Äiti imetti vauvan 0,4 promillen känniin - vauva kuoli

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Vauvan katsottiin menehtyneen äidin alkoholinkäytön takia.
30-vuotias nainen oli juonut litran portviiniä ja imettänyt sen jälkeen lastaan kahdesti. Lapsi oli tuolloin 2,5 viikon ikäinen.

Oikeuden mukaan naisen veressä oli imetyshetkellä alkoholia 2,0-2,5 promillea. Imetyksen seurauksena vauvan veren alkoholipitoisuus nousi 0,4 promilleen.

Novgorodin oikeusistuin tuomitsi tänään 30-vuotiaan naisen kolmeksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen. Asiasta kertoi Ria Novosti -uutistoimisto.
IS

"vieras"
Mun on kyllä hyvin vaikea usko tätä. Ettei olisi äiti jouttanut vauvalle ihan sitä viinaa eikä omaa maitoaan?

Siis jos vastasyntynyt juo maitoa, jossa on 2 promillea eli 0,2 prosenttia alkoholia, niin se on kyllä ihan älyttömän vähän. Toki ei todellakaan pitäisi imettää noin kovassa humalassa.

Tuotanoin
Veikkaan, ettei vauva kuitenkaan imettämällä noita promilleita saanut. Venäläisten uutistoimistojen uutiset ovat välillä mitä ovat, varsinkin siinä vaiheessa kun ne on suomeksi saakka saatu käännettyä.

Tuotanoin
[QUOTE="minä";25329823]On kyllä täytynyt antaa jo tuttipullosta sitä itseäänkin. Muutenhan vauvan olisi pitänyt juoda aika paljon sitä maitoa.[/QUOTE]

Eikös tuo ollut sata vuotta sitten ihan yleinen keino hiljentää huutava vauva, jos äitiä/imettäjää ei saatavilla ollut...

[QUOTE="vieras";25329799]Mun on kyllä hyvin vaikea usko tätä. Ettei olisi äiti jouttanut vauvalle ihan sitä viinaa eikä omaa maitoaan?

Siis jos vastasyntynyt juo maitoa, jossa on 2 promillea eli 0,2 prosenttia alkoholia, niin se on kyllä ihan älyttömän vähän. Toki ei todellakaan pitäisi imettää noin kovassa humalassa.[/QUOTE]

Minä olen ajatellut että Venäjälle olisi lahjakkaitakin matemaatikkoja, mutta ainakaan oikeudessa ei näköjään osata laskea. Jos vauva on kahdesti imenyt maitoa, jossa on 2,5 promillea maitoa (eli maitoa on saanut ehkä 3 dl), niin siitä ei mitenkään vauvan promillet ole voineet nousta 0,5:een.

pakko myöntää
Olen itsekkin imettänyt lastani krapulassa, olen 25 vuotias äiti ja muutaman kerran vauvavuoden aikana imetin poikaani seuraavana päivänä kun olin edellis iltana juonut tosi reippaasti. vähintään 12 tuntia pidin kuitenkin väliä juomisen lopetuksen jälkeen, mutta en tiiä oliko se tarpeeks kun välillä join 2-3 päivääkin...En silti luokittele itseäni maailman huonoimmaksi äidiksi kun kuitenkin imetin lastani vuoden ja tiedän monta äitiä ketkä imettää silloinkin kun juovat.

noin
Alkoholia on äidinmaidossa niin pieniä määriä, että jos vauva juo kännissä olevan äidin maitoa, pitoisuus vauvan veressä on niin pieni ettei sitä pystytä helpolla mittaamaan. Jos äiti on esi. 2 promillen humalassa, maidon alkoholipitoisuus on 0,2ml desilitrassa. Määrä on niin pieni, ettei se aiheuta vauvalle humalaa, eikä mitään haittaa. Tietenkän ei silti kannata imettää jatkuvasti kännissä.

http://www.alko.fi/fi/E5442E1B8FF1BA94C22572B300493C0B/$file/Alkoholi_Raskaus_FIN_lr.pdf

hepulis
Miten voidaan edes julkaista tollanen lehtijuttu kun on ihan täyttä soopaa? Vaikka äiti olisi 5 promillen kännissä niin maidon välityksellä se lapsi ei tule känniin. Sitä itteään sille vauvalle on juotettu.

Sanokaa niuhoks mutta vauva ja alkoholi EI kuulu yhteen ollenkaan.
sanotaan että ei se pienestä oo haittaa ja ei oo niin paljon veressä/maidossa jne..
Mutta ei vauvan elimistö kestä samaa määrää mitä aikuisen ei todellakaan. Niin moraalisesti kuin muutenkin niin ei se viina sinne kuulu, aikuiset myrkyttäkööt kroppansa mutta antaa vauvan pitää elimistönsä terveenä ilman sinne kuulumattomia myrkkyjä (= alkoholia).
Jos vauvalla on nälkä niin ennakoi ja pumppaa tai sitten antaa korviketta.

hepulis
Sanokaa niuhoks mutta vauva ja alkoholi EI kuulu yhteen ollenkaan.
sanotaan että ei se pienestä oo haittaa ja ei oo niin paljon veressä/maidossa jne..
Mutta ei vauvan elimistö kestä samaa määrää mitä aikuisen ei todellakaan. Niin moraalisesti kuin muutenkin niin ei se viina sinne kuulu, aikuiset myrkyttäkööt kroppansa mutta antaa vauvan pitää elimistönsä terveenä ilman sinne kuulumattomia myrkkyjä (= alkoholia).
Jos vauvalla on nälkä niin ennakoi ja pumppaa tai sitten antaa korviketta.
En suosi kännissä imettämistä, mutta se on fakta että jekovitissakin on enemmän alkoa kun kännisen äidin maidossa.

Yhteistyössä