Abortin jäljet - mikä pahinta?

• Viestiketjun aloittaja YouNeverWere
  • Ensimmäinen viesti
Milla
Alkuperäinen kirjoittaja Netta:
Eikö sitä lapsen parasta olisi kuitenkin aina ajateltava. Jos se tekee minusta ilkeän, voin mielelläni olla sellainen.
Lapsen paras on joskus se, että ei synny tähän ilkeään, julmaan, kavalaan maailmaan ollenkaan =)

moderoitu

YouNeverWere
Näitkö harhoja paljonkin, kuulitko ääniä paljonkin. Tällöin ihminen kuuluu mielisairaalaan akuutille osastolle. Ihminen, joka reagoi vastoinkäymisiin näin, ei todellakaan ole valmis ottamaan äitiyden vastuuta. Tai sitten sen lapsen kasvattaa joku muu.
Et tiedä mitä tarkoittaa psykoosi. Etkä myöskään sitä, että psykoottisuutta on olemassa monentasoista. Harhat taas kuuluvat yleensä skitsofreniaan. Sekoitat nämä kaksi.

Vastoinkäymisiin reagoin 10v terapian jälkeen hyvin eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen samaa mieltä juun kanssa. Tietenkin ansaitset äitiyden ja olit todellakin liian ankara itsellesi :hug:
Samaa mieltä minäkin olen. Todellakin olit liian ankara itsellesi, mutta miten 17-vuotias voisi noista asioista edes tietää niin paljon että osaisi heti hakea apua?

On surullista että aborttiin päätyneet jätetään yksin asian kanssa. Ei se suurimmassa osassa tapauksista ole mikään pikkujuttu.

:hug:

Netta
Lienee parempi, että sinä jätät minun analysoimiseni ihan omille kollegoilleni. Heillä on siihen pätevyys. Empaattisuutta joudun työssäni viljelemään välillä todellakin liikaa sekä kuuntelemaan ihmisten harhoja.
Kotona meillä eletäänkin ihan realismin parissa.
Ihmettelen suuresti teidän määrää, jotka kehotatte psyykkisesti hyvin sairasta ihmistä hankkimaan lapsen. Ajatelkaa sitä lasta ja lapsen tulevaisuutta!

moderoitu

Netta
Alkuperäinen kirjoittaja YouNeverWere:
Näitkö harhoja paljonkin, kuulitko ääniä paljonkin. Tällöin ihminen kuuluu mielisairaalaan akuutille osastolle. Ihminen, joka reagoi vastoinkäymisiin näin, ei todellakaan ole valmis ottamaan äitiyden vastuuta. Tai sitten sen lapsen kasvattaa joku muu.
Et tiedä mitä tarkoittaa psykoosi. Etkä myöskään sitä, että psykoottisuutta on olemassa monentasoista. Harhat taas kuuluvat yleensä skitsofreniaan. Sekoitat nämä kaksi.

Tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoittaa psykoosi. Tiedän sen koulutukseni perusteella varmasti tarkemmin kuin sinä oman diagnoosisi perusteella.
Harhat kuuluvat muuten ihan yhtä hyvin synnytyksenjälkeiseen masennukseenkin kuin skitsofreniaankin. Ihan vaan tiedoksesi.

YouNeverWere
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Onko sulla nyt jälkikäteen olo, että olisi pitänyt harkita lapsen pitämistä? Oletko katkera poikaystävällesi?
Olin kyllä jossain määrin katkera poikaystävälleni, mutta myös hän oli ymmärtämätön ja nuori - en syytä häntä.

En yhäkään ajattele, että lapsen pitäminen olisi ollut vaihtoehto, mutta olisin toivonut kuitenkin keskustelua asiasta. JA kriisiterapia välittömästi jälkeenpäin oilsi ollut välttämätöntä.

Ei uskottava
Lienee parempi, että sinä jätät minun analysoimiseni ihan omille kollegoilleni. Heillä on siihen pätevyys. Empaattisuutta joudun työssäni viljelemään välillä todellakin liikaa sekä kuuntelemaan ihmisten harhoja.
Ihmettelen suuresti teidän määrää, jotka kehotatte psyykkisesti hyvin sairasta ihmistä hankkimaan lapsen. Ajatelkaa sitä lasta ja lapsen tulevaisuutta!
Hmm... jos olet ammattilainen kuten väität et todellakaan diagnosoi ketään "psyykkisesti hyvin sairaaksi" jonkun keskustelupalstan tekstin välityksellä. Lähihoitaja?

moderoitu

Taitaapi olla
Alkuperäinen kirjoittaja Ei uskottava:
Hmm... jos olet ammattilainen kuten väität et todellakaan diagnosoi ketään "psyykkisesti hyvin sairaaksi" jonkun keskustelupalstan tekstin välityksellä. Lähihoitaja?
--> lähihoitajapa hyvinkin...

moderoitu

karu totuus
Suoraan sanoen en ymmärrä tuollaista reaktiota. Ihmisen pitää pystyä kantamaan vastuu omista päätöksistään. Minulle tehtiin abortti 20-vuotiaana kun tulin vahingossa raskaaksi. Minulla oli pitkäaikainen poikaystävä, mutta erosimme vuosi abortin jälkeen. Ja voin sanoa että luojan kiitos en saanut lasta tuon ihmisen kanssa, hänestä ei olisi ollut isäksi. Ja minä olisin joutunut koko loppuelämäni olemaan tekemisissä hänen kanssaan.

