Äidit, muistakaahan nyt tämä:

  • Viestiketjun aloittaja päiväkodissa työskentelevä
  • Ensimmäinen viesti
päiväkodissa työskentelevä
Tämä on teille, joiden lapset aloittavat päivähoidossa:

1:Lapsenne ei ole ainut lapsi tarhassa. Siellä on parhaimmillaan 100 muuta.

2:Hoitotädit ovat tarhassa lastanne varten- mutta eivät VAIN lastanne varten.

3: Niin valitettavaa kuin se onkin, mielestänne, niin lapsenne ei saa mitään erioikeuksia tahi vapauksia tarhassa vaan tasan samat säännöt ja rajoitukset kuin muillakin.

4: Vaikka itse olettekin viettäneet kaiken valveillaoloajan leikkien lapsenne kanssa, ettei hän vain tylsistyisi, hoitotädit eivät tee niin.

5:Jäitä hattuun ja rauhallista mieltä, ja hyvää syksyä toivottaen
 
ev
minusta hoitajien kuuluu leikkiä joskus lasten kanssa. itse olin duunissa yhdessä PIENESSÄ ykstyisessä pk:ssa ja siellä hoitajat ei koskaan leikkineet lasten kanssa. olin ihan pöyristynyt siitä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
minusta hoitajien kuuluu leikkiä joskus lasten kanssa. itse olin duunissa yhdessä PIENESSÄ ykstyisessä pk:ssa ja siellä hoitajat ei koskaan leikkineet lasten kanssa. olin ihan pöyristynyt siitä.
.....hoitajat eivät leiki koko aikaa lasten kanssa, luehan uudelleen.....
 
ev
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
minusta hoitajien kuuluu leikkiä joskus lasten kanssa. itse olin duunissa yhdessä PIENESSÄ ykstyisessä pk:ssa ja siellä hoitajat ei koskaan leikkineet lasten kanssa. olin ihan pöyristynyt siitä.
.....hoitajat eivät leiki koko aikaa lasten kanssa, luehan uudelleen.....
niin. luin kyllä.

ja minä kerroin kuinka entisessä työpaikassa eivät leikkineet ollenkaan.
 
Eiköhän suurin osa äideistä ymmärrä nämä asiat ilman muistutteluakin. Kohdasta 4 olen osittain eri mieltä: harva äiti viihdyttää ja leikittää lasta koko ajan. Johan siinä järki lähtisi, jos pitäisi kokopäiväiseksi leikkikaveriksi lapsilleen ryhtyä. Silloin tällöin kyllä leikitään, mutta enimmäkseen käsken mennä keksimään omia leikkejä. Eipä sitä tarhatäteiltäkään jatkuvaa ohjelmatoimistonumeroa odota.
 
huuh
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissa työskentelevä:
2:Hoitotädit ovat tarhassa lastanne varten- mutta eivät VAIN lastanne varten.
tää pisti silmään. mä veikkaan ettei kukaan ajattele lapsensa olevan siellä ainoa hoidettava. Tulee jotenki sellanen olo näistä muutenkin että paskat vanhemmat tuo lapsensa hoitoon ja auta armias jos uskallat odottaa lastasi hoidettavan koska onhan meillä hoitajilla nyt paljon muutakin hommaa...

ainakin meidän pk:ssa hoitajilla tuntuu olevan aina aikaa ja jokainen lapsi saa sitä sopivasti. ei ikinä oo ollu valittamista mutta jos tällasia ruvetaan vaatimaan etukäteen niin ei ihme jos vähän vanhemmilla pinna kiristyy...
 
vieras
Mitä muuta varten me opettajat ja hoitajat olemme siellä jos emme lapsia leikitä? pph siivoaa, tekee ruuat yms. mutta kyllä päiväkodissa hoitajat ovat lapsia varten ja lasten kanssa.
 
No entäs mitenkä siellä otetaan huomioon ujo lapsi?

mulla meinaa esikoinen on niin ujo, niin ujo ettei vieraiden lasten keskuudessa uskalla tehdä mitään. Ei naapurien lasten kanssa vaikka pitääkin niistä, aina haluaa mennä niiden luo, mutta sitten ei uskalla olla niiden kanssa.
Niin mitenkä tällainen lapsi otetaan huomioon päiväkodissa?? annetaan olla vaan muiden keskellä vaiko ohjataanko häntä enemmän leikkeihin vai mitä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja huuh:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissa työskentelevä:
2:Hoitotädit ovat tarhassa lastanne varten- mutta eivät VAIN lastanne varten.
tää pisti silmään. mä veikkaan ettei kukaan ajattele lapsensa olevan siellä ainoa hoidettava. Tulee jotenki sellanen olo näistä muutenkin että paskat vanhemmat tuo lapsensa hoitoon ja auta armias jos uskallat odottaa lastasi hoidettavan koska onhan meillä hoitajilla nyt paljon muutakin hommaa...

ainakin meidän pk:ssa hoitajilla tuntuu olevan aina aikaa ja jokainen lapsi saa sitä sopivasti. ei ikinä oo ollu valittamista mutta jos tällasia ruvetaan vaatimaan etukäteen niin ei ihme jos vähän vanhemmilla pinna kiristyy...
Samoja ajatuksia minullakin.
 
