ad/hd kysyn..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdin..

Vieras
koitin googlerttaa ja tietoa oli niin paljon ja niin hienoilla sanoilla motoriikka ym että en tajua yhtikäs mitään.. voisko joku ihan selko kielellä mainita ad/hd oireita?? kokemuksia?

mulla on itellä 5v poika jolla on todettu lievä dysfania eli puhe huonoa ja vähän kömpelyyttä joisskin asioissa.
ite oon alkanut miettiin voisiko pojalla olla ad/hd ja sen takia koitin siitä merkkejä ettiä.. poika on todella vilkas ja välillä karjuu
käsi esim istuessa "läpsyttää" tai muuten vaan viuhtoo niilllä

meillä on neuvola ensikuussa ja meinasin vähän terkkariltakin kysellä..

http://www.adhd-liitto.fi/ADHD.htm#Muita%20oireita%20AD/HD-lapsilla

Oisko nuista apua?
Mun pojistani toista voisi kuvata hyvin että kuin olisi kumipallo takamuksen alla koko ajan. Toinen taas on omissa maailmoissaan, ei niin vilkas, mutta saattaa kävellä seinäänkin pahki kun oikein on ajatuksissaan. Molemmat vaativat katsekontakstin että puhe tulee ymmärretyksi ja menee jakeluun asti.

kopsasin nyt tuolta

Vähintään kuusi seuraavista tarkkaamattomuuden oireista on jatkunut vähintään 6 kuukauden ajan kehitystasoon nähden epäsopivina:

-usein toistuvia vaikeuksia keskittyä tehtäviin tai leikkeihin
-usein ei näytä kuuntelevan suoraan puhuteltaessa
-häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä

Vähintään kuusi seuraavista yliaktiivisuuden/impulsiivisuuden oireista on jatkunut vähintään 6 kuukauden ajan kehitystasoon nähden epäsopivina:

Yliaktiivisuus:

-liikuttelee usein hermostuneesti käsiään ja jalkojaan tai kiemurtelee istuessaan

-juoksentelee tai kiipeilee usein ylettömästi sopimattomissa tilanteissa (nuorilla tai aikuisilla voi rajoittua levottomuuden tunteisiin)
-usein toistuvia vaikeuksia leikkiä tai harrastaa mitään rauhallisesti
-on usein "jatkuvasti menossa" tai "käy kuin kone"

mutta noissa molemmissa luki vähintään 6 oiretta niin voi olla.. niin voiko nyt olla ettei ookkaan ad/hd epäilyä?? miten ja koska teillä sanottiin että vois pojilla olla??

Pyydä neuvolalääkäriltä että pääsisitte neurologisiin tutkimuksiin. Meidän pojat tutkitttiin lastenpsykiatrisella myös. 5-vuotiaana on aikaisintaan mahdollisuus ad/hd diagnoosi saada, joten hyvään aikaan olet asian kanssa liikkeellä. Jos lapsesi on tarhassa, voisit jutella lastentarhanopettajan kanssa asiasta ja he voisivat kirjoittaa neuvolaan viestin ja kertoa minkälainen lapsi on hoidossa ollessaan, pysyykö muiden mukana yms.

Vanhemmalla pojalla alettiin jotain ongelmaa epäillä 3-vuotiaana tarhassa, ja 5v sai diagnoosin. Itse sain diagnoosin pian tämän jälkeen (adhd:han on vahvasti perinnöllinen) joten osasin epäillä nuoremman haahuilun syyksi samaa. 5v sai diagnoosin myös. Kaksivuotiaani käy myös kuin kone, ja menee tutkimuksiin myös sitten aikanaan.

Näihin nettitesteihin ei pitäisi luottaa liiaksi, ovat vain suuntaa antavia. Adhd:n toteamiseksi tehdään moniammatillinen tutkimus, mukana ainakin puheterapeutti, toimintaterapeutti, fysioterapeutti, psykologi ja lääkäri. Tutkimukset tehdään yleensä osastolla, ja jakso voi kestää useamman viikonkin. Me asumme sairaalan lähellä niin pääsimme aina yöksi kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pyydä neuvolalääkäriltä että pääsisitte neurologisiin tutkimuksiin. Meidän pojat tutkitttiin lastenpsykiatrisella myös. 5-vuotiaana on aikaisintaan mahdollisuus ad/hd diagnoosi saada, joten hyvään aikaan olet asian kanssa liikkeellä. Jos lapsesi on tarhassa, voisit jutella lastentarhanopettajan kanssa asiasta ja he voisivat kirjoittaa neuvolaan viestin ja kertoa minkälainen lapsi on hoidossa ollessaan, pysyykö muiden mukana yms.