Ei kaikesta kannata tehdä sentimentaalista nyyhkytarinaa, vaan kannattaa käyttää järkeään. Kun käytät, huomaat että teit aivan oikean ratkaisun, ja itsesi kiusaaminen tuollaisilla ajatuksilla on vain ja ainoastaan typerää.

Minusta sinun pitää vielä kypsyä henkisesti ennen kuin olet valmis äidiksi. Äidiksi tuleminen ravistelee sinua aivan varmasti kymmenen kertaa enemmän kuin yksi abortti, sillä äitiyteen ja lapsen hoitamiseen liittyy aina myös paljon negatiivisia tunteita. Ja niiden kanssa pitää osata elää vajoamatta mustaan.

DI
Alkuperäinen kirjoittaja karu totuus:
Suoraan sanoen en ymmärrä tuollaista reaktiota. Ihmisen pitää pystyä kantamaan vastuu omista päätöksistään. Minulle tehtiin abortti 20-vuotiaana kun tulin vahingossa raskaaksi. Minulla oli pitkäaikainen poikaystävä, mutta erosimme vuosi abortin jälkeen. Ja voin sanoa että luojan kiitos en saanut lasta tuon ihmisen kanssa, hänestä ei olisi ollut isäksi. Ja minä olisin joutunut koko loppuelämäni olemaan tekemisissä hänen kanssaan.

Ei kaikesta kannata tehdä sentimentaalista nyyhkytarinaa, vaan kannattaa käyttää järkeään. Kun käytät, huomaat että teit aivan oikean ratkaisun, ja itsesi kiusaaminen tuollaisilla ajatuksilla on vain ja ainoastaan typerää.

Minusta sinun pitää vielä kypsyä henkisesti ennen kuin olet valmis äidiksi. Äidiksi tuleminen ravistelee sinua aivan varmasti kymmenen kertaa enemmän kuin yksi abortti, sillä äitiyteen ja lapsen hoitamiseen liittyy aina myös paljon negatiivisia tunteita. Ja niiden kanssa pitää osata elää vajoamatta mustaan.
Nyt kun joku aloitti leikkimään arvausleikkejä niin minäkin haluan arvata :)

Tämän vastauksen kirjoittaja on INSINÖÖRI!!!

Alkuperäinen kirjoittaja karu totuus:

Kuinka vanhaksi te ap:tä luulette? Hänhän sanoi että abortti on tehty 16 vuotta sitten kun hän oli 17-vuotias... eli laskujeni mukaan hän on nyt 33-vuotias ja hän on käynyt tuon asian tiimoilta 10 vuotta terapiassa.

Eikö hänellä ole oikeutta raskautua uudelleen vain sen vuoksi ettei teini-ikäisenä kyennyt käsittelemään niitä tunteita joita hän abortin vuoksi koki? Ettei kukaan hänelle tarjonnut silloin apua? Että hänet jätettiin sen asian kanssa yksin? Kyllä tuossa tapauksessa olisi ehdottomasti se apu pitänyt tulla ihan kyselemättä kun kyseessä on alaikäinen nuori.

Mahtava tämä maailma, jätetään ne herkät ihmiset vaan oman onnensa nojaan. Jos eivät kestä niin so not, poljetaan vielä vähän lisää.

karu totuus
Alkuperäinen kirjoittaja Piccadilly Lilly:
Kuinka vanhaksi te ap:tä luulette? Hänhän sanoi että abortti on tehty 16 vuotta sitten kun hän oli 17-vuotias... eli laskujeni mukaan hän on nyt 33-vuotias ja hän on käynyt tuon asian tiimoilta 10 vuotta terapiassa.

Eikö hänellä ole oikeutta raskautua uudelleen vain sen vuoksi ettei teini-ikäisenä kyennyt käsittelemään niitä tunteita joita hän abortin vuoksi koki? Ettei kukaan hänelle tarjonnut silloin apua? Että hänet jätettiin sen asian kanssa yksin? Kyllä tuossa tapauksessa olisi ehdottomasti se apu pitänyt tulla ihan kyselemättä kun kyseessä on alaikäinen nuori.

Mahtava tämä maailma, jätetään ne herkät ihmiset vaan oman onnensa nojaan. Jos eivät kestä niin so not, poljetaan vielä vähän lisää.
Jos hän vieläkin vatvoo tuota asiaa, niin eihän hän edelleenkään kykene käsittelemään tunteitaan abortin suhteen.

