellä on sen asian kanssa mitään tekemistä.. :D Kotona ollessa nyt vaan on aikaa..Jos koti on perussiisti, ei siihen siivoukseen saa kulumaan edes puolta tuntia, vaikka tekis 2 kertaa ruuan päivässä, ei siihenkää paria tuntia kauempaa saa menemään, 2x päivässä ulkoilua n.45min-1.5h kerralla, silti sulle jää n. 18h vuorokaudessa nukkua ja tehdä muuta..Hyvin ehtii palstaillakkin.. :D Ja välillä on ihan tylsääkin..
 
Joo. Mä sain juur haukut äidiltä ku kävi lapsia kahtomassa, ku kävin labrassa että täällä on aina vaan kaaos. Ja että mun pitäis joka päivä käyttää 10-12h talon siivoukseen, että täällä olis siistiä. Ite ollu kaks viikkoa kaikki paikat paskana, eikä oo paljon tullu siivottua, ku perussiistiksi, mutta mä silti laiminlyön lapsiani ja annan niiden uida paskassa :ashamed: Tosi hyvä fiilis taas.. Ja täällä on kyllä ihan perussiistiä, ei leluja lattialla tai muutakaan roskaa, mutta eihän se tolle kelpaa.... :(
Plus pesin eilen ikkunoita ja pyyhin pölyt vaikka selkähuusiki kuolemaa. Siltikää ei kelpaa, vit***aa tollanen.

Mulle tää kelpaa tämmösenä ja ei tosiaan ole kamalaa, jos niitä leluja ym. on lattialla. Oho...Menikö ooteeks, menikö? : /
 
En kyllä suostu potemaan huonoa omaatuntoa ( enää) siitä ettei minusta ole järjestelmälliseksi.
Huihai, sinne meni ap'n yritys syyllistää äitejä. Jokainen koti on omanalaisensa, olkoon sitten boheemi huusholli tai avotakan malliesimerkki koti.
 
PinkLily: :hug: Haistata paskat ihmisellä joka tekee sulle vain huonon olon. Jätä seuraavan kerran kaikki tekemättä kun äitis on tulossa niin saa jotain kauhisteltavaa, jos ei kerran kelpaa vaikka olisi siistiäkin ;)
No sitä mäkin mietin. HArmittaa, kun väittää että kaikki soittelee hänelle ja valittaa, kun on sotkuista täällä. No, mä suutuin ja soitin näille henkilöille, jotka oli tietty ihan ihmeissään (aidosti ihmeissään) että mitä hemmettiä, meillä on aina niin siistiä ja ihmettelee, miten saan tän pidettyä siistinä, vaikka on kissaa ja koiraa... Mut tuo nyt ei ole koskaan ollu tyytyväinen mihinkään, mitä mä olen tehnyt. Kun alotin verkkolukion ni haukku mut siitäki ja sanoin, että haluisin yliopistoon sen jälkeen. Vastaus oli: No, ei susta oo siihen. Ihan turhaan sä niitä kouluja käyt ku into sulta loppuu kuitenki heti... En mä usko että sä siitä lukiostakaan läpi pääset.. Että sellanen äiti... :O

(ja taas mä vuodatan :D )
 
Karamellitaivas
Meillä myös perussiistiä. Lelut pois lattialta, pedit pedattuna, keittiö aina siistinä, imuroin kerran päivässä koirien takia. Ja lyön satasesta vetoa, että ei tämä mun äidille kelpaisi..MUTTA meille tämä kelpaa ja se on pääasia!
 
  • Tykkää
Reactions: PinkLily
siistiä olla pitää
lapset saa virikkeitä (tarkoitan nyt vaikkapa vaan ulkoilua tai legojen rakentelua), ruoka on itse tehtyä ja aina tiettyyn aikaan jne... Pitää olla järjestelmällinen, tai muuten joku osa-alue kärsii (esim. ei ehdikaan tehdä kunnollista lounasta, tai asunto menee tosi sotkuiseksi ellei järjestele). Ei ole paljoa aikaa istua täällä netissä. Sama homma toki koskee työssä käyviä, mutta itse kirjoitan kotiarjesta kun kotona olen tällä hetkellä..

