ADHD-tyttöjä ?

Meillä esikois pojalla jo tuo diagnoosi onkin.

Kokemuksia kyselisin nyt adhd-tytöistä. Tuntuu, että tytöt rauhallisempia, vaikeampi saada diagnoosia??

Kaikille joutuu hirveästi koko ajan vakuuttelemaan, että voisi olla tytölläkin tuo adhd..

Eli millaisia ovat teillä adhd-tytöt?
 
Meillä on tänävuonna 15 vuotta täyttävä ADHD tyttö. Hän ei ole koskaan ollut rauallinen. Pienenäkin hyvin levoton, uhmakas, ailahtelevainen ja raju suuttuessaan. Koulussa ei ole koskaan osannut keskittyä ja luokalle jäi kolmosella. Nyt seiskalla kolmet ehdot. Hän on edelleen hyvin raju, väkivaltainen, keskittymiskyvytön, omapäinen ja uhmakas. Yhtenä päivänä kuin ekeli ja toisena kuin rajuilma. Hän on välillä siajiskodissa rauhottumassa. Ammatillisessa sijaiskodissa siis. Hänen kanssa en pärjännyt yh vuosinani ja silloin sain avun sieltä. Vieäkin se on käytössä. Tyttö karkailee, vahingoittaa fyysisesti perheenjäseniä, on yleensä siellä, missä jotain hämärää tapahtuu.

Diagnoosia oli meidän tapauksessa vaikea saada siksi, koska tyttö on hyvin monitahoinen psyykkeeltään. Ei siksi, että olisi mitenkään rauhallinen. Nyt hänellä on lääkitys ja mennyt hieman paremmin. Riparilla parhaillaan ja siellä ei vielä kovin suuria hämminkejä ole tapahtunut, jotain pientä vain.

Tämä neito taitaa olla aikalailla ääritapaus, mutta diagnoosi ADHD kuitenkin on olemassa.
 
Kiitos hyvästä kuvauksesta ! Ja varmasti on ollut vaikeaa kasvattaa tuollaista tyttöä ja osin vielä yksin, uskon sen. Vaativaa, mutta toisaalta, ei tälläisiä lapsia meille olisi annetukaan, jos emme siitä selviäisi ja enemmänkin! Taitaa lapset kasvattaa välillä meitä vanhempia, uskon niin.

Meidän tyttö vasta pieni, mutta itse näen hänessä merkkejä, joita ammatti -ihmiset eivät halua nähdä, mutta minusta ovat tosi selviä. Koko ajan minulle vaan selitellään, että tuollaisia tuon ikäiset voivat olla, ja voihan se olla ihan normaaliakin käytöstä..
MEille diagnoosi olisi kyllä helpotus, jolla voisi selittää itselleni ja muille paremmin sitä , että miksi tyttö käyttäytyy niinkuin käyttäytyy.. sama juttu oli pojan kohdalla, helpotti kun sai diagnoosin ja sen myötä kaikenlaisia tukitoimia.
 
JONSERED Karhunkantaja
Tytöillä on ADD yleisempi. Sitä ei yhtä helposti huomata, sillä lapsi jää oman päänsä sisään riehumaan ja motorinen levottomuus puuttuu usein.

Itse olen adhd-aikuinen ja minulla on neljä lasta. Kahdella tytöllä on adhd/add-piirteitä, mutta varsinaista diagnoosia emme katsoneet tarpeelliseksi, oireet eivät ole mahdottomia. Paperit ovat neuropsykoligin laatikossa, jos tarvetta niille ilmenee. Pojalla adhd ja diagnoosi viimeistä niittiä vaille valmis, vielä mietimme, josko sitä on tarpeen vahvistaa, sillä tarvittavat tukitoimet saadaan ilmankin. Nuorin tyttö kulkee reippaasti samoja jälkiä, kuin muukin katras... eli ekan luokan aikana hänkin aloittanee tutkimukset, että saadaan opettajalle riittävästi tietoa ja työkaluja hänen kanssaan pärjäämiseen.
 

Yhteistyössä