Adhd epäily lapsella tuhosi lisääntymishalut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten yleistä on, että jos esikoisella todetaan jokin haastava sairaus, esim. Adhd, vanhemmat jättävät lapsiluvun yhteen? Minulla oli kova haave sisaruksesta pojalle, mutta hän oli vauvana jo niin vaativa että lykkäsin asiaa. Nyt kun hänen pitäisi olla isompi ja helpompi hoitaa, poika sai adhd-diagnoosiepäilyn. On haastava ja vaikea lapsi ollut, iltaisin olen ihan poikki. Minua surettaa että unelma isommasta perheestä on kuollut. En jaksaisi enää toista lasta jolla olisi mitään ylimääräistä taakkaa mukanaan. Pelko myös että joko mulla tai miehellä on pas#at geenit joita ei kannata siirtää eteenpäin.

Samoja kokemuksia?

Tuo epäilys on muutettavissa:-)
Pääsetkö radio-ohjelmien arkistoon? Voisit toivoa yhtä ohjelmaa myöhään illalla 24.1.2004:

Sinikka Kallio kertoi omasta ADHD-lapsestaan. Hän oli jäänyt töistä kokonaan pois siksi, ettei voinut muulla tavalla järjestää lapselle hoitoa eikä sopivaa ruokaa. Valmisruokia hän ei kuulemma voi syöttää ollenkaan, sillä niissä on jotain, mikä aiheuttaa ylivilkkautta ja pahentaa ADHD:n oireita. Sinikka Kallion mielestä ruoalla nimenomaan oli niin paljon merkitystä - eikä sitä voinut korvata muulla tavalla.

Minulla on kolme lasta. 2 vanhinta adhd lapsia ja toinen vielä autistinen.

Nämä eivät ole elintapasairauksia mutta tietyillä toimilla voi helpottaa arkea.

Tarkka rytmi, säännölliset ruokailuajat ja aina sama nukkumaanmenoaika tekee arjesta adhd -lapselle ennakoitavan, jolloin arki on näiden aakkoslasten kanssa helpompaa. Adhd on paljon muutakin kuin vain vilkas lapsi. Se on aivojen neurobiokemiallinen häiriö, jonka syy voi olla geeneissä ja/tai esim raskauden ja synnytyksen aiheuttamassa aivojen hapenpuutteessa. Jos lapsen oireilun saa pois kokonaan elämäntapamuutoksella ja ravinnolla ja vanhemmuuden ohjaamisella,
Kyse ei ole adhd:sta vaan ympäristön ja elintapojen aiheuttamasta levottomuudesta.
Vaikka tämä on raskasta, päivääkään en vaihtaisi pois. Nämä sairaudet eivät ole syy, miksi ei enempää lapsia tule, lapsiluku on vain täynnä:)

Minulla on kolme lasta. 2 vanhinta adhd lapsia ja toinen vielä autistinen.

Nämä eivät ole elintapasairauksia mutta tietyillä toimilla voi helpottaa arkea.

Tarkka rytmi, säännölliset ruokailuajat ja aina sama nukkumaanmenoaika tekee arjesta adhd -lapselle ennakoitavan, jolloin arki on näiden aakkoslasten kanssa helpompaa. Adhd on paljon muutakin kuin vain vilkas lapsi. Se on aivojen neurobiokemiallinen häiriö, jonka syy voi olla geeneissä ja/tai esim raskauden ja synnytyksen aiheuttamassa aivojen hapenpuutteessa. Jos lapsen oireilun saa pois kokonaan elämäntapamuutoksella ja ravinnolla ja vanhemmuuden ohjaamisella,
Kyse ei ole adhd:sta vaan ympäristön ja elintapojen aiheuttamasta levottomuudesta.
Vaikka tämä on raskasta, päivääkään en vaihtaisi pois. Nämä sairaudet eivät ole syy, miksi ei enempää lapsia tule, lapsiluku on vain täynnä:)
Miten olet pystynyt sovittamaan työelämän kanssa? Minä en meinaa jaksaa edes yhden adhd-lapsen kanssa. Lapsen isä on työnarkomaani, mulle jäänyt kokonaan tämän lapsen kasvatus. En meinaa jaksaa tehdä muuta kuin hoitaa vaan lasta jonka kanssa on jatkuva taistelu.

Hei aloittaja☺
Mulla iski huoli kun kerrot että taistelet jatkuvasti lapsesi kanssa.
Oletko pyytänyt apua esim aluksi neuvolan kautta? Jokin taho voisi nyt auttaa ja apu olisi selvästi tarpeen.

