Äidin työ(kö)?

Meillä lapset 4 vuotta ja puolivuotias. Olen kotona tällähetkellä ja teen aivan kaiken. siivoan, tiskaan, pesenpyykit, hoidan lapset; nukkumaan menot, aamupalat, ruuanlaitot, vaatetukset , pesut , ulkoilut ym.
Mies on kyllä, mutta hän aika pitkää päivää välillä työssä+harrastukset.
Itse pääsen harrastamaan muutaman tunnin viikossa (3) jolloin mies on keskenään lasten kanssa. Mutta muuten hän ei sitten oikeastaan osallistukkaan mihinkään. Turhauttavaa, olen koittanu puhua lempeästi, sovittelevasti, ihan miten vaan ja sitten aina joskus kun olen tosi väsy niin menee hermot ja huudan hänelle, ja tietty huuto kohdistuu myös joskus lapsiinkin, mikä on turhaa tiedän sen...
mutta mieheni mielestä kiukkuun tyhmistä asioista, ja koska hän maksaa kaiken niin hänellä on oikeus olla niinkuin on..
mutta minä en tosiaankaan saa kuin tuon äitiyspäivärahan joka menee ruokaan ja lastenvaatteisiin, ym hygieniatuotteisiin..
niin kysysmys kuuluu että onko jollain tai ollut samanlainen tilanne kuin minulla nyt, ois kiva tietää miten selvitit sen ? sillä en jaksa kaiken tämän muun lisäksi vielä tapella ja olla riidoissa mieheni kanssa, eli mikä avuksi? eroko?
 
Pahalta kuulostaa, ja tutulta. Olette jo luoneet rutiinit, ja mies tuskin luovuttaa saavutettuja etujaan ilman taistelua. Suosittelen parisuhdeterapiaa - teidän on pakko opetelle yhdessä toimimaan kuten perhe, eikä jatkaa vanhaan malliin, jossa sinä ja lapset muodostatte perheen, ja mies on siitä irallaan oleva, erillinen yksikkö, joka osallistuu vain silloin tällöin. Mieti, mitä haluat itse elämältä, ja toimi, puhu, varaa keskusteluaika, äläkä odota ihmettä tai miehen muuttumista itsekseen, se on harhaa. Voimia!
 
Kovin on tuttua tekstiä :kieh: Mutta mun mies kyllä ottaa poikia suht usein mukaansa raksa hommiin. Pojat nyt 5v ja pian 2v. Mies korjailee paljon autoja ja sitten on tämä sen oma jokkis harrastus ja kisoja varten auto pitää olla prima kunnossa :kieh: Meillä ei ole omaa autotallia pihassa joten mies lähtee aina kotionsa tallille. Oonkin sanonut,että tuntuu niinku sillä olis kaksi kotia. Talli ja sitten tämä missä asumme. Kun meillä olisikin se talli tässä omassa pihassa niin helpottaisi kummasti...rasittaa kun aina mies menossa.

Sitten tuo harrastus...talvella ei käy kisoissa,mutta autoa on tehnyt silti koko ajan "lisätyönä". Kesällä sitten alkaa kisaputki ja meikäläisen huumorintaju on siinä vaiheessa poissa. Kisoja ennen autoa tehdään yötä päivää :eek:

Mutta en mä nyt miestäni voi aivan lyttyyn haukkua,kyllä se tosiaan poikia ottaa mukaansa aina kun voi ja mä saan olla rauhassa. Mutta kyllä mä kodin hoidan täysin itse. Silloin kun mulla on siivouspäivä,ajan koko mieslauman pois mun jaloista! Vaikeina aikoina mä aina mietin,että olisko se sitten parempi,että kaljamahainen mies makaisi sohvalla kaiket illat? Eikä toisi rahaa kotiin? Mutta ei tollanen työnarkomaanikaan aina paras vaihtoehto ole... =)
 
Mulla ei kokemusta tuollasesta, meillä kyllä mies tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia, vaikka tekeekin pitkiä työpäiviä, mutta meillä on tehty alusta asti selväksi että tämä ei ole mikään hotelli ja minä en aikuiselle miehelle äidiksi ala! Kuulostaa ehkä tylyltä, mutta...tää nyt vaan on mun ajatusmaailma =)
Ja voi tosiaan olla vaikeeta muuttaa tota, kun mies on jo tottunut siihen ettei sen tarvi tehdä mitään, mutta yrittäkää puhua, menkää vaikka parisuhdeterapiaan. Yritä saada mies näkemään asiaa siltä kantilta, että ensinnäkin lapset ovat teidän yhteisiä lapsia ei pelkästään sinun lapsiasi ja sinä olet kotona hoitamassa niitä teidän yhteisiä lapsia nyt sen hetken kun ne pieniä ovat ja se valitettavasti edellyttää sitä että mies käytännössä perheen elättää, mutta ei se anna mitään etuoikeutta olla tekemättä mitään kotona! Suostuisko miehes siihen (ihan näin ajatusleikkinä) että jos hän jäisikin kotiin lasten kanssa ja sinä menisin töihin ja toisit "leivän pöytään" mutta sitten sinä et tekisi enää kotona mitään?? Tuskinpa!! :/
Yrittäkää etsiä jotain kompromissi ratkaisua, että vaikka sellaisina päivinä kun mies on tosi väsynyt töiden jälkeen, hänen ei tarvitse tehdä mitään, mutta tekee sitten edes jonain päivänä.
Ja jos järki puhe ei kaaliin uppoa, niin kokeile tehdä tylysti niin että et pese miehen pyykkejä, peset vain sinun ja lasten vaatteet ja et laita hänelle ruokaa, laitat itselles ja lapsille vaan...... jos mies sitten ymmärtäis ettei kaikki oo aina niin itsestäänselvää! =)
 
twintwin
Heips!

