Adursal lääkkeestä kokemuksia?

Minulle päätettiin aloittaa adursal lääkitys korkeiden maksa-arvojen vuoksi. Raskausviikkoja nyt 30+5.

Onko tuo lääkitys auttanut nuihin arvoihin? Milloin aloitettiin? oliko sivuvaikutuksia? (mm. lääkkeessä kai teksti että ei raskaana oleville :eek: ) Vaikuttiko vauvaan?

Kaikesta tiedosta olen kiitollinen =)
 
Minä söin myös viime raskaudessa (viikolta 30) Adursalia 3 tablettia päivässä kohonneiden maksa- ja sappiarvojen vuoksi. Mulla kutina ehti mennä jo niin pahaksi, että meni muutama päivä ennekuin Adursal alkoi tehoamaan. Hyvin lääke piti sitten maksa- ja sappiarvot alhaalla. Eikä siitä ollut minun mielestäni sivuvaikutuksia.
Mun piti käydä kahden viikon välein verikokeissa ja joka viikko äitiyspolilla seurannassa. Joka toinen viikko lääkäri ultrasi ja katsoi vauvan voinnin ja virtaukset ym.
 
Itsellä sama homma, raskaushepatoosi toistamiseen, eli maksa- ja sappihapot olleet koholla nelisen viikkoa. Viime viikolla sain Atarax-reseptin ja fiilikset on, et ei tee mieli käyttää, kun ohjeissa moneen otteeseen sanotaan ettei sovi raskaana oleville. Olenkin ottanut niitä tosi säästeliäästi, mutta kutina on viime öinä äitynyt tosi kovaksi, joten kai se täytyy ottaa, että sais nukuttua ees jotenkin. Nyt menossa rv 33.

Ymmärsin, et Adursal vaikuttais vain sappihappolukemiin ja lääkäri ei vielä määrännyt niitä, koska sappihapot ei olleet "tarpeeksi korkealla". Lääkäri sanoi mulle viime vkolla niin, että sappihapon noustessa yli 10, Adursal aloitettaisiin. Luulen, että nyt on noussut, kun kutina on niin voimakasta... viimeisimpiä labratuloksia odotellessa...

Edellisessä raskaudessa sain Adursalia, muistelen, et se aloitettiin silloin n. rv 34. Ensin sain yhtä tabua päivässä, mutta määrää lisättiin lopulta kolmeen. Mulla sappiarvot laski Adursalilla, muttei kuitenkaan tarpeeksi, eli kun jouduin sairaalaan rv 35, olin loppuun asti (vaavi syntyi itestään rv 37+0). Ja muistelen, että nimen omaan sappihapot oli se ratkaiseva arvo, eli niiden seuranta oli tärkeämpää kuin maksa-arvojen ja kun sapet nousi 40:een, jouduin sairaalaan.

Jänskättää tosiaan kuinka nyt käy, milloin päätyy sairaalaan ja miten lääkkeet vaikuttaa tällä kertaa. Ja käynnistyykö taas itsestään, vai käynnistetäänkö. Esikoisen kohdalla luvattiin käynnistää, kun rv 37 tulee täyteen, mutta vauva tulikin itsestään. Jostain luin, että hepatoosivauvat lähtisivät luonnostaan aiemmin syntymään, mutta tiedä sitten. Ja kyllähän se olemassa oleva riski mietityttää, mutta se on hienoa, että kontrolli toimii hyvin. Huomenna pääsen äippäpolille lääkärin vastaanotolle, viikko sitten olin viimeks. Ja pari kertaa olen käynyt antamassa veret tässä välissä.

Mutta siis tuohon alkuperäiseen ajatukseen noista lääkkeistä ja niiden vaikutuksesta, niin ei kai lääkärit niitä määräisi jos riskit olis hyötyä suurempia. Ainakin pitää luottaa siihen ajatukseen. Ei ainakaan vaikuttanut esikoiseen mitenkään, vaikka määrällisesti söinkin paljon sekä Atarxia, että Adursalia.