Ei ole lapselle eikä aikuiselle mielekästä elämää jos on liian usein raskasta. Aikuinen voi palaa loppuun, masentuu ja lapselle tulee mm huono itsetunto kun kaikki menee pieleen ja/tai vaistoaa ettei omatkaan vanhemmat jaksa/välitä.

Ihmettelen kyllä jos adhd epäily annettu että siihenkö teillä on lapsen tutkimukset ja tarvittava tuki jätetty? Vai oletteko itse luovuttaneet asiassa?

Toivon sinulle voimia selvittää mahdollisen lisätuen tarve

Miten olet pystynyt sovittamaan työelämän kanssa? Minä en meinaa jaksaa edes yhden adhd-lapsen kanssa. Lapsen isä on työnarkomaani, mulle jäänyt kokonaan tämän lapsen kasvatus. En meinaa jaksaa tehdä muuta kuin hoitaa vaan lasta jonka kanssa on jatkuva taistelu.
Muuta vähän omia tapojasi nyt, ihan vähän kerrallaan. Menet lapsen kanssa mihen työpaikalle, vaikka aulaan, jos ei sisälle pääse. Pyydät, että joku esittelee, mitä mies aikansa kuluksi siellä tekee. Älä kerro ennakkoon, mutta katsokaa kartoista, mistä sinne menette. Lapsi voi sitten piirtää sen reitin omalla tavallaan. Mieheltä ei tarvi kysyä lupaa tuohon, koska onhan lapsella oikeus tietää, mikä voi olla tärkeämpää, kuin aika hänen kanssaan?

Jos lapsen kanssa on rankkaa, niin oma työ auttaa jaksamaan. On tärkeää, että on muutakin ajateltavaa ja elämää kuin lapsi ja lapsen ongelmat. Sopiva päivähoito on myös lapselle hyväksi. Itse en olisi jaksanut olla lapsen kanssa yhtä aktiivinen kuin mitä hänen avustajansa päiväkodissa oli. Myös terapiat (parhaimmillaan oli neljä terapiakertaa viikossa) hoituivat päiväkodissa. En tiedä, miten olisin jaksanut, jos olisin joutunut olemaan vuosikaudet lapsen kanssa yksin kotona. Minullakin mies oli työnarkomaani, joka oli paljon työmatkoilla ja kotona olleessaankin teki töitä. Jos lapsesi on 3-vuotias tai enemmän, niin suosittelen työelämään siirtymistä.

Itsellä vähän sama juttu. haluaisin toisen lapsen, mutta sen saaminen pelottaa jos tulee samoja ongelmia. molemmilla suvussa näitä ongelmia, joten se olisi enemmän kuin ihme jos sama ei toistuisi. myös se, että en ole tullut raskaaksi huolettaa, mutta minulla ei ole aikaa mennä tutkimuksiin ja tai voimavaroja lapsettomuus hoitoihin. ja sekin pelottaa että myönnettäisiinkl niitä edes meille. vaikka Adhd ei ole vanhempien kasvatuksesta johtuvaa niin silti moni ammattilainen ja ummikko näin ajattelee. ja se on tosi surullista. ruoka valiolla ei meidän tapauksessa ole ollut merkitystä. testattu on ja omega 3 kapselit yms. selkeä samana pysyvä arki. selkeät ohjeet. ei liian vaikeita sääntöjä. ja mieluiten jos pystyy vältä ihmisiä jotka pitää lastasi hankalana koska se saa sinutkin salakavalasti ajattelemaan niin vaikkei ole. erityislapset osaavat olla välillä hyvinkin ihania ja empaattisia kun vertaa ns. tavis lapsiin. oma lapsi on todella Rakas. voimia sinulle arkeen ja turha pelätä ennalta vaikka niin mäki teen :)

