Adoptio ainoa vaihtoehto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inkcam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Inkcam

Uusi jäsen
05.01.2011
4
0
1
Hei kaikille.

Kirjoitan nyt elämäni ensimmäistä kertaa keskustelupalstalle, koska en löytänyt tarpeeksi vastauksia itse etsimällä enkä oikein tiedä, kuka/mikä asiantuntijataho olisi nyt oikea suunta.

Ongelmani on, että olen tänä vuonna 31 vuotta täyttävä nainen. Takanani on lähes kymmenen vuoden avosuhde, joka päättyi yhteisymmärryksessä syvään ystävyyteen, mutta ilman lapsia vaikka niitä yritimmekin saada.

Olen nyt yli vuoden yksinolon jälkeen päättänyt, että aion lähteä toteuttamaan YKSIN koko aikuisiän haavetta, eli äidiksi tulemista. En vain tiedä mistä aloittaa...

Osaisiko joku kertoa, mitä vaihtoehtoja yksinäiselle ihmiselle (ts. sinkulle) on olemassa? Mikä olisi oikea taho lähteä selvittämään tilannetta (oman hedelmälisyyteni lisäksi siis)?
Vielä ei ole tietoa, onko minulla itselläni ylipäätään "toimivat vehkeet", mutta jos olisi, niin onko sinkun mahdollista saada hedelmöityshoitoa tullakseen raskaaksi, vai onko adoptio tällaisessa tilanteessa ainoa vaihtoehto?

Kiitän kaikista kommenteista ja avustanne jo etukäteen.

Suomen lain mukaan yksinäinenkin nainen saa hedelmöityshoitoa. Tosin jos mitään elimellistä vikaa raskautumiseen ei löydy, niin tulee se kalliimmaksi (joutuu maksamaan enemän omasta pussista). mutta mahdollista se on.

Voit hakeutua lapsettomuusklinikalle hedelmöityshoitoihin (muistaakseni ihan kaikki klinikat eivät hoida yksinäisiä, soita ja kysy). Maksaahan se, mutta turvallista ja tehokasta. Adoptio vie pariskunnallakin 3-5 vuotta ja vaatii adoptioneuvontaa ja yksinäisen ihmisen on aika hankalaa saada lasta. Yrittävät vielä ajaa asiat niin, että yksinäiset eivät enää saisi adoptiolasta.

Onko sinulla kunnon tukiverkosto jotta pystyt sen lapsen yksin tekemään? Se on TODELLA rankkaa.

Kaverini hankki netistä luovuttajan ja on nyt raskaana. Tosin tässä pääsi käymään nyt niin, että kaksi vannoutunutta sinkkua ovatkin nykyään yhdessä :D

Mutta kummallakin oli alkuun puhtaasti ideana tehdä lapsi, eikä siis perustaa perhettä yhdessä.

Klinikan kautta (jota pidän turvallisempana vaihtoehtona) on mahdollisuus saada siittiöitä rahaa vastaan, joten mahdollisuudet on myös yksin lapsen saamiseen. En nyt muista oliko se vauva, kaksplus vai meidän perhe, mutta lehden kannessa (uusin, tai topiseksi uusin juttu) oli otsikkona jotain sinnepäin, että joku nainen on hankkinut jo kahdesti lapsen yksin. Juttua en ole lukenut, eli en tiedä siitä sen enempää. Mutta koita saada lehti käsiisi.

Kyllä on mahdollisuus saada hedelmöityshoitoja ja luovutettuja sukusoluja, siis siittiöitä tietenkin tässä tapauksessa. Siitä kannattaa lähteä liikkelle. Yksityisiä hedelmöityshoitoklinikoita on vaikka miten paljon, googlaat vaan ja otat sellaiseen yhteyttä. :) Ensin tutkitaan hedelmällisyys ja siitä se lähtee. Ei toki siis ole adoptio ainoa vaihtoehto.

