ADHD vanhemmuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Urbaani legendako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Urbaani legendako

Vieras
Hei

Onko täällä adhd vanhempia?
Eli nimenomaan että jommalla kummalla tai kummallakin vanhemmalla on diagnosoitu adhd.

Minua kiinnostaisi tietää että jos on sdhd dianoosi niin oletko ns. Alentuneesti kykenevä hoitamaan lapsesi? Ts. Onko automaattisesti sossun alla jos asiat on muuten ok, et ei o ns. Ongelma sakkia vaan normi perhe joka käy töissä ja huolehtii muksut ja asiansa. Mut olis toi adhd ni joutuuko siitä valvontaan et hoitaako asiat ja lapset?

Ei kukaan ilmoita sinua sossuille adhd:n takia vaan siksi että on huoli lapsesta. Adhd-aikuisia on hyvin moneen lähtöön eikä sen perusteella voi päätellä mitään. Toki jos itse koet, että dg:n vuoksi lapsista huolehtiminen on kuormittavaa, voit hakea itse apua esim. perheneuvolasta.

Siis arjessa kaikki sujuu loistavasti. Ei mitään ongelmaa. Ei olla deekuja narkkeja tai muutakaan roska väkeä.
Normaalia työssä käyvää ja asioista ja lapsista ja kodista huolehtivia ihmisiä.
Eikä tässä muuten asia mietitytä, mutta minulle yksi ihminen vain sanoi että jos on adhd diagnoosi niin on alentuneesti kykenevä huolehtimaan lapsistaan ja automaattisesti joutuu sossun valvonnan alle.
Ihmettelin asiaa että miks ihmeessö näin olisi, mutta kovin intti.
Noh...eipä nuo neuvoloissakaan ole huolissaan olleet lapsista eikä hoidossa tms. Et taisi nyt olla vain jonkun tietämättömän ihmisen möläytyksiä.

Suomessahan on hirveä määrä aikuisia, jotka saavat diagnooseja vasta aikuisiällä, joten perusteena tuo olisi outo. Siis jos kaikki on sujunut ihan ok, sitten aikuinen saakin diagnoosin, niin pitäisi yhtäkkiä olla sodiaalitoimiston asiakas.

Adhd:ta on sen verran monentasoista, että vaikea uskoa, että se voisi olla mikään kriteeri. Joillain oireet vähenevät aikuisuuteen mennessä niin, ettei se haittaa juuri elämää. Toisilla taas voi olla pahojakin ongelmia esim. toiminnanohjauksessa, jolloin varsinkin usean lapsen asioiden hoito voi olla haastavaa ja apua tarvitaan.

Yhteistyössä