Huh, kai mäkin uskallan tänne tulla, kai tää on totta. Plussasin viime keskiviikkona, nyt rv. 5+0. Tunteet on vaihdelleet epäuskosta, hämmennykseen, euforiaan ja paniikkiin. Nyt onneksi vähän tasottuneet. Paniikkia aiheuttaneet mm. oma talous- ja työtilanne, suhde tulevaan isään ja tietysti se mahdollinen keskenmeno.
Teen osa-aikaisia töitä ja käyttörahan suhteen on tosi tiukkaa. Tulevan isän, poikaystäväni, oon tuntenut vasta n. 7 kk. (itse oon 27 v., mies 35 v.). Mies oli oikeastaan ensimmäinen mies, jonka kanssa mulla tuli sellainen olo, että haluan saada tuon miehen lapsen. Se oli tosi jännä tunne, ehkäisyä ei edes ehditty alottaa. Mutta raskausuutinen oli silti miehelle aikamoinen sokki ja oonkin nyt antanut miehelle tilaa. Tänään kuitenkin päätettiin, että muutetaan yhteen... mielenkiinnolla jään odottamaan, mitä siitäkin syntyy, heheh. Olisin toivonu tavallaan mieheltä enemmän sanallistakin tukea, mutta se nyt on muutenkin vähän sellainen jäärä ukko; osoittaa tukensa hienovaraisesti pieninä tekoina, ei lässytä tai hyysää. Jännittää vähän, että mihin suuntaan tää kaikki vie meidän suhdetta, ei edes tunneta vielä hyvin. Aika näyttää.
Mäkin oon ehtinyt panikoida keskenmenosta. Sitten luin muiden panikointijuttuja netistä ja tajusin, että voin joko olla stressi-mami tai nojata taaksepäin ja nauttia näistä kyydeistä (oon tavallaan kohtalonuskoinen). Onhan se tavallaan traagista, että vaikka kuinka tätä kaikkea on toivonut, niin silti mitään takeita ei ole mistään. Itse haluan vaan luottaa, kaikki menee niinkuin on mennäkseen (joo, tää asenne on helppo näin paperilla, mutta kyllä käytännössä usein edelleen uikutan tyynyyn siitä kamalasta ajatuksesta, että tämä otettaisiinkin pois).
Oon kertonut tässä vaiheessa (poikaystävän lisäksi) äidilleni (joka on täpinöissään) ja muutamalle hyvälle ystävälle. Muille aion kertoa sitten, kun ollaan varmemmilla vesillä (12 rv. jälkeen).
Toivottavasti kaikkien pienokaiset on asianmukaisesti asettuneet mahayksiöönsä ja muuttavat sieltä ihmisten ilmoille ajallaan. Leppoisaa odotusta :3
Oireita:
- Tissien arkuus ja turvotus
- Alavatsaoireet (vihlonnat, pistot, repäisyt)
- Vatsan turvotus ja ilmavaivat (pahimmat menneet jo ohi); punkero olo :ß
- Lievä heikotus, hikoilu, palelu
- Väsyneisyys
- Itkuherkkyys (itken joka päivä)
- Korostunut tunteellisuus (tai tunteista on ainakin tietoisempi). Pintaan nousee jotain käsittelemättömiä tunteita esim. omaan isäsuhteeseen liittyen, riittämättömyyden tunteita, epämääräisiä syyllisyydentunteita jne. Ajattelen, että ne kaikki tulee pintaan nyt, jotta voin kokea ne tietoisesti ja päästä niistä irti.
- Korostunut kriittisyys poikaystävää kohtaan (oon kuitenkin yrittänyt olla purkamatta sitä sille)