Aarteet tähdenlentojen jälkeen kohti kevättä

Onnea katjahei! Lisäsin sinut listaan jo eilen, mutta en ehtinyt kirjoitella sen enempää.

Eilen käytiin neuvolassa. Taitaa tästä pimusta tulla ekan vuoden ajaksi samanlainen pikkukirppu kuin esikostakin. Painoa oli tasan neliviikkoisena 3770 g (synt. 3520) ja pituutta 52,5 cm (synt. 50). Helmikuisten pinossa olen itsekseni hirvitellyt, kun tuntuu, että kaikilla on tullut kuukaudessa noin kilo lisää. Meillä tuo nousu on siis 250 grammaa ja terkkari on siihenkin tyytyväinen. Kakkaaminen on selvästi tytöllä harvenemassa, edellinen suoritus on kahden vuorokauden takaa. Ja ristiäisten kunniaksi naama oli sunnuntaina kuin 15-vee teinipojan aknenaama ;) D-vitamiinia on harjoiteltu kohta kaksi viikkoa, vielä ei vatsa kahta tippaakaan kestä. Terkkari onneksi totesi, että pikkuhiljaa riittää. Lapsen vatsan tahtiin lisäillään annosta add. 5 tippaa.
 
Heipähei!

Täälläkin käyty nlassa,kaikki oli niinkuin pitääkin ja poika kasvanut hienosti... paino 5115g(3020g)ja pituus 55,6cm(48cm),esikko oli paljon pidempi 2kk iässä vaikka syntymäpituudessa oli eroa vain sentti:)

Muuten jatkuu sama linja,poika nukkuu yhet pitkät päiväunet samoten yöllä on yks pidempi pätkä 4-6h,tosin poikkeuksiakin on ollut. Pieruakin edelleen tulee,mut ei tunnu herraa vaivaavan vaikka unet välillä pieruun katkeaa...

Repa ja Aksel 2kk
 
Eilen kuumemittarilla sain sitten pimun kakkaamaan. 8-9 päivää on minusta aika maksimi alle parikuiselle, muuten menee kakka niin tömäkäksi, ettei lapsi jaksa sitä punnertaa ulos. Onneksi tämä panttaaminen on tuttua jo esikoisen ajalta. Viikon päästä on lääkärineuvola, sinne saakka saa nyt pantata, jos niikseen tulee. Saanpahan uusimmat ohjeet ja tämän paikkakunnan käytännöt tietoon.

Lisäsin tänään kolmannen d-tipan lusikkaan. Ensi viikolla sitten seuraava...

Repa totesi, että heillä mennään yksillä päikkäreillä. Niin täälläkin, on vaan pitkät unet. Yö on noin 21-8 (sis. 3-4 syöttöä), päikkärit 10-17 (sis. pari syöttöä). Aamun Helmi on hereillä, illalla ottaa parit muutaman minuutin unet välillä. Itsellä blues on välillä aika pinnassa, mutta jos saa hiukan paremmin levättyä, niin taas jaksaa. Kyllä se tästä ja vielä olen jaksanut huushollia ylläpitää, ettei tartte sentään huolestua. Esikoista vaan käy surku, kun äiti on välillä aika lyhytpinnainen.

tillukas ja Helmi 5 vk
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas :) Tervetuloa ja onnea Katjahei!

Me käytiin tänään neuvolassa, poika painaa 5480 ja pituutta 55 cm, eli kivasti kasvaa Tämä muksu on perinyt äitinsä aineenvaihdunnan: kakka tulee viikon välein ja kaikki mikä menee suusta alas kertyy reisiin ja kaksoisleukaan :D Meillä on ruvennut jokeltelun alkeiden harjoittelu muutamilla kiljaisuäännähdyksillä ja hymyjäkin tulee jo tarkoituksella <3 Mitään rytmiä meidän päivissä ei oikein ole, syö kun on nälkäinen (~1,5 - 2 tunnin välein, illalla tiheämmin) ja nukkuu osan syöttöväleistä. Öissä sentään on jotain toistuvuutta: yöunille käydään 7-9 välillä, eka unipätkä kolmisen tuntia, seuraava kaksi, sitten alkaa aamuyön hulinat n. tunnin syöttöväleillä, kunnes taas uni pitenee aamukuudesta yleensä kahdeksaan asti :) Syötöt on onneksi nopeutuneet, aiemman 45 min sijasta nyt menee korkeintaan 20 min. Vaippaa vaihdan nykyään kerran yössä (yleensä kahden aikaan) ja sitten miehen lähtiessä töihin kuuden maissa, jonka jälkeen me siis vielä nukutaan toisinaan.

