Äidit ja isät ( pyöräilykypärästä )

• Viestiketjun aloittaja Mietin miksette
  • Ensimmäinen viesti
tyhmyyttähän se on jättää kypärä käyttämättä, mutta en mä jaksa päivitellä tai kauhistella aikuisia jotka niin tekee.
tuskinpa niissä päissä on hirveesti menetettävää, kun ei oo suojauskaan tarpeen. ( vitsi vitsi )

vieras
Siksi koska en käytä kypärää kävellessään/autoillessa, joissa kummassakin on onnettomuuden sattuessa suuri riski päävammoihin. Turvallisen pyöräilyn tärkeimmät tekijät ovat hyväkuntoinen pyörä, ajotaito, ajo liikenteen mukaan ja varoen

Kypärän ei ole todettu vähentävän loukkaantumisia/kuolemia yhtään vaan jopa lisäävän niitä, koska kypärä päässä ajetaan huolimattomammin.

hokasin
Ap tais soittaa radio Novaan Ilelle(? ) samasta asiasta iltapäivällä...? :wave:

Tai sit se oli joku toinen joka hoksas alkaa jankkaamaan samasta asiasta ap:n kanssa samana päivänä :D

vieras
Kuolleista pyöräilijöistä suurin osa kuuluu johonkin näistä:

- lapsi tai nuori, joka ei tunne liikennesääntöjä eikä osaa vielä varoa samalla tavalla autoja ja muuta liikennettä kuin aikuinen
- huolimattomasti ajava nuori (usein teini-ikäinen poika), joka temppuilee pyörän kanssa yms.
- vanhempi ihminen, jonka huomiokyky ei ole enää normaalilla tasolla
- maantien laidassa ajava pyöräilijä, joka esim. rekan ajaessa ohi horjahtaa ajokaistalle suoraan takaa tulevan auton eteen tai muuten kovassa vauhdissa (usein yli 50 km/h, alamäissä vielä suurempi) menettää pyörän hallinnan ja kaatuu ja suistuu johonkin

Pyöräilijä, joka tuntee liikennesäännöt ja liikenteen, tien ylityksissä aina katsoo ettei autoja tulee, ei aja kovaa vauhtia, ajaa lähinnä pyöräteillä yms. on hyvin pienessä vaarassa kuolla pyöräillessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

- lapsi tai nuori, joka ei tunne liikennesääntöjä eikä osaa vielä varoa samalla tavalla autoja ja muuta liikennettä kuin aikuinen
- huolimattomasti ajava nuori (usein teini-ikäinen poika), joka temppuilee pyörän kanssa yms.
- maantien laidassa ajava pyöräilijä, joka esim. rekan ajaessa ohi horjahtaa ajokaistalle suoraan takaa tulevan auton eteen tai muuten kovassa vauhdissa (usein yli 50 km/h, alamäissä vielä suurempi) menettää pyörän hallinnan ja kaatuu ja suistuu johonkin

Pyöräilijä, joka tuntee liikennesäännöt ja liikenteen, tien ylityksissä aina katsoo ettei autoja tulee, ei aja kovaa vauhtia, ajaa lähinnä pyöräteillä yms. on hyvin pienessä vaarassa kuolla pyöräillessä.
kypärä suojaa muultakin kuin siltä kuolemalta.
on aika ikävää saada se tälli päähän, vaikka se ei kuolemaan johtaiskaan.

joku viittasi tuolla aiemmin tutkimukseen, että kypärä itseasiassa lisäisi onnettomuuksia. linkkiä ? vai onko tuo siitä tutkimuksesta ,jossa myönnettiin muun muassa, että autoilijat ajavat lähempää pyöräilijää jolla on kypärä . tuossa tutkimuksessahan todettiin, että jos ja kun se törmäys tai kaatuaminen sattuu, on kypärästä hyötyä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hokasin:
Ap tais soittaa radio Novaan Ilelle(? ) samasta asiasta iltapäivällä...? :wave:

Tai sit se oli joku toinen joka hoksas alkaa jankkaamaan samasta asiasta ap:n kanssa samana päivänä :D
en ollut minä mut kuulin se keskustelu kyllä

vieras

Ihminen ei ole yksin liikenteessä, vaikka itse tekisikin kaiken oikein voi joku muu tulla päälle... vaikkapa se vanhempi autoileva ihminen, jonka huomiokyky ei ole enää normaalilla tasolla.

plm
Koska kypärä on typerän näköinen aikuisella. Siksi =).
Ei haittaa pätkääkään.
Itse asiassa typerämmän näköisiä on ne jotka luulee että niiden tukka on jotain niin ainutlaatuista että ei voi pilata kampausta laittamalla kypärää päähänsä.

no
Mä oon niin turhmainen etten käytä silloin harvoin ku pyöräilen. Enkä pakota teinejäkään laittamaan. Tässä kylässä ei yksikään yläasteikänen käytä.
Surullista kyllä.

Kypärättömät jostain syystä "unohtaa", että laki velvoittaa käyttämään kypärää. Turha siinä on selitellä. Sitä paitsi tunnen yhden ihmisen, jonka päälle auto peruutti tämän pyöräillessä siitä ohi. Tää henkilö löi kypärättömän päänsä ja sai pysyvän aivovamman, jonka kanssa joutuu nyt sitten elämään.

Kypärättömät aikuiset pyöräilijät viestittävät lapsille, että kypärän käyttö on lapsellista, aikuiset eivät sitä käytä. Arvatkaa, onko teini-ikäistä sitten helppo saada pitämään sitä kypärää, kun niille on iskostettu tuollainen malli mieleen.

Ostin kypärän tänä kesänä ja näytän esimerkkiä lapsille pitämällä sen päässä kun pyörällä lähden liikkeelle.

Vahinkoja voi sattuaa muuallakin, joten itse en ajattele sitä että kypärä turvaisi sen että lasta/lapsia voin joka tilanteessa itse hoitaa, vaikkakin esimerkin lisäksi haluan suojata nimenomaan myös omaa terveyttäni.

Lina
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Ostin kypärän tänä kesänä ja näytän esimerkkiä lapsille pitämällä sen päässä kun pyörällä lähden liikkeelle.

Vahinkoja voi sattuaa muuallakin, joten itse en ajattele sitä että kypärä turvaisi sen että lasta/lapsia voin joka tilanteessa itse hoitaa, vaikkakin esimerkin lisäksi haluan suojata nimenomaan myös omaa terveyttäni.
kuulostaa hyvältä, millainen kypärä ostit, merkki malli?

Itse olen yrittänyt parantaa tapoja ja käytää, mut noloa kun kaverit ei

Yhteistyössä