Adhd/add aikuiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ADHD?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ADHD?

Vieras
Millainen tuo diagnosointi on?
Koska teillä on diagnosoitu ja mitä siihen sisältyi?
Missä?
Onko siinä jotain testejä, haastatteluja vai miten?

Ite oon varaamassa aikaa helsinkiin yksityiselle ja kuulemma puoltoista tuntia siihen menee...
Mitäköhän se pitää sisällään?

Puolitoista tuntia? Noh, mulla kyllä tutkittiin muitakin juttuja, mutta prosessiin meni yli vuosi. Helsingissä yksityisellä itsekin kävin. Kaavakkeita, keskustelua, lääkekokeilua yms.

Niin mä kans oon lukenu että menis pitempi aika ja jotenkin mietin tota tän päivän puhelin keskustelua.
Kun kuulemma eka käynti maksaa maksimissaan 225€ ja sitten seuraavat halvempia. Kun kysyin että mitä siihen prosessiin kuuluu ja kuinka kauan menee siinä että selvä onko adhd niin tuumasi että lääkäri sen siinä puolessatoista tunnissa on sen selvittäny.... tuntuu jotenkin aika nopeelta... toisaalta.

Mulle se nyt on itelle selvää että tuo on. Kun oon tajunnu että aikuisella on ADHD ja millaista se on niin on asiat loksanhtanu paikoilleen ja koko mennyt elämä ja valinnat ja käytös on tullut selväksi.
Jotenkin kuitenkin tuntuu aika nopeelta hommalta ja kyllä kuitenkin vaikka ite oon 100% varma ja asiaa tukee vanhemmat ja aviomies, silti haluais ihan kunnon varmistuksen ja selvityksen..
mutta kait se sitten on noin nopee? :O

Non compos mentis, oliko sulla sitten jotain tehtäviä tai testejä vai oliko se vaan keskustelua vai mitä?

Sain "kotitehtäviä", eli täyttelin erilaisia lomakkeita ja kaavakkeita (kuinka turhauttavaa tällaiselle ihmiselle!) ja myös lähipiiri sai täytellä vastaavia. Kävin juttelemassa useamman tunnin ajan monena kertana siellä myös. Käsittääkseni tutkimuksiini olisi kuulunut myös älykkyystesti, mutta koska minulla oli viralliset tulokset asiasta, se kulu jäi pois. Mutta minulla ei epäilty ainoastaan tuota, joten en tarkalleen tiedä, mitä pelkkä ADHD-tutkimus vaatii.

Nostan vähän vanhaa ketjua ja kyselen...

Osaisitteko suositella lääkäriä Helsingissä jonka pakeille tämän ADD-asian kanssa kannattaisi mennä? Mulla ei ole virallista diagnoosia mutta psykiatrini mukaan kyseessä on just ADD ja kuulemma virallinen diagnoosi aiheesta maksaisi 1000e (??) mutta ei kuulu hänen toimialaansa. En tarvitse välttämättä virallista diagnoosia, mutta olis kiva tietää enemmän tästä häiriöstä ja keskustella esim. mahdollisesta lääkityksestä jne. En oikeastaan viitsikään nyt psykiatrini kanssa enempää tästä aiheesta välttämättä keskustella, kun hänen mielestään ADD:ni johtuu vapaasta kasvatuksesta ja siitä että olen uusperheen lapsi :D

Mä tunnen ihmisen jolle ei saatu selkeää diagnoosia noista testeistä huolimatta. Kuulemma on vaikeaa sanoa jos ikää on jo enemmän että onko kyseessä AD/HD vaiko ei. Jos on värikäs historia masennuksineen. Onko jollekin muulle käynyt näin?

[QUOTE="Horuksen silmä";22483300]Mä tunnen ihmisen jolle ei saatu selkeää diagnoosia noista testeistä huolimatta. Kuulemma on vaikeaa sanoa jos ikää on jo enemmän että onko kyseessä AD/HD vaiko ei. Jos on värikäs historia masennuksineen. Onko jollekin muulle käynyt näin?[/QUOTE]

Ei ikä vaikuta. Ystävättäreni sai diagnoosin viime viikolla, yli 4-kymppisenä, masennuksineen kaikkineen. Nekin nimittäin johtuivat pitkälti adhd:sta tai siis siitä, kuinka se vaikeutti elämää.

Ei ikä vaikuta. Ystävättäreni sai diagnoosin viime viikolla, yli 4-kymppisenä, masennuksineen kaikkineen. Nekin nimittäin johtuivat pitkälti adhd:sta tai siis siitä, kuinka se vaikeutti elämää.

No Taysis kuitenkin oli todettu että on vaikeaa antaa selkeää diagnoosia koska ikää ( ymmärsin että ikä tarkoitti juuri noita elämänkokemuksia mitä ehtii ihmiselle kertyä iän myötä ) oli tällä henkilöllä lähemmäs 40. Ja värikäs historia masennuksineen ja syömishäiriöineen. Kun kuulemma jälkikäteen on vaikeaa arvioida onko masennukset yms johtuneet AD/HDsta vai muista syistä. Epäselvästä diagnoosista huolimatta sai reseptin käteen ja kehotuksen katsoa helpottaisko lääkkeet oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä adhd;22483184:
Kertokaa teiän oireista?

Oireet? Impulsiivinen, kärsimätön, kykenemätön viemään projekteja loppuun, keskeyttää toisia ja ei kuuntele kysymyksiä loppuun ennen vastaamista, unirytmi persiillään, ei pysty suunnittelemaan tulevaa ainakaan kovin tarkasti, mahdollisesti voi liittyä esim. maksuhäiriöitä vaikka rahaa olisikin mutta ei tule laskut maksetuksi, alisuoriutuminen koulussa/töissä, päiväuniin jumiutuminen ja liiallinen haaveilu. Mahdollisesti rinnakkaisia sairauksia tai tiloja.

Yhteistyössä