Äideille joiden lapsi käyttää unirättiä

  • Viestiketjun aloittaja Miira
  • Ensimmäinen viesti
Miira
Ajattelin kokeilla tuota unirättiä auttamaan yöunissa ja kaipaisin nyt tuosta kokemuksia. Kuulun "hysteeriäiteihin" joten mietin ettei kai vaan saa kieritettyä rättiä naamansa ympäri kun on aika kova pyörimään ja liikkumaan unissaan..

Onko kellään oikeesti auttanut tuo unirätti vai onko tää enemmän "uskon asia"? :) Miten tämä kannattaa aloittaa? Varmaan aluksi vain leikkii moisen kanssa kun ikää on jo 7kk eikä ole tottunut sellaiseen kapistukseen sängyssä...
 
Mein vaavi on nukahtanut harson kanssa aikas pienestä lähtien. Nosti syötön aikana harson kasvojen eteen ja nukahti sinne alle piiloon =) Esikolla taasen ei ollut rättiä vaan koira jonka häntää lutkutti tutin sijasta =)
 
Meillä poika ei nukahda ilman unirättiä :D Ja nukkuu välillä rätti naamallaankin. Sen verran vaan sanon että sun muksus on jo sen ikäinen ettei kyl varmaan tarttis opettaa rätistä riippuvaiseks :whistle:
 
Meillä on semmonen teddy kompanietin (en tiä miten kirjotetaan ) lehmäriepu ja ei takuulla nuku ilman sitä ikää 1v9kk...nykyään suostuu sentään jättään sen kotiin tai autoon kauppareissun ajaksi, ennen se piti roudaa jokapaikkaan mukana.
ei oo ainakaa vielä siihen kuristunut eikä tukehtunut vaikka saakin sitä ahdettua suuhunsa uskomattoman määrän :D
 
no
Mä jotenki alusta asti annoin unirätin. Meillä se on ihan sideharso. :D
Oon myöhemmin koittanu niitä jotain nalle unirättejä, mutta ei ne enää kelpaa...
Meiän taapero 1,5v käyttää sitä vieläkin ja ilman sitä ei ala nukkumaan. Hakee aina itse rätin.
Auttaa siis rauhottumaan.

Ainoa ongelma on, että rätistä on tullu ehkä liianki tärkeä nykyään. Olis ottamassa sitä ihan kaikkialle mukaan, kauppaan ja kylään ja riita tulee kun en joka paikkaan sitä anna ottaa...
Meillä siis ainaki näin. Kotonakin kun tulee itku, on saatava rätti kainaloon. Kanniskelee sitä siis aika paljon mukana.
 
vieras
Mä en uskaltanut rättiä antaa. Meillä noilla oli "nallet" jotka edelleen käytössä. Pidin niitä ensin paitani alla jonkun aikaa et tuoksu tarttuu ja sit vauvalle viereen. Pikkuhiljaa lelusta tuli tärkeä kapine jonka avulla oli hyvä nukkua ja sitä raahattiin kaikkialle muutenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mä jotenki alusta asti annoin unirätin. Meillä se on ihan sideharso. :D
Oon myöhemmin koittanu niitä jotain nalle unirättejä, mutta ei ne enää kelpaa...
Meiän taapero 1,5v käyttää sitä vieläkin ja ilman sitä ei ala nukkumaan. Hakee aina itse rätin.
Auttaa siis rauhottumaan.

Ainoa ongelma on, että rätistä on tullu ehkä liianki tärkeä nykyään. Olis ottamassa sitä ihan kaikkialle mukaan, kauppaan ja kylään ja riita tulee kun en joka paikkaan sitä anna ottaa...
Meillä siis ainaki näin. Kotonakin kun tulee itku, on saatava rätti kainaloon. Kanniskelee sitä siis aika paljon mukana.
Vissiin siis vaippaharso :D Vois olla vaavi aika sotkussa aamulla sideharson kanssa :D
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja viuhtiti:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mä jotenki alusta asti annoin unirätin. Meillä se on ihan sideharso. :D
Oon myöhemmin koittanu niitä jotain nalle unirättejä, mutta ei ne enää kelpaa...
Meiän taapero 1,5v käyttää sitä vieläkin ja ilman sitä ei ala nukkumaan. Hakee aina itse rätin.
Auttaa siis rauhottumaan.

