Äänekäs "röyhtäily" (hikan tapainen ääntely) 3 v 4 kk tytöllä

Hei

Onko kokemusta kellään. Tyttäremme 3 v 4 kk on aloittanut pitämään ihmeellistä ääntä kurkullaan. Tavallaan samanlainen ääni kuin hikassa, mutta tekee sen tietoisesti kurkullaan eli ääni kuullostaa vähän samalta kuin aloittaisi oksentamaan. Todella vaikea selittää, mutta kakoo nyt jatkuvasti. Kysyin jo, että onko sulla joku kipeä siellä kurkussa, mutta ei kuulemma ole.

Onko kellään kokemusta vastaavasta??

Tulee mieleen miehen edell. liiton tytär, joka 5 vuotiaana alkoi röyhtäilemään ruokapöydässä. Alkuun sitä ihmeteltiin, että no jopas nyt ja mikäs nyt, mutta kun se meni mahdottomaksi; pieni hento tyttö, etuotsatukka ja letit päässä ja joka lusikallisen väliin röyhtäistä täräytti kuin 100-kiloinen rahtari. Loppui ymmärrys, kävi käsky että vielä kerran ja lähdet siitä pöydästä. Vaiva parani samantien, eikä uusiutunut :kieh:

Että tämmönen kokemus kyllä on.

En sitten tiedä onko teilläkin tahallista; kiva päästellä itsestään ällö-ääniä :eek:

Joo, on siis selkeästi ääni, jonka tekee itse ja sanoinkin, että nyt lopetat ton (kun olin siis kysynyt ensin, että onko joku kipeänä, mutta ei kuulemma pysty lopettamaan. Huoh. Eikä siis ole varsinaisesti röyhtäys vaan sellainen ihmeellinen kakominen. Todella rasittavan kuullostakin, toivottavasti siis vain joku ohimenevä juttu eikä mikään vaiva...

Voisikohan olla kyse refluksista? Pulautteliko vauvana? Minulla on itselläni refluksivaivaa, siis ruokatorven ja mahan välinen portti ei pidä kunnolla, ja silloin kun vaiva on pahempi sse aiheuttaa sellaista ärsyttävää "klumpsauttelua", vähän niinkuin pieniä röyhtäisyjä.

Yhteistyössä