ADHD kysymyksiä...

• Viestiketjun aloittaja minä vaan...
  • Ensimmäinen viesti
Jos asiaa ei ole neuvolassa tai päivähoidossa otettu esille täytyy sinun itse alkaa selvitellä asiaa. Neuvolapsykologi on hyvä lähtökohta, hän voi seurata lapsen toimintaa ja tehdä perustestit. Jos hän katsoo, että tarvetta jatkotutkimuksiin on, neuvolalääkäriltä pyydetään lähete sairaalaan lastenneurologille.

Jos lapsi on jo koulussa vastaavasti koulupsykologille ja koululääkärille.

äitipuoli
älä odota pikaista helpotusta tilanteeseen. tiedän 2 lasta, joilla adhd. toisella lapsella oikea lääkitys on löytynyt melko pian, mutta toisella etsitään vielä monen vuoden diagnoosin teon jälkeen sopivaa lääkitystä.

tsemppiä ja pikää pinnaa.

äippä/toimintaterapeutti
kannattaa ottaa asia esille neuvolassa ja kertoa mikä lapsen käyttäytymisessä on herättänyt omat epäilyt... neuvolasta saa sitten ajan lääkärille joka kirjoittaa tarvittaessa lähetteen psykologin ja usein toimintaterapeutin arviointii jne jatkotutkimuksiin.. minun kokemukseni mukaan lääkärin diagnoosiin usein pitää olla lähempänä kouluikäinen jotta osaavat varmemmin sanoa onko just ADHD vai jotain muuta, mutta se etu kuitenkin aikaisemmissa tutkimuksissa on että pääsee kuntoutukseen kuten toimintaterapiaan hyvissä ajoin. joskus jopa pelkkä toimintaterapia voi auttaa lasta ja helpottaa arkea eikä diagnoosia ehkä tule (päällepäin kun moni asia näyttää ADHD:ta mutta voikin olla jokin muu helposti ratkaistavissa oleva juttu). Tsemppiä ja soitahan neuvolaan... :)

Yhteistyössä