ADHD (varsinkin Jonsered vois kommentoida)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Meidän poika on erittäin herkkä ja helposti loukkaantuva (siinä määrin, että mä jopa epäilen ADD tai as- piirteitä, torstaina on neurologin kanssa asia tarkoitus otta puheeksi) ja hänen luokalaan on isokokoinen poika, jolla ADHD. tämä ADHD poika haluaisi kovin olla poikamme kaveri, mutta poika pelkää häntä, koska hän lähestyy tönimällä, rikkomalla lumilinnaa jne...
Ongelma on opettajien suhtautuminen, onko se nyt tosiaan niin, että kun luokkatovereille on kerrottu, että xxxllä on ADHD, hänen on vaikeampi noudattaa sääntöjä kuin muiden, niin häneltä ei tarvitse edes odottaa ystävällisyyttä. Tarkotan lähinnä näitä lumilinnan rikkomisjuttuja yms. eikös niihin sentään pitäisi puuttua, ei kai opet voi aina mennä sen taakse, että kun "sillä on ADHD me ei voida sille mitään, meidän pitää vaan ymmärtää"
Mun mielestä ne opet ei oikein ymmärrä, eihän se ADHD-lapsi elä koko loppuikäänsä ymmärtäjien keskellä, vaan kyllä sen pitää oppia sopeutumaan, ei se voi aikuisena vetäytyä asian taakse ja sanoa että "opetkin aina sanoi, etä mun ei tarvi olla niinku muut, kun mulla on ADHD"!
Mä ymmärrän, että opettajalta vaatii enemmän puuttua tuommoisiin, kun toki tietty määrä ymmärtämystäkin tarvitaan, mutta eikö hiukan tarvittaisi myös "yhteiskuntaan sopeuttamista"
En mäkään saa jättää lainoja maksamatta ja veroilmoitusta tekemättä kun oon niin masentunu |O Pari viikkoa saa lääkärintodistuksella lykkäystä pahasti sössittyihin asioihin ja aikaa niiden hoitoon, mutta en mä sen taakse voi kätkeytyä ja lakata kokonaan "yrittämästä olla normali". Laitokseen ne mut veis, jos mä kokonaan lakkaisin yrittämästä ja jättäytyisin yhteiskunnan ulkopuolelle!

Älytöntä! Nimenomaan adhd-lapsen on opittava, kuinka käyttäydytään. Aikaa voi mennä ennemmän, mutta ei adhd ole "lupa riehua". Lapsuudessa saadaan ne eväät, joilla elämässä on klaarattava.

Se, että, jollekin sääntöjen noudattaminen on vaikeampaa, tarkoittaa van, että pitää yrittää enemmän ja muiden pitää ymmärtää, että toinen yrittää. Ja aikuisten on ohjattava adhd-lasta. Vastuu on aikuisella, kuten muittenkin lasten kanssa. Mutta erityisesti adhd-lapsi tarvitsee jatkuvaa, kannustavaa ohjausta. Ja ymmärrystä.

Kun tiedetään, miksi joku toimii, kuten toimii, voidaan toimintaa ohjata haluttuun suuntaan. Ei siis vain todeta, että "toi on jku kirjainyhdistelmä... ei sen tartte olla hakkaamatta mummoja"

Opettajilla tuntuu olevan vastuu hukassa. he ovat vastuussa turvallisesta oppimisympäristöstä ja lasten fyysisestä koskemattomuudesta ja psyykkisestä hyvinvoinnista. Ja siitä, että kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet. Adhd-lapsen elämähän menee hukkaan tuolla asenteella, puhumattakaan muun ryhmän mahdollisuuksista.

Perusopetuslaki
29 §
Oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön

Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.

Opetuksen järjestäjän tulee laatia opetussuunnitelman yhteydessä suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä sekä toimeenpanna suunnitelma ja valvoa sen noudattamista ja toteutumista. Opetushallituksen tulee opetussuunnitelman perusteissa antaa määräykset tämän suunnitelman laatimisesta. (13.6.2003/477)

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Se, että, jollekin sääntöjen noudattaminen on vaikeampaa, tarkoittaa van, että pitää yrittää enemmän ja muiden pitää ymmärtää, että toinen yrittää. Mutta erityisesti adhd-lapsi tarvitsee jatkuvaa, kannustavaa ohjausta. Ja ymmärrystä.