kiitoksia tiedosta.. n. kuukauden päästä on neuvola eli kai siihen asti pitää ainakin oottaa..
ukolle oon sanonut että tossapojassa on kyllä jotain "vikana" kun ei mein 2 muuta tollattia oo kyllä nekin koheltaa saattaa (8v ja 3v) mutta ei ne oo tollattia kun tuo mein ikiliikkuja
poika on puheensa takia käynyt erityisryhmässä mutta on nyt kesälomalla päiväkodista. mutta mitä päiväkodissa ovat puhuneet niin tuo mein poika niin yksikseen leikkii suht normaalisti mutta heti kun tulee ykskin enemmän leikkiin tai jopa 2 niin alkaa pojan leikki olla jo ihan päätähuimaavaa
samoiten tuo esim jumppatilanteissa pitää saada katsekontakkti ja sanoo että rauhotu vähän siinäki hetki saattaa mennä ok mutta sit alkaa vipottaa omiaan tai häslään (juoksentelua ,pelleilyä ym)
samoiten kun käyn pojan kanssa toimintateerapiassa joka eka on kynä tehtäviä ja sen jälkeen jumppaa niin sielläkin just näitä ettäpitää käskee moneen otteeseen rauhottuun ja keskittyyn tehtäviin .
päiväkodissa kyllä päiväunille rauhottu mutta täällä kotona se on ollut ongelma.

kökkö tuli kauheesti kirjotus virheitä =(
poika kävi keväällä puheterapiassa mutta on nyt siitä tauolla sen aikaa ku on tämä 10 kerran toimintaterapia jakso ja syksyllä jatkaa sit puheterapiaa.. toimintaterapiassa kävi keväällä 4 x mutta puheterapeutti sano meille ton että pojalla on lievä dysfania..

Vanhemmalla pojalla alettiin jotain ongelmaa epäillä 3-vuotiaana tarhassa, ja 5v sai diagnoosin. Itse sain diagnoosin pian tämän jälkeen (adhd:han on vahvasti perinnöllinen) joten osasin epäillä nuoremman haahuilun syyksi samaa. 5v sai diagnoosin myös. Kaksivuotiaani käy myös kuin kone, ja menee tutkimuksiin myös sitten aikanaan.

Näihin nettitesteihin ei pitäisi luottaa liiaksi, ovat vain suuntaa antavia. Adhd:n toteamiseksi tehdään moniammatillinen tutkimus, mukana ainakin puheterapeutti, toimintaterapeutti, fysioterapeutti, psykologi ja lääkäri. Tutkimukset tehdään yleensä osastolla, ja jakso voi kestää useamman viikonkin. Me asumme sairaalan lähellä niin pääsimme aina yöksi kotiin.

onko se aina perinnöllinen?? mun tietääkseni ei meillä kummallakaan ole ja ollaan suht normaaleja =)

Mulla on pojalla add eli tuon adhd tarkkaavaisuushäiriö.

Kyllä noita nettitestin kaltaisia käyttävät ihan ammattilaisetkin yhtenä keinona määrittää sairautta.

Oma lapseni sai ADD-diagnoosi neurologi + neuropsykologikäyntien seurauksena, eli mukana ei ollut tuollaista terapeutti määrää. Neurologi teki jotain testejä - käynti kesti n. puoli tuntia. Neuropsykologin vastaanotolla käytiin kahdesti, tehtiin monenlaisia testejä.

Meidän tutkimukset tehtiin yksityisellä puolella ja tosiaan kolme käyntikertaa riitti, noihin aikaa kului puolesta tunnista kahteen ja puoleen tuntiin.

Alkuperäinen kirjoittaja pohdin:

onko se aina perinnöllinen?? mun tietääkseni ei meillä kummallakaan ole ja ollaan suht normaaleja =)

Ei suoraan periydy... ehkä. Mutta siellä se geeneissä piilee.

Yhteistyössä