Tillukas sanoit tuosta bluesista, sitä oli täälläkin liikkeellä... Tai liekö sitä, vai vain täydellisyyteen pyrkimisestä johtuvaa ahdistusta. Kun koti ei olekaan yhtä siisti kuin ennen eikä miestä odota lämmin ruoka kotiin palatessa, niin tunnen ihan armotonta epäonnistumista :/ Onneksi mies ei näitä minulta odotakaan, ihan itse olen keksinyt, että kun kerran olen kotona "toimettomana", niin pitäisi mun tehdä kaikki kotityötkin. Ainoa, mitä saan vauvan hoidon ohella tehtyä on pyykkirumban hoitaminen (kestovaipat loppuu muuten kesken) ja yleisen siisteyden edes jonkunlainen ylläpitäminen (eli en vaan sotke yhtään :D ). Varsinaista siivoamista en edes harkitse! Ootte te vaan aika sissejä, kun hoidatte esikoisetkin vielä :) Mutta laitan tän sen piikkiin, että esikoisäitinä vasta harjoittelen uudenlaista arkea :)

Tsemppiä kaikille rankkaan vauva-arkeen! Onhan tää vaativaa, mutta kylläisen vauvan maitoiset posket ja hampaaton hymy on kaiken sen arvoista! <3
 
Jokainen kokee bluesin eri tavoin ja aina sitä ei edes tule. Esikoisesta sitä ei ollut, mutta nyt itkettää. Pinna on lyhyt ja tuntuu välillä ihan epikselle. Väsyttää olla 24/7 kiinni Helmissä, vaikka Helmi onkin toinen maailman ihanin vauva (esikko oli myös). Välillä saa repiä intoa askarrella tai leikkiä tai maalat tai laittaa ruokaa tai pyykätä tai silittää tai ulkoilla, mutta onneksi sitten kaikki onnistuu (jos Helmi antaa myöden), kun vaan saa aloitettua. Ja vahva bluesin oire minulla on myös makeanhimo. Olen kerran sairastanut masennuksen, sillä oireita osaa niin tarkkaan kuulostella.

Paras apu minulla bluesiin on riittävä uni. Väsymys pahentaa oireita ja olen entistäkin itkuisempi. Kohtuullisella levolla olo pysyy inhimillisenä. Seuraavaa tiheän imun kautta odotellessa siis...
 
Tillukkaalle jaksamista masikseen...:hug:
mulla oli ennen esikoisen odotusta joka syksy masennuskausi,sitten kun poika synty,olin tosi sumussa lähes koko vauvavuoden. Oli parempiakin hetkiä,mut joskus se stressi lapsen hyvinvoinnista ja huoli oli niin ylivoimasta että yhdistettynä huonosti nukuttuihin öihin ja vielä ku poika nukku huonosti päikytkin 9kk ikään asti,olin välillä tosi maassa ja apaattinen. Esikoisellahan oli siis niitä mahavaivoja 10kk asti ja niitä selviteltiin lääkärin voimin siihen asti... En rehllisesti kyllä voi sanoa nauttineeni vauva-ajasta. Oli ihana kun poika oppi puhumaan aikasin,helpotti arkea heti ja muutenkin kun kasvoi isommaksi,helpotti.
Aksu on toista maata,tyytväinen eikä juuri itke...ja vaikka öitä heräilläänkin,jaksaminen on toista luokkaa. Mutta huonoa omaatuntoa kyllä tunnen tuon esikoisen takia,ei kyllä juur askarrella tms. yhdessä nyt kun on vauva:( Eilen käytiin pizzalla rossossa kaksistaan ja Aksu oli pullon ja tissimaidon voimin mummun kanssa kotosalla. Jäi nukkumaan kun lähettiin,mut oli heränny tavallista aikasemmin ja vaikka maito oli pullosta kelvannut niin silti vääns itkua kun tultiin kotiin. Onneks ei kauaa ollu kerenny,kun oltiin vaan parituntia pois:)

Meillä on nyt menty yöt vähän erikaavalla...nukkuu n.kolmen tunnin pätkiä pari- kolme,entisen yhden pitkän ja parin pätkän sijaan:) Nukahtanutkin on mallikkaasti 8-9 välillä suht kivuttomasti
Päikyt edelleen 3-4h ulkona ja sit iltapäivät menee torkuilla. Yössä syö 2-3 kertaa,päivät menee edelleen tiheesti tissitellen. Tutti ei kelpaa vaikka imun tarve on iso,kaikki mallit ja koot kokeiltu:)

Mut nyt takaisin arjen pyöritykseen:)
 
Kätsylle piti vielä mainita et ei täälläkään mitään kotitöitä juur saada aikaseks,pakolliset pyykit yms. hoidetaan kun Aksu on päikyillä...esikko on jo niin iso että viihtyy itellään,mut tietty pitäs hänenkin kanssa touhuta... siivous on meillä ratkastu siivoojalla:D Tosin käy enää pari kertaa ja sit pitäs repiä taas aikaa siihenkin. Mutta olis se oma aikakin poikaa kun illasta ei viittis valvoksia kauheen pitkään,ettei oo sit aamusta ihan väsy,siks joskus j'tän kotityöt ihan vaan tekemättä ja juon rauhassa teetä ja luetaan pojan kans kirjoja jne...
 