Ei kyse ole ap:n polkemisesta, vaan siitä että hän ei tunnu riittävän kypsältä käsittelemään niitä tunteita, joita lapsen myötä tulee. Jokainen äiti potee syyllisyyttä jostain asiasta, koska kukaan ei ole täydellinen. Luulen että ap vajoaa syvään masennukseen heti kun ensimmäisen kerran tuntee hetken vihaa lastaan kohtaan (mitä jokainen äiti tekee joskus) ja ajattelee aiheuttaneensä lähtemättömän trauman lapsensa sieluun. Sitä sitten taas terapioidaan seuraavat kymmenen vuotta.

Asioista pitää oppia pääsemään yli.

mutsi
En osaa sanoa, ansaitsetko, mutta on ihan oikein, että kannat tuota tekoasi mukanasi loppuikäsi. Kuulostaa julmalta varmaan, mutta abortti on aina järkyttävä teko, vaikka olisi kuinka järjellisesti sillä hetkellä oikean tuntoinen. Mielestäni siitä kuuluukin jäädä taakka, muuta en osaa sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
En osaa sanoa, ansaitsetko, mutta on ihan oikein, että kannat tuota tekoasi mukanasi loppuikäsi. Kuulostaa julmalta varmaan, mutta abortti on aina järkyttävä teko, vaikka olisi kuinka järjellisesti sillä hetkellä oikean tuntoinen. Mielestäni siitä kuuluukin jäädä taakka, muuta en osaa sanoa.
Niin. Lyödään vielä vähän lisää, jooko?

Kummallisia ihmisiä... onko tämä vain naisten tyyppivika, että oikein toivotaan toiselle pahaa? Ettei siitä suosta sais nousta?

Kamala ajattelutapa, luojan kiitos en itse ole noin negatiivinen ihminen.

Satu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No nyt vahmenpani ovat lapsen syntymästä asti, tykänneet lapsesta.
Äitini oli jopa mukana synnytyksessä ja kävi katsomassa meitä sairaalassa päivittäin =)
Ihan on poika isovanhempiensa sydänmet varastanut.
Olihans e tietty shokki vanhemmilleni,kun niin nuorena aloin odottamaan lasta.
Mutta luulisi äitini ymmärtävän,kun hän itsekin sai 18 vuotiaana lapsen.
Minäkin täytyin 18 ennen kuin lapsi syntyi.
Olihan se aika pommi,mut kaikesta on selvitty hyvin =)
Itsellän ei edes ollut yhtään kokemusta lapsista.
Mutta eihän kukaan ole valmis äidiksi,siihen kasvetaan lapsen mukana.
En tiedä miltä sun hehkutus tuntuu ap:sta mutta mielestäni sun teksti on jotenkin asiaton tähän ketjuun.
Toisinaan abortti on oikea ratkaisu.

Ap:lle : tottakai ansaitset tulla äidiksi! Ystäväni teetti nuorena abortin ja odottaa nyt esikoistaan, hieman vanhempana (nuori on vieläkin), hieman viisaampana, paljon valmiimpana äitiyteen :)

Satu
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Siinäpä inhottava ihminen. Nautitko siitä että saat lyödä lyötyä? Perverssi! :(

ane
Liian kovan rangaistuksen olet itsellesi antanut. Anna jo itsellesi anteeksi, se oli siinä tilanteessa ainakin minun mielestäni paras vaihtoehto. Jos haluat äidiksi nyt, niin yritä saada lapsi. Nyt osaat varmasti olla se äiti minkälainen haluat olla eikä lapsi kärsi ikinä tunteesta että on "vahinko"

Satu
Alkuperäinen kirjoittaja YouNeverWere:

Tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoittaa psykoosi. Tiedän sen koulutukseni perusteella varmasti tarkemmin kuin sinä oman diagnoosisi perusteella.
Harhat kuuluvat muuten ihan yhtä hyvin synnytyksenjälkeiseen masennukseenkin kuin skitsofreniaankin. Ihan vaan tiedoksesi.
Ällöttää ajatella että sinunlaises ihminen työskentelisi hoitoalalla. Vika alan olet valinnut jos kirjoitat totta!

monelta kantilta
vaikea sanoa. abortti on murha mutta kukanen tyylillään :) insestin tai raiskauksen takia kesketys on jopa melkei ntoivottvaa. muute nei. kaverilla tyly tilanne, teki keskeytyksen nuorena ja sen jälkeen ei ole saanu lapsia, hoitoja on tehty mutta edelleen lapseton. kova itese syytös tulva kuuluu joka kerta puheessa...

Että silleen
Alkuperäinen kirjoittaja tina:
niin se vaan on että ihmiset kokee nämä eri lailla. Itselleni tehty 2 aborttia ja ei kaduta, suruta, ei mitään, pelkkä helpotuksen tunne seurannut.
Tiedätkös sellaisesta asiasta kuin ehkäisy? Pääsee vähän helpommalla ja tulee yhteiskunnallekin halvemmaks.

Yhteistyössä