Näin on, järjestelmällisyyttä tarvitaan ja leluille/tavaroille paikkansa, että löytyy eivätkä viereksi missään. Työssäolevalla vielä enemmän, kun ilta on lyhyt pitää koti siistinä ja kunnossa.
Kiirettä pitää, mutta onneksi enää yksi kotona. Olen aina inhonnut epämääräisiä kasoja vaatteita/tavaraa, meillä ei ole sellaisia koskaan. Joskus ehkä hetken pyykit tuolilla kuivumasta otettua, ellen heti jouda viikkaamaan kaappiin.
Aina voi yllätysvieraat tulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siistiä olla pitää;24770877:
Näin on, järjestelmällisyyttä tarvitaan ja leluille/tavaroille paikkansa, että löytyy eivätkä viereksi missään. Työssäolevalla vielä enemmän, kun ilta on lyhyt pitää koti siistinä ja kunnossa.
Kiirettä pitää, mutta onneksi enää yksi kotona. Olen aina inhonnut epämääräisiä kasoja vaatteita/tavaraa, meillä ei ole sellaisia koskaan. Joskus ehkä hetken pyykit tuolilla kuivumasta otettua, ellen heti jouda viikkaamaan kaappiin.
Aina voi yllätysvieraat tulla.
Meillekin voi aina yllätysvieraat tulla, ja jos sattuu sormenjälkiä täynnä olevat ikkunat tai tursuileva pyykkivuori, kenties jopa lattialle levitetyt lelut tai vielä koneeseen matkalla olevat tiskit haittaamaan, sopii alkaa siivoamaan. Ei mua haittaa :)
 
No sitä mäkin mietin. HArmittaa, kun väittää että kaikki soittelee hänelle ja valittaa, kun on sotkuista täällä. No, mä suutuin ja soitin näille henkilöille, jotka oli tietty ihan ihmeissään (aidosti ihmeissään) että mitä hemmettiä, meillä on aina niin siistiä ja ihmettelee, miten saan tän pidettyä siistinä, vaikka on kissaa ja koiraa... Mut tuo nyt ei ole koskaan ollu tyytyväinen mihinkään, mitä mä olen tehnyt. Kun alotin verkkolukion ni haukku mut siitäki ja sanoin, että haluisin yliopistoon sen jälkeen. Vastaus oli: No, ei susta oo siihen. Ihan turhaan sä niitä kouluja käyt ku into sulta loppuu kuitenki heti... En mä usko että sä siitä lukiostakaan läpi pääset.. Että sellanen äiti... :O

(ja taas mä vuodatan :D )
No jo on.. Onneksi sä selkeästi tiedostat että hän on väärässä sun suhteen ;)
 
Minä olen epäjärjestelmällinen ja laiska. Etenkin juuri nyt, elämäntilanteessa, jossa minulla olisi aikaa ja mahdollisuus pyrkiä järjestelmällisyyteen.

Mutta tuollaisella syyllistelyllä
ei minua tästä tuolista pois saa kyllä,
' vaikkei koti loista häikäisyllä,
eikä trendivaatteita ole yllä.
Lapset saavat ruokaa kyllä
ja puhtaat vaatteet ovat yllä
 
  • Tykkää
Reactions: Horuksen silmä
Tai sitten kannattaa miettiä mikä on oikeasti tärkeää ja mistä voisi sopivasti joustaa jotta siellä kotona olisi kivaakin - niin äidillä kuin lapsillakin.

Varmaan lapselle jää lämpimämmät muistot kotona vietetyistä vuosista sen valossa mitä kaikkea kivaa tuli tehtyä äidin kanssa, ei niinkään siitä että paikat oli aina tiptop ja lattiat kiilsi sekä kaikki ruoka oli alusta asti ekologisista aineksista itsetehtyä.
 
