Äänestäisitkö kunnallisvaaleissa ehdokasta joka on antanut tittelikseen, ammatikseen "äiti" :O ?

• Viestiketjun aloittaja ehdokasta hakeva
  • Ensimmäinen viesti
rdggbvdx
No jaa... saatanpa mainita ammatikseni kotiäiti vaikka työskentelenkin perhehoitajana. Eli siis olen kotona, hoidan biologisia ja meille sijoitettuja lapsia. Terapioissa käyttäminen, lasten asioiden hoitaminen ym. vie niin paljon aikaani etten työelämään pystyisi lähtemään. Toki varmasti tulisin maininneeksi tuon perhehoitajuuden(sijaisvanhemmuuden mikäli jotain tuollaista valtuustopaikkaa tavoittelisin.

"vieras"
Pelkkää äitiä ilman koulutustaustaa en äänestäisi, koska koulutus kuitenkin kertoo vastuuntunnosta ja motivaatiosta. Mutta en äänestäisi myöskään ihmistä jolla ei ole lapsia. Lapsettoman arki on niin erilaista kuin perheellisen, että kertakaikkiaan se lähtökohta ei vain sovi minun edustajalleni.

Minusta lasten määrä pitäisi tulla esiin. Tietysti ihmiset pohtivat ehdokastaan niin että seuraavat muutakin kirjoittelua kuin vaalimainoksen, mutta silti. Jos itse olisin ehdokkaana ja kirjoittaisin ne sallitut kaksi titteliä ja kuvan, ikä mainittuna - niin aika moni ohittaisi minut ajattelemalla että olen liian nuori ymmärtämään lapsiperheiden asioita kun olen korkeastikoulutettu. Vain minut tuntevat tietävät että olen myös suurperheen äiti, nuorena äidiksi tullut. Ja minusta roolina suurperheen äiti - jos pienemmänkin perheen äiti - on kyllä ihab mainio lähtökohta yhteiskunnalliseen ajatteluun.

Kotiäiti ei kelpaa kuntavaaliehdokkaaksi | Yle Uutiset | yle.fi

Kotiäiti ei kelpaa kuntavaaliehdokkaaksi

Myös pätkätyöläinen löytyy sopimattomien titteleiden listalta. Vaalilain vastainen ammattinimike onkin varsin yleinen syy lisäselvityksien vaatimiseen.

Neljäkymmentä päivää ennen kuntavaaleja keskusvaalilautakunnissa käy vilske. Tiistaina 18.9. kello 16 on puolueiden viimeinen hetki jättää vaalien ehdokaslistat.

- Kun puolueiden ehdokashakemukset ovat saapuneet, tarkistamme ehdokkaiden vaalikelpoisuuden. Maanantaina sitten katsomme, tarvitaanko puolueilta lisäselvityksiä ehdokkaisiin liittyen, kertoo Oulun keskusvaalilautakunnan sihteeri Jukka Lampén.

Vaalivirkailijat törmäävät listoilla usein virheellisiin ehdokkaiden tietoihin. Yleisin virhe on hakemuksen kirjattu epäkelpo titteli. Vaalilaki edellyttää, että ehdokas voi merkitä arvonsa, ammattinsa tai toimensa enintään kahdella ilmauksella.

- Tittelin pitää kuvata henkilön asemaa työmarkkinoilla. Esimerkiksi tittelit kotiäiti ja pätkätyöläinen eivät täytä lain kirjainta, Lampén muistuttaa.

Et sitten prkl kattonu edelliseltä sivulta, jonne tuo uutinen oli jo linkitetty :mad:

Yhteistyössä