Äidin kuolema ja huoltajuus

  • Viestiketjun aloittaja Harmaana tänään
  • Ensimmäinen viesti
Harmaana tänään
Minulla on rintasyöpä. Vielä ei tiedetä onko se levinnyt, mutta haluan miettä nämä asiat valmiiksi.
Minulla on kaksi lasta 8v tyttö ja 6v poika. Lasten isä jätti meidät kun kuopus oli alle vuoden vanha.
Olen ollut miehen kanssa naimisissa 4 vuotta.
Jos minä kuolen mihin lapseni joutuvat? Sijaisperheeseen? Saako mieheni pitää lapset vai menevätkö he isovanhemmille?
Osaisko joku auttaa? Toki otan selvän tästä asiasta, mutta halusin kysellä täälät jos joku tietäisi.

Kiitos.
 
:hug: ikävä uutinen sinulla!

Lasten oikea isä ei ole varmaankaan pitänyt mitään yhteyttä?!
Yleensähän se isä on ensimmäinen vaihtoehto, jos "kelvollinen". Entä nykyinen miehesi-> adoptio? Lapset voi myös tietääkseni testamentata haluamalleen henkilölle, kun asiasta sopii tämän henkilön kanssa.(+ tehdään siitäkin varmaan selvityksiä)
Isovanhemmissa vaikuttaa monesti heidän ikä, muttei mahdotontakaan.


 
Tietääkseni jos yksinhuoltajuus, lapset eivät mene kuoleman sattuessa biol.isälle (jos siit äiti ollut yh, ei yhteishuoltajuutta).

Ota sos. toimistoon yhteyttä. Olisiko nykyinen miehesi halukas ja kelvollinen hoitamaan heidät?

Todellakin voimia Sinulle . Sinulla suuret murheet, rintasyöpä, mutta ennen kaikkea lasten kohtalo! :heart: :hug:
 
:hug:
jos teillä on yhteishuoltajuus, niin lapset menevät isälle.
jos taas sulla on yksinhuoltajuus, niin mies voi riitauttaa asian ja hakea lapsia itselleen oikeuden kautta.
halutessanne voi nykyinen miehesi adoptoida lapset, jolloin he jäisivät nyk. miehellesi.
tämä onnistuu siten, jos sinulla on yksinhuoltajuus, tai jos yhteish. niin exäsi pitää antaa kirjallinen suostumus adoptioon.
voimia. :flower:
 
azsa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 11:01 Harmaana tänään kirjoitti:
Minulla on rintasyöpä. Vielä ei tiedetä onko se levinnyt, mutta haluan miettä nämä asiat valmiiksi.
Minulla on kaksi lasta 8v tyttö ja 6v poika. Lasten isä jätti meidät kun kuopus oli alle vuoden vanha.
Olen ollut miehen kanssa naimisissa 4 vuotta.
Jos minä kuolen mihin lapseni joutuvat? Sijaisperheeseen? Saako mieheni pitää lapset vai menevätkö he isovanhemmille?
Osaisko joku auttaa? Toki otan selvän tästä asiasta, mutta halusin kysellä täälät jos joku tietäisi.

Kiitos.
>moikka
 
:hug: ja voimia!
Mä mietin aikanani aivan tuota samaa; jos mä lähden täältä mitä tapahtuu mun pojalle? Isälleen en häntä halunnut, koska tiedän ettei tämä huolehdi sairauden hoitamisesta, ruokavalioista tai mistään muustakaan, hänelle on aina ollut alkoholi tärkeämpää. Joten mä soitin oikeusaputoimistoon ja kysyin, että voiko lapsen testamentata jollekin tämmöisessä tapauksessa. Vähän se tuomari nauroi ja sanoi, että ei nyt oikein testamentata, mutta mun valitsemalle ihmiselle voidaan hänen suostumuksellaan hakea oheishuoltajuutta.
Mä kysyin mun vanhemmilta, josko he suostuis sellaiseen, ja suostuivat. Eli käräjäoikeuden päätöksellä mun vanhemmista tehtiin poikani oheishuoltajia, joiden vastuulle lapsen elatus ym asiat siirtyy siinä vaiheessa, kun mä en syystä tai toisesta ole kykenevä hoitamaan häntä.
Kysy oikeusaputoimistosta neuvoa ja apua... Mä uskon että asiat järjestyy. :hug:
 
Ap-
Kiitos vastauksistanne!
Tän hetkinen mieheni on lapsilleni se ainoa ja oikea isä ja hän haluaa olla laillinenkin isä. Olemme miettineet adoptiota.

Lääkärini on toiveikas parantumisestani. Ensi viikolla rintani leikataan ja sitten tiedetään taas jotain pidemmälle. On tämä piinaa...
 

Yhteistyössä