Äidin ja isän tasavertainen työnjako vauvan synnyttyä?

  • Viestiketjun aloittaja elsi
  • Ensimmäinen viesti
elsi
Eli miten olette jakaneet vauvan hoidon ja kotityöt lapsen synnyttyä miehenne kanssa?

Meillä on sellainen tilanne, että tulemme molemmat olemaan kotona lapsen synnyttyä (ainakin siihen asti, että lapsi on 6kk) ja mies haluaisi osallistua vauvan hoitoon tasavertaisesti kanssani, eli voisimme hyvin valvoa vuorottain. Mietin vain lähinnä esimerkiksi vauvan ruokailua. Miten työnjako onnistuisi käytännössä parhaiten, onko kokemuksia? Miten olette itse tehneet?
 
vieras
tuohan on ihan upea tilanne, vielä ku miehesi kasvattaa itselleen tissit ja imettää vuorotellen kanssasi... muuten tuo ruokailu ja yösyötöt voi olla tosi haastavaa =). ainakin meillä olisi ollut kun tyttö on täysimetetty 6kk asti eikä pulloa huolinut.
 
leppis
Alussa siten, että mies laittoi ruoan ja hoiti vanhempaa lasta, vauvanhoito oli ihan alussa lähes täysin minun harteillani. Tilanne muuttui hyvinkin nopeasti, muutaman kuukauden päästä, jolloin mies otti päävastuun vauvasta ja minä palasin töihin. Mies oli vauvan kanssa kotona vuoden ikään asti.
 
vm
Alkuperäinen kirjoittaja elsi:
Eli miten olette jakaneet vauvan hoidon ja kotityöt lapsen synnyttyä miehenne kanssa?

Meillä on sellainen tilanne, että tulemme molemmat olemaan kotona lapsen synnyttyä (ainakin siihen asti, että lapsi on 6kk) ja mies haluaisi osallistua vauvan hoitoon tasavertaisesti kanssani, eli voisimme hyvin valvoa vuorottain. Mietin vain lähinnä esimerkiksi vauvan ruokailua. Miten työnjako onnistuisi käytännössä parhaiten, onko kokemuksia? Miten olette itse tehneet?
onpa sulls hyvä tilanne. harvalla on. nauti nyt etkä valita
 
vieras
Se ei vaan onnistu, niin kauan kuin isä ei voi imettää. Pullosta voi ruokkia, mutta ne hormonit... Heräät huomattavasti helpommin vauvan itkuun kuin isä. Ennenkuin omat lapset syntyivät, olin asiasta kovin eri mieltä, ja mieheni oli ensimmäiset 2kk kotona ja auttoikin paljon. Mutta ei se vaan silti ole sama asia.

Parasta olisi kun tuon vuorottelun järjestäisitte niin että molemmilla on mahdollisuus harrastaa, ulkoilla ja nähdä kavereita myös ilman vauvaa. Se on parasta lääkettä siihen että jaksaa yövalvomisia ja muuta asiaan kuuluvaa toimintaa.
 
vieras
Eipä tuo mies ole koskaan imettänyt, on väliin nostellut yöllä lapsia viereen syömään alkuyöstä, jolloin minä nukun sikeimmillään, muuten minä olen se herkkäunisempi. Meillä on iltapesut olleet miehen homma heti kotiin tultua. 9 v sitten mies valvoi paljon öisinkin, kun tuo yksi lapsi oli yökukkuja heti synnyttyään. Siinä meni niin isyysloma kuin kesälomakin vauvan kanssa yöt valvoessa.
 
elsi
Alkuperäinen kirjoittaja vm:
onpa sulls hyvä tilanne. harvalla on. nauti nyt etkä valita
Niin on, enkä todella valita tippaakaan. Pohdin vain, miten käytännössä molemmat pääsevät hommiin parhaiten mukaan, kun esikoinen tulossa ja siksi aiempaa kokemusta vauvan kanssa elämisestä ei ole.
 
meillä
Meillä mies Osallistui yhtä paljon hoitamiseen kuin minä.
Vaipan vaihtoa,syöttämistä,pesemistä,ulkoilua jne. Toisen lapsen synnyttyä hoidimme edelleen lapset yhdessä,myös vauvan.
 
siiri
kuulostaa kivalta, mutta meillä myöskin imetetty molemmat joten isän "turhaa" valvomista ei oo tarvittu. Ja onhan se kiva että isä on päivisin pirteänä pitämässä vauvalle seuraa kun äiti ottaa päiväunia :) Eihän vauvan näkökulmasta äitiä kuitenkaan korvaa mikään, oli se pullo tai tissi. Suosittelen lämpimästi äitiä hoitamaan tiiviimmästi ainakin alussa. Ihanaa että on noin innokas isä kuitenkin:)
 
vieras
Meillä mies heräsi usein yöllä nostamaan vauvan viereen, tai vaihtamaan vaippaa jne. On kylvettänyt kaikki lapset (3kpl), itse en ole kertaakaan sitä hommaa tehnyt. On myös paljon lasten kanssa (edelleen) töiden jälkeen. Ja lapsista kyllä on huomannut aina, että isi on yhtä tärkeä kuin äitikin. Koskaan ei ole ollut esim. sitä ongelmaa, ettei isi saa nukuttaa, syöttää tms.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
kuulostaa kivalta, mutta meillä myöskin imetetty molemmat joten isän "turhaa" valvomista ei oo tarvittu. Ja onhan se kiva että isä on päivisin pirteänä pitämässä vauvalle seuraa kun äiti ottaa päiväunia :) Eihän vauvan näkökulmasta äitiä kuitenkaan korvaa mikään, oli se pullo tai tissi. Suosittelen lämpimästi äitiä hoitamaan tiiviimmästi ainakin alussa. Ihanaa että on noin innokas isä kuitenkin:)
Miksi suosittelet?
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
kuulostaa kivalta, mutta meillä myöskin imetetty molemmat joten isän "turhaa" valvomista ei oo tarvittu. Ja onhan se kiva että isä on päivisin pirteänä pitämässä vauvalle seuraa kun äiti ottaa päiväunia :) Eihän vauvan näkökulmasta äitiä kuitenkaan korvaa mikään, oli se pullo tai tissi. Suosittelen lämpimästi äitiä hoitamaan tiiviimmästi ainakin alussa. Ihanaa että on noin innokas isä kuitenkin:)
Ei äiti ole mikään jumala. Meillä aina lapset hoidettu yhdessä. En ole nostanut itseäni korokeelle. Hyvin ovat lapset aina pärjänneet vaikka on yhdessä hoidettu,molempiin vanhempiin kiintyneet samanlailla.
 

Yhteistyössä