Itsellä vähän sama juttu. haluaisin toisen lapsen, mutta sen saaminen pelottaa jos tulee samoja ongelmia. molemmilla suvussa näitä ongelmia, joten se olisi enemmän kuin ihme jos sama ei toistuisi. myös se, että en ole tullut raskaaksi huolettaa, mutta minulla ei ole aikaa mennä tutkimuksiin ja tai voimavaroja lapsettomuus hoitoihin. ja sekin pelottaa että myönnettäisiinkl niitä edes meille. vaikka Adhd ei ole vanhempien kasvatuksesta johtuvaa niin silti moni ammattilainen ja ummikko näin ajattelee. ja se on tosi surullista. ruoka valiolla ei meidän tapauksessa ole ollut merkitystä. testattu on ja omega 3 kapselit yms. selkeä samana pysyvä arki. selkeät ohjeet. ei liian vaikeita sääntöjä. ja mieluiten jos pystyy vältä ihmisiä jotka pitää lastasi hankalana koska se saa sinutkin salakavalasti ajattelemaan niin vaikkei ole. erityislapset osaavat olla välillä hyvinkin ihania ja empaattisia kun vertaa ns. tavis lapsiin. oma lapsi on todella Rakas. voimia sinulle arkeen ja turha pelätä ennalta vaikka niin mäki teen :)
Minullakaan ei ole ollut ehkäisyä lainkaan käytössä mutta en silti tule raskaaksi. Ensin laskin ovispäiviä kun en halunnut kahta pientä samaan aikaan. Sen jälkeen on jätetty sattumalle varaa, mutta en silti tule raskaaksi. Toisaalta hyvä kun on riittävän raskasta jo tämän yhden adhd-epäillyn kanssa. Mulle tehtiin hätäsektio. Sen jälkeen on ollut omituisia vuotoja, ei lainkaan valkovuotoa vaan aina ruskeaa. Gyne otti näytteen ja vastaus oli että niukka mutta ok. En kyllä toisaalta haluakaan enää toista lasta kun tää yksi imee jo energiat musta. Mutta mietin että onko raskaudettomuus luonnon tapa kertoa mulle ettei me voida saada ns. normaalia lasta.

Tuo epäilys on muutettavissa:)
Pääsetkö radio-ohjelmien arkistoon? Voisit toivoa yhtä ohjelmaa myöhään illalla 24.1.2004:

Sinikka Kallio kertoi omasta ADHD-lapsestaan. Hän oli jäänyt töistä kokonaan pois siksi, ettei voinut muulla tavalla järjestää lapselle hoitoa eikä sopivaa ruokaa. Valmisruokia hän ei kuulemma voi syöttää ollenkaan, sillä niissä on jotain, mikä aiheuttaa ylivilkkautta ja pahentaa ADHD:n oireita. Sinikka Kallion mielestä ruoalla nimenomaan oli niin paljon merkitystä - eikä sitä voinut korvata muulla tavalla.
Muistan tuon, mutta löytyykö vielä mistään?

Nykyään on "normaalia" jos kaikki lapset on jotenkin erityisiä. Ennen se oli että perheessä oli yleensä vain yksi erityistä huomiota vaativa lapsi ja muut oli normaaleja.
Jospa vähennettäisiin niitä lapsena annettavia rokotteita. Laskekaa vanhemmat montako rokotetta itse saitte alle 2 vuotiaana. Ja katsokaa nyt niitä lastenne rokotuskortteja montako he saivat?
Lapsen immuunijärjestelmä ei ole vielä edes kunnolla kehittynyt noin pienenä...

Minullakaan ei ole ollut ehkäisyä lainkaan käytössä mutta en silti tule raskaaksi. Ensin laskin ovispäiviä kun en halunnut kahta pientä samaan aikaan. Sen jälkeen on jätetty sattumalle varaa, mutta en silti tule raskaaksi. Toisaalta hyvä kun on riittävän raskasta jo tämän yhden adhd-epäillyn kanssa. Mulle tehtiin hätäsektio. Sen jälkeen on ollut omituisia vuotoja, ei lainkaan valkovuotoa vaan aina ruskeaa. Gyne otti näytteen ja vastaus oli että niukka mutta ok. En kyllä toisaalta haluakaan enää toista lasta kun tää yksi imee jo energiat musta. Mutta mietin että onko raskaudettomuus luonnon tapa kertoa mulle ettei me voida saada ns. normaalia lasta.
Niino_O Miehen ruokavalio on erityisen tärkeä, tiedäthän(y)

ADHD ”epäilyt” ärsyttää. Jokainen vähänkään ei wt ymmärtää ettei sellaisia ole. Se diagnoosi on, tai ei ole. Tuollaisten höpöttäminen on loukkaavaa. Villi ja levoton lapsi ei ole ADHD ja suurin osa näistä ”epäilyistä” on huonoa kasvuympäristöä.

Tuo epäilys on muutettavissa:)

Eikö kukaan muu muka ole kuunnellut tuolloin radiota?