Ainoa ongelma on, että rätistä on tullu ehkä liianki tärkeä nykyään. Olis ottamassa sitä ihan kaikkialle mukaan, kauppaan ja kylään ja riita tulee kun en joka paikkaan sitä anna ottaa...
Meillä siis ainaki näin. Kotonakin kun tulee itku, on saatava rätti kainaloon. Kanniskelee sitä siis aika paljon mukana.
Vissiin siis vaippaharso :D Vois olla vaavi aika sotkussa aamulla sideharson kanssa :D
Niin siis joo :D sellanen. Haha, me sanotaan sitä aina sideharsoks :DD vaikka siis ei sellanen ole :DD
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en uskaltanut rättiä antaa. Meillä noilla oli "nallet" jotka edelleen käytössä. Pidin niitä ensin paitani alla jonkun aikaa et tuoksu tarttuu ja sit vauvalle viereen. Pikkuhiljaa lelusta tuli tärkeä kapine jonka avulla oli hyvä nukkua ja sitä raahattiin kaikkialle muutenkin.
Kuinka pienelle vauvalle annoit?
 
Meidän poika "suostui" ottamaan unirätin ja unilelun vasta yli 1-vuotiaana. Ei oo onnistunut telomaan sillä itteänsä. On yleensä mytyssä vieressä. Nopeasti siitä rätistä tuli tosi tärkeä, ilman sitä ei tulis kuuloonkaan, että mentäis nukkumaan :D Ja varsinkin vieraissa paikoissa, matkoilla, yökylässä tms. tutusta rätistä saa turvaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Meidän poika "suostui" ottamaan unirätin ja unilelun vasta yli 1-vuotiaana. Ei oo onnistunut telomaan sillä itteänsä. On yleensä mytyssä vieressä. Nopeasti siitä rätistä tuli tosi tärkeä, ilman sitä ei tulis kuuloonkaan, että mentäis nukkumaan :D Ja varsinkin vieraissa paikoissa, matkoilla, yökylässä tms. tutusta rätistä saa turvaa.
Miks ihmeessä annoit rätin 1 vuotiaalle? eiks joku pehmo ois ollut huomattavasti parempi tuon ikäiselle joka siihen rättiin ei oo tottunut. Siitä on vaikea päästä eroon.
 
Sanna
http://www.vekaravintti.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=6_64&products_id=206&zenid=c4dc4cdae4a7c97a65961cedc549620a

Meillä on lapsella ollut ihan vastasyntyneestä asti tämä pupuhahmo.

Nyt isompanakin se pitää olla sängyssä messissä, unipupu kaveri
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en uskaltanut rättiä antaa. Meillä noilla oli "nallet" jotka edelleen käytössä. Pidin niitä ensin paitani alla jonkun aikaa et tuoksu tarttuu ja sit vauvalle viereen. Pikkuhiljaa lelusta tuli tärkeä kapine jonka avulla oli hyvä nukkua ja sitä raahattiin kaikkialle muutenkin.
Kuinka pienelle vauvalle annoit?
Voi en muista enää. Kyllä ne alle 1v olivat. Nyt jo nuorempikin 2v8kk.
 
Mörrimöykky
Mun 6-vuotiaalla on vieläkin unirätti :D Ei tosin harso vaan sellainen neulottu. Ei se sitä enää tietenkään tarvitse mutta usein haluaa. Ja autossa se on ihana kun se lämmittää jos vaikka väsynyttä paleltaa...
 
Miira
Luin HUS sivuilta että kun alkaa olla katkonaista 6-9kk ikäisenä olisi tuosta rätistä apua. Kannattaisko mun nyt tehdä niin että illalla kun laitan nukkumaan ja rauhoitan sylissä niin rätti siinä kohtaa vauvan syliin ja mukana sitten sänkyyn?
 
