Ad/hd lasten vanhemmat. Miten lapsenne sai diagnoosin?

• Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti
xxx
Meillä se tilanne että 4vuotiaalla on luultavasti adhd.

Nyt ollaan n. vuosi käyty psykologilla sekä kahdellakin eri toimintaterapeutilla.
He kaikki ovat todenneet että lapsella on ainakin ylivilkkaus sekä tarkkaavaisuus sekä keskittymishäiriö.

He ovat myös todenneet että mitä luultavammin kyseessä on adhd. On vain niin nuori diagnoosiin.

Nyt he ovat ottaneet keskussairaalaan, ilmeisesti neurologille yhteyttä ja sieltä odotellaan heidän mielipidetään asiaan.

Ja mitä ilmeisemmin tyttö yritään saada neurolle tutkimuksiin.

Mitä siellä käytännössä sitten tehdään? Miten teillä tuli diagnoosi? Miten elämä sen jälkeen?

m
en osaa sanoa kysymykseesi mutta minun psykologi jolla käyn säännöllisesti (synnytyksen jälkeinen masennus) niin sanoo ettö nykypäivänä on liikaa diagnooseja kaikista tapauksista jossa adhd mukana myös, kuulemma kauhian helposti annetaan diagnoosi ADHD, toivotan paljon voimia teille <3

vieras
Meillä koulupsykologi antoi kanssa lähetteen neuropsykologille. Mutta aika on vasta joulun jälkeen. Juuttuminen on tällä hetkellä selvä. ADHD:ta tai aspergeria epäillään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja m:
en osaa sanoa kysymykseesi mutta minun psykologi jolla käyn säännöllisesti (synnytyksen jälkeinen masennus) niin sanoo ettö nykypäivänä on liikaa diagnooseja kaikista tapauksista jossa adhd mukana myös, kuulemma kauhian helposti annetaan diagnoosi ADHD, toivotan paljon voimia teille <3
Olen kuullut monesta syystä, että psykologit eivät tiedä neurologisista ongelmista mitään. Neuropsykologit ovat asia erikseen.

ap
miten musta tuntuu m että nyt kun lueskellut paljon näitä adhd juttuja niin sellaisille keitä asia ei kosketa henk. kohtaisesti tai jotka hakevat diagnoosia turhaan, sanotaan että liian helposti annetaan eikä se ole oikea sairaus.
Mutta siinävaiheessa kun asia on oikeasti totta ja ammatti ihmisetkin huomaavat ettei lapsi ole enää täysin normaali niin asiaan suhtaudutaan hyvinkin vakavasti.

Eihän se mahdollinen diagnoosi vaikuttaisi meidän arkeen millään lailla. Samanlaisena tämä elo pysyisi.
Mutta sitten tyttö saisi apua ja tukea paremmin. Koulussa häntä ymmärrettäisiin paremmin. Uskon että jos tämä asia selviää niin tytölle tästä olisi hyötyä todella paljon.

vieras, me ei saatu vielä lähetettä. Meidän oma lääkäri laittoi konsultointipyynnön. Terapeuttimme kyllä sanoi että jos sillä ei pääse tutkimuksiin, mitä ne sitten ikinä ovatkaan.
Laittavat hän ja psykologi uuden. Eli nyt vain odotellaan ja katsellaan miten tämä asia etenee.

t: ap

Pojan puhe viivästyi ja dai lähetteen foniatrian osastolle 3vuotiaana. Oli siellä tutkimusjaksolla viikon samoin 4vuotiaana. Eivät saaneet vielä selkoa. 5vuotiaana taas samainen käynti ja sai EHKÄ diagnoosin eli ADHD. 6vuotiaana oli sit se sama käynti, jossa samalla katsottiin koulukypsyys ja silloin sit lyötiin lukkoon ADHD.

Poika ollut koko pienen ikänsä hyvin vilkas ja saipahan ainakin selvyyden siihen. Onneks on lievää, mutta silti kyllä on hermot tiukilla kun mulla ei tunnetusti ole pitkää pinnaa.

Yhteistyössä