Kiitos teille ihanat ihmiset! Vahvistan vielä, ettei kyse suinkaan ole mistään miesvihasta tms, vaan tietysti olen aina toivonut, että lapsellani olisi molemmat vanhemmat, mutta aina ei elämä mene suunnitellusti. Mitä jos oikeaa miestä ei koskaan tule? Ja kaikki naiset tietää, että riskit kasvavat tässä iässä dramaattisesti ja nopeasti, aikaa ei siis ole hukata ja odotella vuosikausia.

En harrasta yhdenyön-juttuja, tai muita säätöjä vain tullakseni raskaaksi. Minulla on perheen ja ystävien tuki taustalla, ja tiedän että lapsi olisi erittäin odotettu, toivottu ja rakastettu. Haluan pystyä kertomaan lapselleni (kun aika on sopiva) miten hän sai alkunsa ja kuinka paljon häntä odotettiin ja rakastettiin jo ennen hänen syntymäänsä.

Sitä paitsi onhan mahdollista että juuri oikea mies tulee elämääni myöhemmin, ja perhe kasvaa sitä kautta :)

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/970473-yksinainen-nainen-keinohedelmoityksessa/sivu44.html#post22824698

Ylläoleva on sinkkunaisille ketju hedelmöityshoidoista. Oma suljettu kerhokin löytyy tuosta osoitteesta, laita sinne postia.

Vaihtoehtoja raskautua on moniakin, lahjasiittiöiden lisäksi mm. alkionadoptio.

[QUOTE="Alissa";22826606]http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/970473-yksinainen-nainen-keinohedelmoityksessa/sivu44.html#post22824698

Ylläoleva on sinkkunaisille ketju hedelmöityshoidoista. Oma suljettu kerhokin löytyy tuosta osoitteesta, laita sinne postia.

Vaihtoehtoja raskautua on moniakin, lahjasiittiöiden lisäksi mm. alkionadoptio.[/QUOTE]

Turun AVA:lla ei muistaakseni tehdä alkioadoptioita yksinäisille naisille. Näin ainakin mustelisin. Olen siis itse parhaillani luovuttajana (hoidot meneillään) ja sain päättää annetaanko solujani yksinäisille naisille...tuolloin muistaakseni sanoivat, että heillä ei ole tuota mahdollisuutta, että nainen saisi adopoida alkion, eli soluni menee joka tapauksessa parille.

Turun AVA:lla ei muistaakseni tehdä alkioadoptioita yksinäisille naisille. Näin ainakin mustelisin. Olen siis itse parhaillani luovuttajana (hoidot meneillään) ja sain päättää annetaanko solujani yksinäisille naisille...tuolloin muistaakseni sanoivat, että heillä ei ole tuota mahdollisuutta, että nainen saisi adopoida alkion, eli soluni menee joka tapauksessa parille.

Justiinsa näin mullekin siellä sanottiin, munasoluista on niin kova pula, että ne menevät siellä ainakin aina pareille.

En tunne hedelmöityshoitoasioita kovin hyvin, mutta adoptioasiat sitäkin paremmin. Yksinäisen naisen on lähes mahdoton nykyään adoptoida, ellei ole valmis ottamaan kouluikäistä lasta. Kouluikäisestä taas ei saa ollenkaan vanhempainlomaa. :(

Ainoastaan Etelä-Afrikasta (Helsingin kaupungin kautta) ja Venäjältä on edes teoreettinen mahdollisuus saada lapsi. Kolumbiasta voi lisäksi saada kouluikäisen lapsen.

Jep. Saahan niitä hoitoja ulkomaillakin, huomattavasti Suomen hintoja edullisemmin. Että sillee.

[QUOTE="Alissa";22826729]Jep. Saahan niitä hoitoja ulkomaillakin, huomattavasti Suomen hintoja edullisemmin. Että sillee.[/QUOTE]

Toki saa. Moni käy tuossa rajan tuolla puolen.

Mutta myös moni tulee suomeen hakemaan hoitoja. Mun solut ekasta luovutuksesta eivät jääneet suomeen ja kun sitten kysyin, että paljonko prosentuaalisesti tullaan niitä hoitoja suomeen hakemaan ulkomailta, niin yli puolet AVA:n asiakkaista.

