Äidin sairastaessa???

Mitäs nyt, kun huomenna pitäis miehen mennä taas töihin ja mä olenkin kipeänä? Pikkumies 6kk ei onneks vielä ole kipeänä, mutta mulla tutuu kuume kokoajan nousevan.

Kuka hoitaa vauvaa, kun äiti sairastaa? Jos vauva olis kipeänä, niin mies voi hakea sillä syyllä vapaata, mutta entäs nyt??
 
Kyllä kai sitä itse joutuu lapset hoitamaan vaikka sairaana olisikin. Minäkin olen ollut sairaana ti-pe ja niin vain piti lapset hoitaa (4 lasta, nuorin 4 kk). Ei auta kuin särkylääkettä ottaa että jaksaa. |O
 
Juu kyllä sitä tosiaan itse on lapset hoidettava, ellei miehellä sitten satu olemaan ihan ekstra ymmärtäväinen työnantaja. Ja tuskin siinäkään tapauksessa palkkaa saa niiltä päiviltä.. Ei muuta kun buranaa naamaan ja aina kun muksu(t) on päikkäreillä niin lepoa..
 
Äiti hoitaa lasta oli sairaana tai ei, mutta kunnalta voi kysellä kotiapua hoitamaan lasta kun on itse sairaana. Ainoa ongelma on, että flunssa aikoina ne hoitajatkin sairastaa, ja heidän lapsensa, joten kotiapu on todella tiukoilla näin flunssa aikaan. :headwall:

Ja mies saa jäädä kotiin hoitamaan lasta lapsen sairastuessa vain jos äiti on ansiotyössä. Eli jos äiti on kotona tai opiskelee, ei mies saa jäädä kotiin hoitamaan sairastunutta lasta. Ei, vaikka äidillä olisi esim. ainoa mahdollisuus tehdä joku ammattiin valmistumiseen tarvittava tentti. Tässä yhteiskunnassa ei ole ajateltu lainkaan että myös lasta hoitava äiti tarvitsisi lepoa ja että äiti voi kenties olla niin sairas että ei kykene hoitamaan lasta. Itselle joskus sattui niin, että olin itse rajussa mahataudissa, poika oli 2 v. nälkäinen ja energinen toipilas ja tytär 4 kk itki vauvarokosta johtuvassa 40 asteen kuumeessa. Mies joutui menemään töihin eikä kotiapua saatu. Oli vain selvittävä. Kyllä tuntui siltä että taju lähtee kun yritin huolehtia kaikesta. Mutta pahinta oli kun piti laittaa 2 vuotiaalle ruokaa eteen ja käydä välillä oksentamassa, kun pelkkä haju teki niin pahaa. Mutta painajaismaista ne kaksi päivää olivat.
 
joo kyllä se valitettavasti on niin että äiti hoitaa kipeenäkin.muistan ittenikin makaavan vessan lattialla oksennustaudissa ja samalla angiinassa.ja lapset piti hoitaa ja kuumettakin oli aika paljon.se oli kyllä sellanen kokemus ettei unohdu.
 
Niinpä.. tällasissa tilanteissa ne tukiverkot olisivat tärkeitä.. Kun esikoinen oli 7kk niin sairastin tosi pahan oksennus-ripuli-kuume-taudin, mies ei mitenkään voinut olla poissa töistä ja vieläkin tekee pahaa ajatella sitä pahinta päivää. Kun oli pakko pitää esikko huutamassa pinnasängyssä ettei päässyt konttaamaan mihinkään vaaraan, kun minä oksensin puolen tunnin välein ja väliajat istuin pöntöllä ja täristen yritin syöttää tytön välillä. Lopulta soitin naapurille (johon onneksi olin ehtinyt tutustua) että voiko ottaa tytön ihan hetkeksi kun taju meinasi lähteä.

Kaikilla ei vain ole nykypäivänä auttajia lähellä, etenkään juuri muuttaneilla jotka vielä eivät ole ehtineet luoda mitään verkostoa. Meidän kaupungissa kotiapua ei muuten edes saa, ellei ole lastenhuollon(?) asiakas (tai näin kerrottiin neuvolassa kun kysyin apua). MLL on tietysti vaihtoehto, jos sieltä saisi apua..
 

Yhteistyössä