En tiedä minkä iköinen lapsesi on mutta meillä on 6,5 vuotias jonka kanssa olemme rampanneet tutkimuksissa. Tulos on aina ollut se, että lapsi osaa mutta keskittyminen on hankalaa. Loppuvuodesta on suunnitteilla adhd testit ja koulukypsyystestit.

Lapsi on aivan älyttömän energinen ja koko ajan liikkeessä, syödess keikkuu tuolilla, matkalla eskariin tai kauppaan pyrähtelee juoksemaan sinne tänne yhtään katsomatta ympärilleen, lähes kaiken laittaa vieläkin ajatuksissaan suuhun. Tämä on ainoa lapsemme joten ei ole kokemusta muista saman ikäisistä mutta voisin kuvitella ettei muiden 6 vuotiaiden vieressä tarvitse enää istua muistuttamassa kymmentä kertaa, että nyt laita sukka jalkaan, laita paita päälle. Hämmästyn kun joku meidän lasta nuorempi pystyy kävelemään jalkaköytävällä ilman, että häntä pidetään kädestä kiinni. Jos omaa lasta ei pitäisi jatkuvasti ködestä kiinni olisi ykskaks autotiellä tai pyörän alla kun pyrähtelee sinne tänne yhtäön ympärilleen katsomatta. Muutenkin ideoita riittää ja lapsi toteuttaa ne ennen kuin yhtään ajattelee.

Minä olin vuosi sitten aivan epätoivon partaalla kun lasta ei voinut jättää edes vessa käynnin ajaksi yksin ellei tehnyt jotain minkä parissa tiesin hönen viihtyvän pari minuuttia. Nykyään voin viedä jo roskat ulos niin, että lapsi odottaa sisällä eikä katastrofia ole tapahtunut. Vaikka vieressä pitääkin istua niin lapsi on alkanut pukea kaikki vaatteensa itse saamatta raivareita. Elämä on siis helpottanut meillä lapsen kasvaessa joten ehkä teilläkin pian helpottaa!!!

Meillä saa lapsiluku jäädä tähän yhteen. Ei minun energiani riittäisi kahteen lapseen. Toki mistä sen tietää vaikka lapsi vuoden kukuttua jo osaisi kövellä rauhallisella kövelytiellö ilman, että pidän kädestä kiinni tai toiminnan ohjaus kehittyisi niin paljon, että hän kykenisi pukemaan tai syömään ilman jatkuvaa muistuttamista mitä nyt kuuluu tehdä. Jos minulla olisi ollut vauva huolehdittvana lapsen ollessa 2-5 vuotta en tiedä miten olisin selvinnyt. Ehkä jotenkin mutta rankkaa se olisi ollut ja olisi pitänyt tuo toinen köyttää kiinni rattaisiin jos olisimme johonkin liikkuneet.

Nykyään on "normaalia" jos kaikki lapset on jotenkin erityisiä. Ennen se oli että perheessä oli yleensä vain yksi erityistä huomiota vaativa lapsi ja muut oli normaaleja.
Jospa vähennettäisiin niitä lapsena annettavia rokotteita. Laskekaa vanhemmat montako rokotetta itse saitte alle 2 vuotiaana. Ja katsokaa nyt niitä lastenne rokotuskortteja montako he saivat?
Lapsen immuunijärjestelmä ei ole vielä edes kunnolla kehittynyt noin pienenä...
Ei se rokotteista ole kiinni, vaan synnyttäjien iästä. Luonto ei ole tarkoittanut yli 35-vuotiaita synnyttämään.

Lisäyksenä vielä, että minä olen aina ennen tätä yhtä lasta haaveillut, että saan 2-3 lasta. Jossain vaiheessa lapsen ollessa pienempi vauvakuume oli kova ja itkin milloin mistäkin asiasta mikä muistutti pienistä vauvoista. Etenkin lapsemme pienimmät vaatteet mitä olen säästänyt muistoksi saivat kyyneleet virtaamaan.

Jossain vaiheessa kai sisäistin tämän, että lapsiluku on nyt täynnä ja olen keksinyt liudan positiivisia puolia siitä ettei ole kuin yksi lapsi. On paljon helpompaa matkustaa, käydä retkillä ymv Sitten kun lapsi aloittaa koulun tiedän, että hän tarvitsee paljon tulea ja apua läksyihin ja asioiden kertaamiseen. Pystyn antamaan hänelle tähän niin paljon kuin hön tarvitsee koska on vain ne yhden lapsen löksyt ja koulu asiat.

Yhteistyössä