Aattelin muksujen kanssa laittaa porkkanoita tulemaan. Miten paljon porkkana tarvitsee multatilaa "alaspäin"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Pitäis siis jonkunmoinen penkki rakentaa porkkanoita varten maahan...miten korkea siitä pitää tehdä, jotta multaa on riittävästi ja porkkanat pääsee kasvamaan?

Ja jos viikon päästä ne laittaa tulemaan, niin milloin ne rupeaa olemaan valmiita?

Mitä muuta helppoa voi lasten kanssa kasvatella, kun tilaa ei ole kovinkaan paljon?

Kasvupaikka

Multava hiekkamaa, jonka pH on 6-7. Maan tulee olla kuohkeaa ja syvään muokattua, sillä kasvu häiriintyy jos juurella ei ole kasvutilaa. Kivisessä maassa porkkanoista voi kasvaa omituisen muotoisia. Maan tulee olla melko vahvaa. Maa lannoitetaan syksyllä tai keväällä kypsällä kompostilla. Tuhka on myös hyvä porkkanan lannoite. Kompostia voi käyttää katteenakin.

Kylvö

Aikaisin keväällä. Talvikäyttöön porkkanaa kannattaa kylvää myöhemminkin. Itäminen nopeutuu, kun siemeniä liottaa muutaman tunnin tai yön yli. Riviväli porkkanalle on 20 cm, talviporkkanoille 30cm. Kylvetään 0,5-2cm syvään vakoon ja peitetään. Kylvä porkkana harvaan. Porkkana itää tavallisesti parissa viikossa. Kun taimet ovat 2-4 cm:n korkuisia, ne harvennetaan 5-10cm etäisyydelle toisistaan.

Harvaan kylväminen on helppoa, kun siemenet sekoittaa löysään, perunajauhoista ja vedestä keitettyyn kiisseliin. Kiisselin tulee jäähtyä ennen siementen lisäämistä. Kaada kiisseli kannusta kylvövakoon.

Hoito

Kastelun tulee olla säännöllistä, jotta juuret eivät halkeile ja muutu kitkeriksi. Porkkanat mullataan tai riviväleihin levitetään katetta, jotta juurenniskat eivät viherry. Rikkaruohoja haratessa tulee varoa osumasta juuriin.

Mä ajattelin siis tehdä penkin ja täyttää sen mullalla...mutta mun pitää siis pyytää hiekkavaa multaa? Vaiko?

Ja voinko mä jääkaapista ottaa itämään alkaneen perunan ja kasvattaa siitä uudet potut? Vai pitääkö ostaa erikseen joku idätysperuna?

[QUOTE="vieras";26198530]Oletteko te oikeasti noin avuttomia?

Minä miehenäkin hallitsen nämä jutut.[/QUOTE]

Jaa siitäkö se on kiinni, että roikkuuko siellä jalkojenvälissä killutin vai ei?!

Se on toki hyvä, että sä miehenä et ole niin avuton, että hallitset nämä jutut. Mutta voin taata että on olemassa myös sellaisia asioita, jotka mä naisena (tai sitten ihan vaan omana itsenäni, liittymättä sukupuoleen mitenkään) tiedän ja taidan paljon paremmin kuin moni muu.

Joten eiköhän me olla sujut.

Mä kasvatin 2 perunaa ämpärissä viime kesänä, hyvin toimi vaik mun viherpeukalo on keskellä kämmentä. Hauskaa oli korjata sato sit loppukesästä :)

Tänä kesänä laitan johonkin astiaan myös porkkanoita, mut tilasin sellaisten pienten pyöreiden porkkanoiden siemeniä, jotka soveltuu paremmin astiakasvatukseen. Saa nähdä miten käy... Porkkanankasvatusvinkit tulee täälläkin tarpeeseen.

• Tykkää
Reactions: chef