En tiedä minnepäin nämä nykyiset, kasvamassa olevat solut lähtevät, eli saattavat myös nämä mennä muualle.

[QUOTE="Vieras";22826786]No mitäs nämä munansolun luovuttajat saavat korvauksena luovuttamisesta? Onko niin että lapsi voi isompana halutessaan selvittää ns alkuperänsä?[/QUOTE]

Luovutuksesta maksettava lainmukainen kertakorvaus on maksimissaan 250€. Tämän lisäksi klinikat voivat maksaa luovuttajalle kulukorvauksia mm. matkakorvauksina, työajanmenetyksinä, päivärahoina jne. Käytännössä summa on yleensä jotain 250-600€. Suomessa sukusolujaan luovuttavalla on rekisteröitymispakko, ja näiden hoitojen seurauksena syntyneet lapset saavat halutessaan tietää luovuttajan henkilöllisyyden täysi-ikäisenä, olettaen, että hänen vanhempansa ovat hänelle kertoneet alkuperästään.

[QUOTE="Vieras";22826786]No mitäs nämä munansolun luovuttajat saavat korvauksena luovuttamisesta? Onko niin että lapsi voi isompana halutessaan selvittää ns alkuperänsä?[/QUOTE]

Lain mukaan korvaus on 250€. AVA maksaa lisäksi matkakorvauksia ja päivärahaa klinikkapäiviltä. Korvauksen suuruus riippuu siis AVA:lla klinikkakäyntikerroista. Muiden klinikoiden käytännöistä en tiedä, kun en ole ottanut selvää.

Sain viimeksi 650€ käteen, mutta nyt saan vähemmän, sillä klinikkakäyntejä ei tarvita enää niin paljon, sillä kromosomit on jo tutkittu ja osaan pistokset, lääkitykset yms. eikä niitä tarvitse enää opastaa.

AVA:lta sai lisäksi myös lahjan, joka oli Escadan hajuvettä.

Kun lapsi täyttää 18v, hän saa ottaa selvää alkuperästään. Kaikki eivät lapsilleen kerro sitä, että ovat lahjasoluilla saatuja lapsia, eli osa ei saa sitä kautta taustojaan tietoonsa.
Mulla on kaikki tiedot salaisia muista syistä johtuen, joten saattaa olla, että munhunkaan ei lapsi saa otettu yhteyttä vaikka haluaisikin. Mutta ehkäpä voin jo 18 vuoden kuluttua ottaa salauksen pois ja antaa sille lapselle mahdollisuuden yhteydenottoon, jos hänestä siltä tuntuu.

Hei taas ystävät. Olen teidän avullanne nyt onnistunut etsimään ja hankkimaan aiheesta runsaasti lisätietoa, kiitos siitä <3

Tällainen kysymys vielä heräsi, tietääkö kukaan hoidetaanko julkisella puolella itsellisiä, eli yksinäisiä naisia jotka äidiksi toivovat?

Mukava lukea kun sait noin asiallisia vastauksia. Epäilen saako hoitoa julkisella puolella...joku tietänee paremmin?
Uskon myöskin siihen että lapsesta kasvaa ihan tasapainoinen ilman "isää", äidin kanssa voi tehdä ihan samoja asioita kuin isänkin kanssa. Oleellista on että lasta rakastetaan ja on rajat.

Niin, pelkäsin tätä vähän itsekin, aina joku tuomitsee kuitenkin... Olen erittäin otettu ja mielissäni asiallisista vastauksista :)

Itse olen yh-äidin ainoa lapsi, ja ihan "ok" minusta on tullut, sain enemmän rakkautta kuin tarvitsin, rajoja myös. Hyvin olen pärjännyt ja uskon vahvasti, että tuli pienokaiseni mitä kautta tahansa, hän tulee saamaan myös kaiken tarvitsemansa ja enemmänkin.

Yhteistyössä