Tai sitten kannattaa miettiä mikä on oikeasti tärkeää ja mistä voisi sopivasti joustaa jotta siellä kotona olisi kivaakin - niin äidillä kuin lapsillakin.

Varmaan lapselle jää lämpimämmät muistot kotona vietetyistä vuosista sen valossa mitä kaikkea kivaa tuli tehtyä äidin kanssa, ei niinkään siitä että paikat oli aina tiptop ja lattiat kiilsi sekä kaikki ruoka oli alusta asti ekologisista aineksista itsetehtyä.
Ei nuo ole toisiaan poissulkevia asioita - lasten kanssa touhuaminen ja kodin siisteys. Paitsi tietysti ihan äärimmilleen vietynä. Kyllä mä koen, että mulla on aikaa tehdä juttuja poikani kanssa ihan riittävästi, vaikka käytänkin aikaa myös siivoamiseen, ruoanlaittoon, leipomiseen jne. Joskus, itse asiassa aika useinkin, poika haluaa osallistua näihin puuhiin.

Mä olen aina inhonnut sanontaa, että siisti koti on merkki hukkaan heitetystä elämästä. Mieluummin niin, että sotkuinen koti on merkki hengen velttoudesta.

Ja huom! Suhteellisuudentajua pitää tietenkin olla.
 
Ei nuo ole toisiaan poissulkevia asioita - lasten kanssa touhuaminen ja kodin siisteys. Paitsi tietysti ihan äärimmilleen vietynä. Kyllä mä koen, että mulla on aikaa tehdä juttuja poikani kanssa ihan riittävästi, vaikka käytänkin aikaa myös siivoamiseen, ruoanlaittoon, leipomiseen jne. Joskus, itse asiassa aika useinkin, poika haluaa osallistua näihin puuhiin.

Mä olen aina inhonnut sanontaa, että siisti koti on merkki hukkaan heitetystä elämästä. Mieluummin niin, että sotkuinen koti on merkki hengen velttoudesta.

Ja huom! Suhteellisuudentajua pitää tietenkin olla.
Oi, tuo lihavoitu kuulostaa mukavalta ja tutulta!
 
Ei nuo ole toisiaan poissulkevia asioita - lasten kanssa touhuaminen ja kodin siisteys. Paitsi tietysti ihan äärimmilleen vietynä. Kyllä mä koen, että mulla on aikaa tehdä juttuja poikani kanssa ihan riittävästi, vaikka käytänkin aikaa myös siivoamiseen, ruoanlaittoon, leipomiseen jne. Joskus, itse asiassa aika useinkin, poika haluaa osallistua näihin puuhiin.

Mä olen aina inhonnut sanontaa, että siisti koti on merkki hukkaan heitetystä elämästä. Mieluummin niin, että sotkuinen koti on merkki hengen velttoudesta.

Ja huom! Suhteellisuudentajua pitää tietenkin olla.
Ei niiden tarvi aina toisiaan poissulkeakaan, mutta jos kokee jatkuvaa stressiä siitä kun yrittää hoitaa kaiken aina täydellisesti mutta aika ja voimat ei meinaa millään riittää niin silloin voi olla ihan hyväkin vähän relata ja miettiä mikä tässä olikaan tärneintä.

Tietty noiden ääripäiden (se aina tiptop oleva koti jossa kaikki ruuat alusta asti itsetehtyjä jne ja se täydellinen kaaos mistä ei koskaan löydä puhtaita vaatteita ja ruuaksi ainoastaan eineksiä jne) väliin mahtuu monenlaista kotia. Monille äideille riittää se että on perussiistiä, pyykkihuolto pelaa ja syödään pääsääntöisesti terveellistä kotiruokaa. Vaikka sitten tavallisena arkipäivänä lattialla olisikin vähän leluja, vaatepinot kaapeissa ei ole viivittimensuorat ja joskus voidaan vaikka tilata pitsat kotiin.
 

Yhteistyössä