Acne ja lapsettomuus...??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aliga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aliga

Vieras
Pakko tulla kysymään… pahentuiko acne kun lopetitte Diane Nova ja kuinka nopeasti tulitte raskaaksi?

Ehkäisy on jätetty pois n 1,5 vuotta sitten, ennen söin Diane Nova e-pillereita, mulla on ollut aina acne ihoa, mutta viime 2-3 kuukauden aikana on tullut niin paljon finnejä, että alkaa jo epäilytä, onko tapahtunut elimistössä jotain hormoni epätasapaino ja finnejä vaan tulee ja tulee ja voiko siitä vetää johtopäätöksen, että lapsettomuudella on jotain tekemistä sen kanssa. Vuosi sitten mulla tehtiin perus tutkimukset mm. ultra, hormoni verikokeet ja ei löytynyt mitään vika, mitä mä tekisin?

Ollaan jonossa lapsettomuus tutkimuksiin, mutta siellä voi kestä vaikka kuinka kauan..

Diane Novaa en ole viimeksi syönyt (aiemmin tosin joskus) enkä koskaan ole kärsinyt pahasta aknesta - tuollaisesta näppyläisestä teininaamasta tosin kyllä. Lopetin pillerit helmikuussa 2004 (merkki silloin Yasmin - olen syönyt todella monen merkkisiä vuosien varrella) ja puoli vuotta meni ettei mitään muutosta oikeastaan tuntunut missään. Sen jälkeen alkoi hitaasti ilmaantua hiustenlähtöä ja näppylöitä. Finnit kulkivat jotenkin otsasta alaspäin kohti leukaa, kaulaa, niskaa, selkää ja alaselkään asti. Olin aivan ihmeissäni kun keväällä 2005 olin paljon pahemmassa kunnossa kuin koskaan teininä. Nyt selkä on parantunut aika hyvin mutta naama on yhä kamala. Terveyskeskuksesta vain sanotaan, että toisilla finnejä on vaihdevuosiin asti... että alahan totutella! Itsestä kyllä tuntuu, että kyseessä on tosiaan joku hormoniepätasapaino. Olemme mieheni kanssa olleet tämän reilut puolitoista vuotta ilman ehkäisyä, eikä lastakaan ole kuulunut tänä aikana, joten menin gynekologille tässä pari kuukautta sitten. Hän totesi, ettei munasarjoissani näy toimintaa eli en ovuloi. Menin seuraavana kuukautena uudestaan ja taas hän sanoi ultrakuvien perusteella, että ei toimintaa ja määräsi hormonihoidon - sanoi, että voin ottaa hormonipillerit sitten kun haluan. Nyt olen tosin raskaana - tulin raskaaksi samalla viikolla kun tuo lääkäri tutki ultralla munasarjani ja totesi, etten ovuloi... Että ota sitten asioista selvää... Itsestä kyllä tuntuu siltä, että tuo oman kropan toiminta on kyllä ollut aika sekaisin pillereiden lopettamisen jälkeen. Ainakaan mikään ei ole toiminut samalla tavalla kuin ennen pillereiden aloittamista. Ehdin tosin syödä pillereitä noin 12 vuotta ja kai nämä asiat ovat kovin tapauskohtaisia. Tosin pari läheistä ystävääni ovat saaneet aknen noin puoli vuotta pillereiden syönnin lopettamisen jälkeen, että tuskin tämä on ihan ainutkertaista. Hormoneistani (olikohan testosteronitesti) lääkäri ei löytänyt mitään vikaa.

Yhteistyössä