äiti pois 6kk vauvan luota

  • Viestiketjun aloittaja pumpulipom
  • Ensimmäinen viesti
pumpulipom
Hei,

mietin tässä, että mitä tapahtuu esim. imetykselle jos äiti joutuu olemaan 3 päivää poissa 6kk ikäisen lapsen luota. Onko kellään kokemuksia? Isä jäisi tässä tapauksessa hoitamaan.
 
ninnu2
Varmaankin aika yksilöllistä. Jos pumppaat, niin maidontulo tuskin ehtynee tuossa ajassa. Itselläni on ystävä, joka oli 4-5 päivääkin imettämättä ollessaan toisella paikkakunnalla opiskelemassa, lapsi oli jo vuoden. Silti aina kotiintullessa maitoa tuli aivan mukavasti, vaikka hän ei edes pumpannut välillä. Ja varmaankin lapsestakin riippuu asia aika tavalla; tottuuko pulloon vai kelpuuttaako vielä tissin.
 
Emmy
Minulla edessä juuri samanlainen tilanne. Lähden työporukan kanssa ulkomaille kolmeksi päiväksi ja vauva jää iskän hoiviin. Täysimetyksellä ollaan, tosin pari viikkoa sitten aloitettiin kiinteät. Aikaistin sen vuoksi aloitusta tuon parisen kk kun tiedän olevani poissa juuri kun neiti täyttää 6kk. Halusin, että neiti olisi jo tottunut vähän syömään muutakin kun maitoani, ettei tule kaikki uusi samalla kertaa. Olen jo lapsen syntymästä asti pitänyt maidontulossa hieman ylituotantoa ja pumpannut maitoa varastoon. Näin lapsi saa tuttua maitoa poissaollessani. Vauva on tottunut myös pulloon, joten se tietysti on ehto sille, että yleensäkin voin lähteä reissuun. Matkalle otan mukaan rintapumpun, jotta saan tyhjennettyä rinnat säännöllisesti.

Jos olet täysimettänyt vauvaa niin kokeile antaa muutaman kerran maitoasi pullosta, jotta hän tottuisi syömään myös siitä. Ja sakoita vaikka sitten korviketta ja omaa maitoa, jotta lapsi tottuisi korvikkeeseen kun olet poissa. Siis jos vauvasi ei ole ennen korviketta saanut.
 
pumpulipom
Kiitos vastauksista! Vauva on nyt vasta 3kk, mutta matka pitäisi tosiaan varmistaa nyt. Vauveli on tottunut kyllä syömään pullosta maitoani, mutta vain yhden/kaksi syöttöä.
 
tarkkuuus
Tässä aloituksessa huomaa, miten suomen kieli kannattaisi opetella.

"Äiti pois 6 kuukautta vauvan luota" on eri asia kuin "äiti pois kuusikuisen vauvan luota". Aloituksesta sai tuon ensimmäisen käsityksen.

Jos haluaa lyhyemmin kirjoittaa, niin "Äiti pois 6-kuisen tai 6 kk -ikäisen vauvan luota".

 
ninnu2
Jokainen varmaankin tajusi ap:n pointin. Kontekstistahan ymmärtäväinen lukija havaitsee, mitä kirjoittaja tarkoittaa ;) Eikä tänne olla tultu äidinkielen tunnille. Minä en ainakaan jaksa täällä välittää pilkku- ja kirjoitusvirheistä, koska usein kiireessä kirjoitan. Nämähän ovat tekstejä, jotka luetaan kerran ja se on siinä.
 
Loppui..
Olin 2 viikkoa sitten pe-su reissussa ja imetys loppui siihen. Poika 7 kk. Oli juonut koko viikonlopun tyylikkäästi pullosta, eikä suostunut enää su-iltana kun palasin niin rinnalle. Eikä ma, eikä ti, ja sitten lopetin tarjoamisen kun yritykset oli yhtä huutoa.
 
Minä.
Ap on varmaan jo reissunsa tehnyt, mutta kerronpa silti, että minulta loppui maito yhden yön aikana, kun en imettänyt. En toki pumpannutkaan. Poika oli 6 kk. Sen jälkeen maitoa ei ole tullut tarpeeksi, joten poika ei jaksa imeä paria sekuntia kauempaa..
 
ninnu2
Hm, aika harvinaista varmaankin tuo, että maito yhdessä yössä loppuu, ainakin jos on täysimettänyt. Meillä lopetettiin 6 kk iässä yösyötöt, tosin palattiin niihin sairastelun aikana, mutta taas mennään ilman yösyöntejä, usein 12-15 tuntia ja silti oma maito riittää päivän tarpeiksi.
 
ninnu2
Meillä aloitettiin kiinteät 5½ kk iässä suunnilleen. Päivällä ei mennyt kovin paljoa kiinteitä, ihan maisteluasteella. Mutta otin nopeasti mukaan iltapuuron eli tavallista kaurapuuroa alettiin syödä muistaakseni noin 6 ½ kk iässä ja kun tuon puuron veti illalla, niin jätin yösyötöt pois. Eli oli 6½ kk tietämillä, jos tarkkoja ollaan. Muuten maistelulinjoilla, hedelmäsoseet tosin maistui. Eli oma suositukseni on, että kun iltapuuroa menee alas, niin kyllä se vauva yön syömättä jaksaa. Aluksi herättiin tosin aikaisin syömään, mutta ei enää.
 

Yhteistyössä