Alkuperäinen kirjoittaja viuhtiti:
Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Meidän poika "suostui" ottamaan unirätin ja unilelun vasta yli 1-vuotiaana. Ei oo onnistunut telomaan sillä itteänsä. On yleensä mytyssä vieressä. Nopeasti siitä rätistä tuli tosi tärkeä, ilman sitä ei tulis kuuloonkaan, että mentäis nukkumaan :D Ja varsinkin vieraissa paikoissa, matkoilla, yökylässä tms. tutusta rätistä saa turvaa.
Miks ihmeessä annoit rätin 1 vuotiaalle? eiks joku pehmo ois ollut huomattavasti parempi tuon ikäiselle joka siihen rättiin ei oo tottunut. Siitä on vaikea päästä eroon.
miksi siitä pitäisi päästä eroon? halpa, kevyt kantaa, helppo puhdistaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Alkuperäinen kirjoittaja viuhtiti:
Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Meidän poika "suostui" ottamaan unirätin ja unilelun vasta yli 1-vuotiaana. Ei oo onnistunut telomaan sillä itteänsä. On yleensä mytyssä vieressä. Nopeasti siitä rätistä tuli tosi tärkeä, ilman sitä ei tulis kuuloonkaan, että mentäis nukkumaan :D Ja varsinkin vieraissa paikoissa, matkoilla, yökylässä tms. tutusta rätistä saa turvaa.
Miks ihmeessä annoit rätin 1 vuotiaalle? eiks joku pehmo ois ollut huomattavasti parempi tuon ikäiselle joka siihen rättiin ei oo tottunut. Siitä on vaikea päästä eroon.
miksi siitä pitäisi päästä eroon? halpa, kevyt kantaa, helppo puhdistaa....
Ihan vaikka sen takia ettei laps viel 3 vuotiaana kulje rätti kainalossa paikasta toiseen. Pehmolelu on paljon parempi näky :D
 
Vauva alkoi rätteilemään 2kk iässä kun väsyn tullen ei ollenkaan osannut rauhoittua. Laitoin rätin poskea vasten ja kas - neito nukahti samantein! Esikoinen ei moisesta piitannut ollenkaan, kuopuksella (nyt vasta reilu 6kk) on oltava harsorätti nukkumaanmennessä.

Tuosta pelkoasiasta - tääl oli jokin aika sitten juttua siitäkin voiko vauva nukkua ä-pakkauksen peiton kanssa jos vaikka vahingossa peitto menee pään yli ja vauva tukehtuu. Puuttuukohan minulta joku huoligeeni kun mä en osaa tällaisista asioista olla kauhuissani..? En ollenkaan aliarvioi ihmisiä jotka tällaisia asioita pelkää, mä vaan pidän ihan toisenlaisia uhkia pelottavina. Sitäpaitsi jos alkaisin näistä asioista huolestumaan olisi tää äiti sairastunut jo pelkästä huolesta ja stressistä...
 
Meidän tytöllä ollut unirätti vauvasta asti. Siis pienempänä, kun söi tuttia niin laitoin harson sillai mytyksi, että se tutti pysyis suussa, kun heräsi aina, kun se tippui. Siitä sitten kiintyi siihen harsoon ja nyt 2,5v vieläkin yöllä vieressä. Tosin unikaveriksi löysin vasta sellaisen pikkuisen koiran ja nyt se harso pitää kietoa sen koiran ympärille :LOL: Muuten unista ei tule mitään :D mutta siis alussa tykkäsi ottaa sen harson nurkan nyrkin sisään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viuhtiti:
Ihan vaikka sen takia ettei laps viel 3 vuotiaana kulje rätti kainalossa paikasta toiseen. Pehmolelu on paljon parempi näky :D
voi kuule, et arvaakkaan, mitä koululaiset kaivavat repuistaan kun tulevat yökylään.

:heart: Ei unilelun kanssa tarvitse ympäri kyliä mennä, se voi odotella sängyssä tai kassissa, jos ollaan reissussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viuhtiti:
Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Alkuperäinen kirjoittaja viuhtiti:
Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Meidän poika "suostui" ottamaan unirätin ja unilelun vasta yli 1-vuotiaana. Ei oo onnistunut telomaan sillä itteänsä. On yleensä mytyssä vieressä. Nopeasti siitä rätistä tuli tosi tärkeä, ilman sitä ei tulis kuuloonkaan, että mentäis nukkumaan :D Ja varsinkin vieraissa paikoissa, matkoilla, yökylässä tms. tutusta rätistä saa turvaa.
Miks ihmeessä annoit rätin 1 vuotiaalle? eiks joku pehmo ois ollut huomattavasti parempi tuon ikäiselle joka siihen rättiin ei oo tottunut. Siitä on vaikea päästä eroon.
miksi siitä pitäisi päästä eroon? halpa, kevyt kantaa, helppo puhdistaa....
Ihan vaikka sen takia ettei laps viel 3 vuotiaana kulje rätti kainalossa paikasta toiseen. Pehmolelu on paljon parempi näky :D
Mun lapsi ei oo koskaan kulkenu rätin kanssa paikasta toiseen. Rättiä käytetään unilla ja sitä säilytetään sängyssä. Ja pestään usein, kuten unileluakin. Ei haittaa vaikka poika ottais sen mukaan vielä armeijaankin :D

 

Yhteistyössä