huuh
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
No entäs mitenkä siellä otetaan huomioon ujo lapsi?

mulla meinaa esikoinen on niin ujo, niin ujo ettei vieraiden lasten keskuudessa uskalla tehdä mitään. Ei naapurien lasten kanssa vaikka pitääkin niistä, aina haluaa mennä niiden luo, mutta sitten ei uskalla olla niiden kanssa.
Niin mitenkä tällainen lapsi otetaan huomioon päiväkodissa?? annetaan olla vaan muiden keskellä vaiko ohjataanko häntä enemmän leikkeihin vai mitä?
hyvä kysymys. mäkin haluan tietää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
No entäs mitenkä siellä otetaan huomioon ujo lapsi?

mulla meinaa esikoinen on niin ujo, niin ujo ettei vieraiden lasten keskuudessa uskalla tehdä mitään. Ei naapurien lasten kanssa vaikka pitääkin niistä, aina haluaa mennä niiden luo, mutta sitten ei uskalla olla niiden kanssa.
Niin mitenkä tällainen lapsi otetaan huomioon päiväkodissa?? annetaan olla vaan muiden keskellä vaiko ohjataanko häntä enemmän leikkeihin vai mitä?
Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, ettei tuollaista lasta edes huomata päiväkodissa. Tädit vaan laskevat lapsia tasaisin väliajoin. Sitä ei siis huomata lainkaan, jos joku ei viihdy porukoissa.
 
huuh
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja huuh:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissa työskentelevä:
2:Hoitotädit ovat tarhassa lastanne varten- mutta eivät VAIN lastanne varten.
tää pisti silmään. mä veikkaan ettei kukaan ajattele lapsensa olevan siellä ainoa hoidettava. Tulee jotenki sellanen olo näistä muutenkin että paskat vanhemmat tuo lapsensa hoitoon ja auta armias jos uskallat odottaa lastasi hoidettavan koska onhan meillä hoitajilla nyt paljon muutakin hommaa...

ainakin meidän pk:ssa hoitajilla tuntuu olevan aina aikaa ja jokainen lapsi saa sitä sopivasti. ei ikinä oo ollu valittamista mutta jos tällasia ruvetaan vaatimaan etukäteen niin ei ihme jos vähän vanhemmilla pinna kiristyy...
Samoja ajatuksia minullakin.
aivan. ja lisään vielä tuohon että ikinä en ole pitänyt hoitajia minään koneina mutta hekin ovat aina kertoneet joka päivä lapsen päivästä ja kehityksestä, iloisin mielin ja tullut sellanen olo että parhaansa tekevät AINA vaikka ois työntekijävajettakin.

Kun tuntuu että täällä palstalla voi nää pk:n työntekijät tehdä näitä avauksia miten vaan ja jos uskallat sanoa mitään vastaan niin oot heti paskamutsi.... ja omahyvänen ja sun lapsi lapsi on heti lellitty kultamuru... pelottaa välillä että onko tälllaset oikeesti lastenhoitajien ajatuksia!!!
 
en ole töissä pk:ssa
Alkuperäinen kirjoittaja huuh:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja huuh:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissa työskentelevä:
2:Hoitotädit ovat tarhassa lastanne varten- mutta eivät VAIN lastanne varten.
tää pisti silmään. mä veikkaan ettei kukaan ajattele lapsensa olevan siellä ainoa hoidettava. Tulee jotenki sellanen olo näistä muutenkin että paskat vanhemmat tuo lapsensa hoitoon ja auta armias jos uskallat odottaa lastasi hoidettavan koska onhan meillä hoitajilla nyt paljon muutakin hommaa...

ainakin meidän pk:ssa hoitajilla tuntuu olevan aina aikaa ja jokainen lapsi saa sitä sopivasti. ei ikinä oo ollu valittamista mutta jos tällasia ruvetaan vaatimaan etukäteen niin ei ihme jos vähän vanhemmilla pinna kiristyy...
Samoja ajatuksia minullakin.
aivan. ja lisään vielä tuohon että ikinä en ole pitänyt hoitajia minään koneina mutta hekin ovat aina kertoneet joka päivä lapsen päivästä ja kehityksestä, iloisin mielin ja tullut sellanen olo että parhaansa tekevät AINA vaikka ois työntekijävajettakin.

