Täytyy sanoa, että mä olen ajatellut olemassa olevia lapsiamme pelkkänä plussana adoption kautta tulevalle kuopuksellemme. Mutta onhan se totta, että adoptoitu lapsi voi tuntea epäilystä siitä, kuuluuko hän oikeasti perheeseen jne. Mä kuitenkin uskon, että vanhemmat luo hyvin pitkälti lastensa sisaruussuhteet. Lapsille pitää opettaa pienestä pitäen veljen tai siskon arvostaminen, kannustaa heitä yhteistoimintaan ja vastavuoroisuuteen. Meillä lapsille yritetään iskostaa päähän se, että veli on myös paras kaveri, elämän mittainen sellainen. Samaa taktiikkaa jatketaan tulevan pikkusisaruksen kanssa. En epäile yhtään, etteikö meidän lapset ota pikkusisarusta porukan jatkeeksi ja kohtele yhtä hyvin tai huonosti
kuin toisiaankin. Sisarusten väliset seikkailut, nujakoinnit ja hellyyden osoitukset ankkuroivat adoptoidun lapsen perheeseen. Näin toivon.
Lisäksi on otettava huomioon se, että me vanhemmat emme ole aina lapsen tukena. Mitä vain voi tapahtua (vrt. tapaus Mylläri) ja se vanhuuskin tulee vastaan väistämättä. Silloin lapsella on hyvä olla oman ikäisiä lähisukulaisia, joiden kanssa on yhteinen, pitkä historia.
Enemmän olen huolissani muista sukulaisista. Joutuuko adoptoitu lapsi kuulemaan huolimattomuuksissa lausuttuja kommentteja hyväntekeväisyydestä, "omista" lapsista ja muista tms., osaako isovanhemmat antaa adoptoidulle lapsenlapselle yhtä paljon ja yhtä vilpittömästi rakkautta kuin biologisille? Mutta nämä ovat huolenaiheena varmasti muillakin adoptoijilla kuin vain meillä, joilla on biolapsiakin!