Eikö Kätsy teidän pojan kakka "kiinteydy" pantatessa?! Meillä siis tuo 9 päivää vanha kakka oli paksuudeltaan sellaista, että jos se olisi ollut muovisessa salvatuubissa, sen olisi vielä juuri jaksanut ulos pusertaa. Samoin käyttäytyi esikoisen kakka aikoinaan. 9 päivän kakkaa tuli kaksi kertaa puolisen desiä ja oli minusta ihan normimäärä (taas vertaan esikoiseen). Vai onko meidän tytöt vaan jotain erityisen perusteellisia maidonkäyttäjiä?
 
Ja Repa, ei se tutti korvaa imuntarpeeseen tissiä. Helmi haluaa illalla lussuttaa tissiä, tutista saa raivarin. Samoin tyttö raivostuu aina, kun heruttaa. Eli siis tyhjää tissiä pitäisi saada lusuttaa piiiiiiitkään imetyksen päätteeksi. Paha, paha äiti, kun maitoa tunkee suuhun parin-kolmen minuutin välein, vaikka kuinka koittaa imeä tissiä tyhjäksi ja maha on jo ihan piripintaan ;) Muulloin Helmi siis saa tyydytettyä imuntarpeensa tutilla.
 
Tillukas,joo huomattu on. Sama homma et tyhjä tissi olis illalla kiva ja pukli lentää kun on ähkyssä.onneks maha ei enää sillai reagoi... mut päivisinkään tutti ei kelpaa vaikka suu käy kokoajan,lupsuttaa sit nurkkiä antaumuksella.maiskutus vaan käy.

Kätsy,kiva setti:D
 
Johan oli neuvolalääkäri. Oli joku ihan vihreä poikanen ja sen huomasi, poikaparka.

Ensiksi lääkäri oli kamalan huolissaan Helmin karsastuksesta. Minusta vaiva on lievä ja vähenemään päin, tällainen maallikko ei koko aikana ole asiaa huomannut kuin ajoittain. Eli kuulostaa sangen normaalille. Sitten lääkäri hermostui kakkaväleistä. Kuulemma kolmen päivän välein pitää jotain tulla. Myös tiheän imun kausi taisi olla uusi sana, siltä ainakin hänen reaktionsa vaikutti. Eli jätän moisen lääkärikäynnin oman onnensa nojaan ja jatkan vanhalta pohjalta.

Muuten kaikki oli kunnossa. Painoa on tullut kuudessa viikossa tytölle 400 grammaa ja pituutta 5 senttiä.
 
Tillukas,Mun mielestä esikoinen karsasti ihan vauvana,mut ei siitä sillon mitään puhuttu...nyt oon lukenu jo kahesta eripaikasta et ei sais karsastaa ees vastasyntyneenä ja lääkärissäkin sitä katottiin nyt tarkasti. Aksu ei kyllä karsasta,mut miks oon eläny tähän asti uskossa et se olis normia pikkuvauvalle...siis sellanen lievä,vai sekotanko nyt asioita keskenään?
Teitin lääkäri vaikuttaa just yhtä "pätevältä" kun meidänkin oma,onneks oli sijainen viimeks:) Toi kakkav'lijuttu nyt on ihan puppua...johan jokatinen vauva olis sit viallinen:D
 
Nostetaampa hiukan....

Tillukas,meilläkin siis varsinainen lekuri on toi yhtätyhjänkanssa- tapaus,mut viimeks oli sijainen ja pätevä... tää oma lekuri totes aikoinaan esikoisen käynnillä vaippaan kurkkaamalla että kivekset löytyy,ei siis tunnustellu tai ees kattonu tarkemmin:D

Täällä arki rullaa aina sujuvammin...mehen iltaviikot on haastavimmat kun kaks väsynyttä ipanaa pitäis hoitaa:) Aksu nukkuu hintsusti päiväaikaan tällä hetkellä,mut yöt menee kivasti. Välillä nukahtaa yöunille helposti,välillä tissitellään pidemmän kaavan mukaan..itkua ei kuitenkaan nukkumaanmenoon liity,onneks. Pojat nukahtaa samoihin aikoihin noin 20.00 molemmin puolin,esikko nukahtaa ensin ja toinen heti perään. Illasta on uskaltanu hiukan valvoakkin,kun tietää että saa nukkua. Vaikka Aksel kokeilee aika usein et josko äippä 5 heräis jo...ei herää,tissitainnutus:D
Ulkona ollaan niin paljon kuin mahollista,kesää odotellessa:)

Repa ja Aksel 2kk ja noin 3 viikkoa
 

Yhteistyössä