Kun tuntuu että täällä palstalla voi nää pk:n työntekijät tehdä näitä avauksia miten vaan ja jos uskallat sanoa mitään vastaan niin oot heti paskamutsi.... ja omahyvänen ja sun lapsi lapsi on heti lellitty kultamuru... pelottaa välillä että onko tälllaset oikeesti lastenhoitajien ajatuksia!!!
Mä en näe asiaa noin mustavalkoisesti. Luulen että suurin osa vanhemmista ymmärtää tuon asian. Mutta ne NÄKYVIMMÄT on just näitä vanhempia jotka kuvittelee että heidän Nico-Petterinsä on päiväkodin napa jonka ympärillä kaikkien pitäisi pyöriä. Niin valitettavaa kuin se onkin, kaikilla vanhemmilla ei maalaisälli pelaa. Onneks kuitenkin suurimmalla osalla.

 
huuh
Alkuperäinen kirjoittaja en ole töissä pk:ssa:
Alkuperäinen kirjoittaja huuh:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja huuh:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissa työskentelevä:
2:Hoitotädit ovat tarhassa lastanne varten- mutta eivät VAIN lastanne varten.
tää pisti silmään. mä veikkaan ettei kukaan ajattele lapsensa olevan siellä ainoa hoidettava. Tulee jotenki sellanen olo näistä muutenkin että paskat vanhemmat tuo lapsensa hoitoon ja auta armias jos uskallat odottaa lastasi hoidettavan koska onhan meillä hoitajilla nyt paljon muutakin hommaa...

ainakin meidän pk:ssa hoitajilla tuntuu olevan aina aikaa ja jokainen lapsi saa sitä sopivasti. ei ikinä oo ollu valittamista mutta jos tällasia ruvetaan vaatimaan etukäteen niin ei ihme jos vähän vanhemmilla pinna kiristyy...
Samoja ajatuksia minullakin.
aivan. ja lisään vielä tuohon että ikinä en ole pitänyt hoitajia minään koneina mutta hekin ovat aina kertoneet joka päivä lapsen päivästä ja kehityksestä, iloisin mielin ja tullut sellanen olo että parhaansa tekevät AINA vaikka ois työntekijävajettakin.

Kun tuntuu että täällä palstalla voi nää pk:n työntekijät tehdä näitä avauksia miten vaan ja jos uskallat sanoa mitään vastaan niin oot heti paskamutsi.... ja omahyvänen ja sun lapsi lapsi on heti lellitty kultamuru... pelottaa välillä että onko tälllaset oikeesti lastenhoitajien ajatuksia!!!
Mä en näe asiaa noin mustavalkoisesti. Luulen että suurin osa vanhemmista ymmärtää tuon asian. Mutta ne NÄKYVIMMÄT on just näitä vanhempia jotka kuvittelee että heidän Nico-Petterinsä on päiväkodin napa jonka ympärillä kaikkien pitäisi pyöriä. Niin valitettavaa kuin se onkin, kaikilla vanhemmilla ei maalaisälli pelaa. Onneks kuitenkin suurimmalla osalla.
näin itse näen nämä palstan aloitukset... siksi ihmettelenkin kun tällaisia ei tunnu olevan meidän pk:n hoitajilla jotka ovat aivan mahtavia!!!!!
 
No, mä luulen, että tämän aloituksen on tehnyt joku sellainen pk:n työntekijä, jolla on ollut tänään tai lahimenneisyydessä hieman hankalia asiakkaita ;) Eiköhän suurin osa vanhemmista nämä "teesit" ymmärrä ihan itsestäänselvyyksinäkin, mutta ei valitettavasti kaikki. Ja tällä palstalla kun usein välitetään päivähoidosta enemmän negatiivista kuin positiivista kuvaa, voi joku pk:n työntekijä toisinaan kyllästyä ja hieman avautua. Se heille suotakoon, avaudutaanhan täällä monesta muustakin asiasta päivittäin.
 
vieras
Vaikkei hoitajat leikkisi lasten kanssa, voisivat he silti ohjata lapsia leikkeihin ja laittaa leikkejä alulle jos näitä tylsistymisiä tulee. Varmasti useimmat näin tekeekin eikä tyydy siihen ei toitottamiseen mihin jotkut sortuvat.
 
Veikkaampa, että suurinosa meistä vanhemmista tajuavat nämä tärkeät asiat aika omaaloitteisestikin. Toki meihin vanhempien joukkoon mahtuu monenlaisia, ihan kuten teidän tarhantätienkin joukkoon. Uuden päiväkotilaisen äitinä olisi kuitenkin kivaa kuulla, mitä kivaa tarhassa on tai mitä lapset mahdollisesti oppivat toimiessaan ryhmässä. Ei pelkästään näitä päiväkodin varjopuolia. Lisäksi olisi hienoa, että tuntisi lapsensa olevan tervetullut tarhaan, eikä vain yksi rasite lisää tarhantätien työssä.

Tarhan henkilökunnalle pieneksi muistutukseksi, että lapsen päivähoidon aloittaminen on usein äidille hyvin herkkä paikka. Äitikin varmasti ensimmäisten päivien/viikkojen jälkeen rauhottuu, kun hommasta tulee rutiinia. Pienokaiseni oli tänään toista päivää tutustumassa tarhassa ja kyllä pienen murusen jättäminen muiden hoitoon onkin ollut yllättävän kova paikka. Toki tähän alakuloisuuteen saattaa liittyä myös stressiä töihin paluusta ja toisaalta haikeutta yhden aikakauden päättymisestä.
Joten päiväkodintädit, koettakaa olla meille uusien lasten äideille helliä. Lapsemme varmasti pärjäävät hyvässä hoidossanne, mutta lämpöisempi vastaanotto helpottaisi kovasti tätä äitien sopeutumisvaihetta...
 

Yhteistyössä