Opettajilla tuntuu olevan vastuu hukassa. he ovat vastuussa turvallisesta oppimisympäristöstä ja lasten fyysisestä koskemattomuudesta ja psyykkisestä hyvinvoinnista. Ja siitä, että kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet. Adhd-lapsen elämähän menee hukkaan tuolla asenteella, puhumattakaan muun ryhmän mahdollisuuksista.

No kun näin mäkin ajattelen, että eniten se väärin tätä ADHD-poikaa kohtaan, että koulussa suhtaudutaan noin. Kai muu porukka yhdessä yhdelle pärjää niin henkisesti kun fyysisesti, mutta mä en ole yhtään varma, onko koko sairauden julistaminen koko luokalle edes tuossa vaiheessa (1-2lk) tarpeen, kun niille lapsille se ei todella ole kun joku hemmetin kirjain yhdistelmä!

Jos lapsen vanhemmat ovat antaneet luvan kertoa diagnoosista, sitä ei tarvitse salata. Mutta ei sen huutelemiseesa ole mitään järkeä, ei sitten mitään.

Lasten riittää tietää, että"Pekalle" toiset asiat ovat vaikempia, mutta niinhän maailmassa aina on. Toisille toiset asiat tuottavat vaikeuksia, toisille toiset... Mutta se, että opettajat piiloutuvat diagnoosin taakse, on joko laiskuutta tai pelkuruutta. Diagnoosin tarkoitus on mahdollistaa oikean laisen opetuksen ja avun saaminen, eikä poistaa vastuuta kasvattajilta.

Miten "Pekan" huoltajat suhtautuvat tilanteeseen?

Mä en itseasiassa tiedä, kun mä tiedän tästä asiasta vaan sen puolen, että toi meidän taivaanranaanmaalari ei osaa suhtautua kaverin lähestymisyrityksiin ollenkaan ja kokee ne uhkavana ja itseasiassa tää alkoi jo eskarissa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Mä en itseasiassa tiedä, kun mä tiedän tästä asiasta vaan sen puolen, että toi meidän taivaanranaanmaalari ei osaa suhtautua kaverin lähestymisyrityksiin ollenkaan ja kokee ne uhkavana ja itseasiassa tää alkoi jo eskarissa.

Kummallinen paikka... Siis eikö aikuisilla ole silmiä päässään? :o Auttaisikohan se, että lapsesi kertoisi opettajalle, ettei tiedä, kuinka toimia? Samalla Pekaksi nimeämäni poika saisi aikuisen opastusta sosiaalisissa suhteissa. Näin siis ihannetapauksessa...

Adhd-lapsi ei välttämättä osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa oikein, eli taas kaivataan aikuista ottamaan vastuu ja ohjaamaan.

[Kummallinen paikka... Siis eikö aikuisilla ole silmiä päässään? :o Auttaisikohan se, että lapsesi kertoisi opettajalle, ettei tiedä, kuinka toimia? .[/quote]

No kun mulle on tullu semmonen olo pojan jutuista, että ne aikuiset haluaa pistää ne silmät kiinni :/ . Eskarissa sentään kuunneltiin ja myönnettiin että Pekka on kova ääninen ja isokokoinen ja meidän poika kun on joskus jossain omalla planeetalla voi pelästyä niitä lähestymisyrityksiä, jos yhteys maahan sattuu just olemaan ihan poikki, mutta koulussa mä en ole oikein saanu opettajaan mitään yhteyttä tän asian kanssa, paitsi se, että lapset on itse sanonu, että heille on kerrottu että "pekalla" on semmonen sairaus, että se on siksi joskus erilainen :|

Ota opettajaa kraiveleista kiinni ja ilmoita, että nyt jutellaan. Kyselepä, miten he ovat huomioineet "Pekan" erilaisuuden tuottamat mahdolliset konfliktitilanteet ryhmässä ja mitä tukitoimia voivat tarjota omalle lapsellesi. Jos ei auta, juttele koulukraattorin ja rehtorin kanssa. Parasta olisi tietenkin, jos "Pekan" vanhemmat olisivat aktiivisesti ajamassa lapsensa asiaa.

Mutta silmät kiinni on liian helppo olla... Onhan se rankaa, jos joutuu näkemään vaivaa lapsensa tulevaisuuden eteen. *en siis tarkoita sinua, LisaMarie, vaan yleisesti'

Yhteistyössä