Tsemppiä UpsyDaisy ja muut kutinoista kärvistelevät!

 
Mä olen syönyt Adursalia nyt nelisen viikkoa 2x2tbl päivässä ja on ollut apua sekä maksa-arvoihin että sappihappoihin. Kutinakin on vähän helpottanut ja samoin oma olo on parempi. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut, jotenkin turvallisin mielin tuota syön, kun se on kuitenkin happo, jota elimistö tuottaa muutenkin.. Ja oikeastaan ainut keino hepatoosin hoitoon. Ataraxiakin kokeilin, mutta se väsyttää mua niin kovasti, että en ole sitä syönyt yhtä tablettia enempää.

Mulla aloitettiin lääkitys ihan hurjista arvoista, sappihapot oli 120 ja maksa-arvot (ALAT) oli 722. Nyt ovat lääkityksen avulla laskeneet niin, että sappihapot olivat enää 21 ja maksa-arvotkin 320 tienoilla. Olen tiukassa seurannassa toki ollut, viime viikolla vietin aikaa myös osastolla tarkkailussa 2 päivää, jossa otettiin käyrää 3xpv ja viime viikonlopunkin kuljin KTG-seurannoissa kerran päivässä. (sappihapot olivat viime viikolla vielä 68).

Nyt saan vähän hengähtää, menen keskiviikkona labraan ja torstaina katsotaan äitipolilla sitten jatkoa, toiveissa on, että vauva saisi vielä kasvaa mahassa edes pari viikkoa :) Viikkoja mulla on tällä hetkellä 34+0 ja mulla myös toinen hepatoosiraskaus..
 
Kyllähän se onneksi on vaikuttanut, toisaalta mä sain myös kortisonipiikit kypsyttämään keuhkoja viime viikolla ja ne saattoivat myös laskea noita arvoja.

Noh, on ne kuitenkin niistä huippuarvoista tippuneet lääkityksen avulla ja varmasti osittain omaa oloa on helpottanut ruokavaliokin. Olen yrittänyt syödä vähän terveellisemmin ja koittanut noudattaa sappidieettiä ja vältellä niitä ruoka-aineita, joita sappivaivaisellekaan ei suositella. (Nyyh, suklaa ja kahvi mm.)
 
Kiva että löytyi kokemuksia tuosta lääkkeestä. Itsellä on 2 raskautta takana ja molemmissa alat ja asat noussu mutta sappiahapot pysyneet normaalina. Nyt sama tilanne, paitsi että perjantaina otettuja sappihappoja en vielä tiedä.

Varmaan ne tietää mitä määrää, mutta jotenki mulla on silti niin "vaikea" ottaa niitä lääkkeitä. Monelaista kipuakin on ollut mutta panadoliakaan en ole uskaltanut ottaa ettei vaan enempää maksaa rasittais. Samoin olen miettiny mitä vois ruokavaliosta puottaa pois ettei maksa rasittuis, mutta turhaapa tuo taitaa olla.

Tänään on taas otettu nuo asat ja alat ja niiden tuloksia menen klo 12 polille kuulemaan. Itelläki oli ajatus että vaikuttaako se tuo adursal kun sappihapot normaalit mutta perjantaista asti oon niitä nyt popsinut. Kohtahan tuo selviää. Onko teillä muuten ollut ongelmia? Itsellä jo kolmatta kertaa myös raskausdiabetes.
 
Äitipolilla käyty tänään, eilen otetut verikokeet kertoivat sappihappojen nousseen selvästi ja tuomio tuli, että Adursal aloitetaan. Näin alkuun 3 tabl/päivässä. Lääkäri meinasi, että se on turvalliseksi todettu lääke.

Ens vkolla taas verille ja äitipolille, jollei muuta ilmene viikon aikana. Tänään olin myös sydänkäyrässä ja ultrattiin, pikkuisella näytti kaikki olevan hyvin.

UpsyDaisy kyseli muista ongelmista. Itsellä on muutoin kaikki kait ok ja pitää toivoa, ettei pahempia kremppoja enää tulis.
 