Miksi morsian pukeutuu valkoiseen?
- Eikös ne kotitalouskoneet yleensä ole valkoisia??!!!

Siltä toi nimittäin kuulostaa, olet varsinainen monitoimimasiina, duraseleilla varustettu.

Vaikea tuollaiseen on mitään neuvoja antaa, ammattilaiset varmaan, kuten täällä jo joku ehdottikin. Oletko muuten tyytyväinen suhteeseenne, vai onko/koetko senkin epätasa-arvoiseksi??

Kysehän on siitä, kuinka kauan aiot jaksaa. Oletko koskaan sanonut miehellesi olevasi väsynyt, kun hoidat kodin ja lapset aamusta iltaan yksin?

Ja mitä tulee siihen asenteeseen rahantuojana, kaiken maksajana - ethän sinä ole mikään maksullinen piika, ruokapalkalla.

Miten sitten, jos itse lähdet töihin, hoidatko edelleen lapset ja kodin yksin. Silloinhan miehesi voisi maksaa sulle siitä ihan käypää liksaa - vai mitä?

Siun miehes pitäis päästä hoitamaan ne kotityöt parin viikon ajan ihan itsekseen, jospa hän sen jälkeen ymmärtäisi, kuinka "helppoa" on "vaan olla" kotona kahden lapsen kanssa.

Meillä riidellään myös siitä paljon puhutusta "omasta ajasta", mutta onneksi mies on jo lapsuuskodissaan saanut mallin kotitöihin ja lapsenhoitoon osallistumisesta.

Toivon todella, että löydät oikean tavan herätellä sitä rakasta ukkoasi. Voimia voimia!

Neuvoja tässä ei tullut, mutta sympatiaa saat multa roppakaupalla. :hug: :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 22:10 Nasu1 kirjoitti:
Mulla ei kokemusta tuollasesta, meillä kyllä mies tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia, vaikka tekeekin pitkiä työpäiviä, mutta meillä on tehty alusta asti selväksi että tämä ei ole mikään hotelli ja minä en aikuiselle miehelle äidiksi ala! Kuulostaa ehkä tylyltä, mutta...tää nyt vaan on mun ajatusmaailma =)
Ja voi tosiaan olla vaikeeta muuttaa tota, kun mies on jo tottunut siihen ettei sen tarvi tehdä mitään, mutta yrittäkää puhua, menkää vaikka parisuhdeterapiaan. Yritä saada mies näkemään asiaa siltä kantilta, että ensinnäkin lapset ovat teidän yhteisiä lapsia ei pelkästään sinun lapsiasi ja sinä olet kotona hoitamassa niitä teidän yhteisiä lapsia nyt sen hetken kun ne pieniä ovat ja se valitettavasti edellyttää sitä että mies käytännössä perheen elättää, mutta ei se anna mitään etuoikeutta olla tekemättä mitään kotona! Suostuisko miehes siihen (ihan näin ajatusleikkinä) että jos hän jäisikin kotiin lasten kanssa ja sinä menisin töihin ja toisit "leivän pöytään" mutta sitten sinä et tekisi enää kotona mitään?? Tuskinpa!! :/
Yrittäkää etsiä jotain kompromissi ratkaisua, että vaikka sellaisina päivinä kun mies on tosi väsynyt töiden jälkeen, hänen ei tarvitse tehdä mitään, mutta tekee sitten edes jonain päivänä.
Ja jos järki puhe ei kaaliin uppoa, niin kokeile tehdä tylysti niin että et pese miehen pyykkejä, peset vain sinun ja lasten vaatteet ja et laita hänelle ruokaa, laitat itselles ja lapsille vaan...... jos mies sitten ymmärtäis ettei kaikki oo aina niin itsestäänselvää! =)
Olen aivan samaa mieltä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 19:20 twintwin kirjoitti:
Siun miehes pitäis päästä hoitamaan ne kotityöt parin viikon ajan ihan itsekseen, jospa hän sen jälkeen ymmärtäisi, kuinka "helppoa" on "vaan olla" kotona kahden lapsen kanssa.
Samaa mieltä. Entä jos sopisitte, että otat esimerkiksi 4 päivän loman, jolloin mies jää kotiin hoitamaan lapsia. Lähdet jonnekin evakkoon, niin että mies saa kokeilla paikkaansa perheen arjessa. Tämä tietty edellyttää, että miehellä on tuolloin lomaa. Porkkanana voisit pitää sitä, että seuraavalla kerralla mies saisi "omaa lomaa". Ja mitään valmista ei tuolloin kotiin jätetä, esim. ruokia pakkaseen.
 

Yhteistyössä