Minä olen myös toista kertaa nyt raskaana ja olenkin jo varautunut siihen, että raskaushepatogestoosi uusiutuu. Sillähän on riski uusiutua. Mulla jäi edellisestä raskaudesta ainakin puoli purkkia nuita adursal-tabletteja ja ajattelinkin, että jos mulla alkaa loppuraskaudesta kutiamaan, niin saakohan niitä ottaa heti "ensiavuksi" omin luvin..

Sullahan on Kuukkunen ollut tosi korkealla nuo arvot :eek: Mulla oli pahimmillaan Asat 211, Alat 383 ja sappihapot 41. Hyvin ne kuitenkin laskivat lääkityksen myötä. Sappihappoarvot kuitenkin nousivat hieman ihan loppuraskaudesta ja multa käynnistettiin synnytys 39+4 viikolla. Synnytksen jälkeen arvot sitten laskivat normaaleiksi..

Minäkin mietin nuita ruokavaliojuttuja, että nostaako jotkin ruoka-aineet nuita arvoja. Lääkärissä ei ainakaan koskaan puhuttu, että pitäis välttää syömästä jotakin.

Minulla oli lisäksi verenpaine koholla loppuraskaudesta, mut raskausmyrkytystä ei kuitenkaan ollut.
 
tänään otetut arvot ALAT n. 400, ASAT 200. Eli yhtään ei ollu lääkitys arvoja laskenut päinvastoin hieman oli noussut :/ Mulla tuo adursal menee annoksella 150mg 2x2 ja lääkärin mukaan tämä on suositusannos ja sillä mennään. Meinasi että pitäisi laskea nuita maksa-arvoja vaikka sappi on normaali. No, eipä se auta kun uskoa. 2 viikon päästä kontrollilabrat ja äippäpoli.
Tärkeintä kuitenkin oli se että vauvalilla oli kaikki hyvin :heart:
 
Mä kävin viime viikon keskiviikkona labrassa ja ALAT oli tippunut 170:een, mutta sappihapot kohonneet 41:een.. En kuitenkaan torstaina ehtinyt äitipolille käymään vaan synnytys käynnistyi itsekseen keskiviikkona (rv 34+2) ja meille syntyi pieni poika. Poika vietti ensimmäisen elinviikkonsa teho-osastolla, mutta nyt ollaan jo kotosalla ja elellään normaalia vauva-arkea. Ilmeisesti hepatoosi käynnisti synnytyksen ja stressi oli kypsyttänyt vauvaa
etuajassa eikä mitään isompia ongelmia ilmennyt. Oltiin teholla vaan keräilemässä voimia :)

Jaksamista teille hepatoosin kanssa kärsiville, on se vaan inhottava riesa. Lääkkeiden syöntia ei kannata stressata, meillä ei ainakaan lääkkeistä ollut mitään haittaa! :) (Tosin en kyllä omin luvin menisi niitä nappailemaan..)
 
Oikein paljon onnea Kuukkuselle pikkuprinssistä! Ei se näköjään ihan legenda ole, että hepatoosivauvat lähtevät itsestään etuajassa syntymään. Hienoa, että kaikki on hyvin.

Itsellä Adursal on laskenut sappihappoja, huomenna kuulen tämän päivän verikokeiden tulokset. Tänään onkin sitten kutittanut hirmuisesti, että voi olla, että sappihapot onkin taas nousussa.... viikkoja tulee huomenna 35.
 
Mulla ollu viikooilta 30 sappihapot koholla, sain lääkkeeksi adursalia, alkuuun vain 1 tabletti aamuin illoin nyt otan 2. Arvot pysyny kurissa mut kutina jatkunu, rasvailen oikein paksulla rasvalla ja yritän olla raapimatta, mut iho silti aukeaa... nyt viikkoja 35 ja vielä jos muutaman viikon jaksais/kestäis... itselläään alkaa olemaan vaan aika tuskainen olo.. :s
 

Yhteistyössä