Aargh! Mies ja kotityöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nainen"

Vieras
Ihan pakko päästä johonkin purkamaan, kun paras ystäväkin on ulkomailla enkä saa sille purettua ja miehelle ei viiti joka asiasta nillittää kun en kuitenkaan halua mikään pirttihirmu olla.

Mua vaan niin kypsyttää miehen tapa tehdä kotitöitä. Joo, tiedän että mun pitäis hyppiä ja pomppia ilosta ihan jo sen takia että mies ylipäätään tekee kotitöitä, mutta kun sen tyyli tehdä ne saa mut repimään hiukset päästä.

Se ensinnäkin poimii parhaat päältä, eli tekee vain itselleen mieluisia töitä ja niistäkin se sälyttää mulle kaikkein epämiellyttävimmät osat. Jos se vaikka ottaa pyykit narulta, se kyllä viikkaa ne, mutta jättää ne lojumaan mihin nyt sattuu huvittamaan, koska ei jaksa viedä niitä kaappeihin. Samoin pestyt ja kuivuneet lakanat ja muut isommat jutut se kyllä ottaa pois narulta, mutta ei ikinä viikkaa ja laita vaatehuoneeseen. Se on kuulemma niin hankalaa.
Tiskatessa se jättää esim. pohjaanpalaneet kattilat mun vaivoiksi ja jos tiskauksen jälkeen altaassa on jotain ruantähteitä tms. se jättää ne sinne. Hyi yök!

Olen monta kertaa sanonut sille, että tekis työt aina alusta loppuun saakka. Että eihän töissäkään voi jättää hommia puolitiehen, vaan ne pitää hoitaa loppuun eikä sälyttää muille. Ei tunnu kamalan kivalta, kun mies sanoo siivonneensa koko päivän, mutta olohuone on täynnä puhtaan pyykin kasoja, keittiö likaisia kattiloita, lavuaarit töhnää ja wc-pöntöt on aina pesemättä. Munhan ne on sitten pakko tehdä, kun en siedä sotkussakaan asua.

Yks ärsyttävä seikka on myös se, että miehellä saattaa mennä yhden huoneen siivoamiseen aivan helkutin kauan. En ymmärrä miten se on mahdollista, että minä siivoan samassa ajassa koko talon aivan yhtä puhtaaksi, kuin mies saa sen yhden huoneen. Ei voi olla niin vaikeaa.

Voin hyvin kuvitella, että mies ei viitsi laittaa niitä puhtaita vaatteita kaappeihin koska sen jälkeen valitat kun ne on väärin laitettu sinne... Tai jos mies ei koskisi niihin ollenkaan, niin valittaisit kun hän ei osallistu.
Eikö tuo ole ihan hyvä jako, että toinen ottaa naruilta pois ja viikkaisi yhteen paikkaan, toinen kuskaa ne siitä sitten kaappiin. Ja astiat tiskaat sinä, mies tekee sen sijaan jonkun muun homman.
En ylipäänsä ymmärrä, miksi pitäisi miehenkään ihan kaikkea tehdä kotitöistä, eikö voi sopia että molemmat tekee ne jutut mitkä osaa ja mistä pitää edes hiukan? Mies vaihtaa lamput, sinä peset astiat, mies imuroi, sinä viikkaat pyykit tai mitkä ne jutut ikinä sitten onkaan. Ei tarvitsisi ongelmaa kehittää siitä, kun toinen yrittää osallistua muttei osaakaan niinkuin toinen vaatii.

Mä taas olen tyytyväinen siihen, että mies jättää hommat juurikin noin puolitiehen. Jos mies vie esim. puhtaat vaatteet kaappiin asti ovat joko väärässä kaapissa tai jos oikeassa niin väärällä hyllyllä, jolloin en löydä mitään :D

Siis onko se jotenkin outoa, että odotan ihmisten tekevän aloittamansa työn loppuun saakka? Meillä on sellainen työnjako, että koska mies käy palkkatöissä ja minä olen äitiyslomalla, minä teen suurimman osan kotitöistä. Miehen töiden jälkeen ja vapaapäivinä sitten yritetään tehdä puoliksi. Ei se mun mielestä mene tasan, jos mies lupaa tiskata ja hoitaa pyykit ja minä taas laittaa ruoan ja pestä vessat ja sitten kuitenkin mun pitäis vielä noiden "omien töideni" lisäksi tehdä ne miehen hommat loppuun.

Ehkä mä sitten olen nipo ja pirttihirmu, mutta kun olen kuitenkin itsekin tarkka siitä, että jos alan vaikka imuroimaan, niin kyllä mä imuroin ne hankalimmatkin paikat, enkä jätä niitä miehelle tai jos vaikka laitan ruokaa, niin en mä keitä pastaa ja oleta miehen tekevän kastikkeen, koska se on mun mielestä rasittava tehdä.

Älkääkä tosiaan ymmärtäkö väärin. Kyllä mä arvostan sitä, että mies ylipäänsä tekee kotitöitä. Tiedän ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin.

Tarkoitin lähinnä sitä, että miksi ette sovi keskenänne työnjakoa niin, että molemmille on hommat jotka molemmilla on myös hallussa? Mikset sinä voi aina hoitaa sitä imurointia, jos miehen työn jälki ei kelpaa kuitenkaan? Tuskin se miehesi nyt kuitenkaan ajattelee imuroidessaan, että enpäs imuroi noita hankalia paikkoja vaan jätän ne eukon hoidettavaksi -mies tuskin kiinnittää huomiota niihin nurkkiin ja lattialistoihin kuten sinä.
Uskon edelleen, ettei mies viikkaa vaatteita kaappeihin juuri siksi ettei sinun tarvitse tehdä sitä hänen perässään uudestaan, ja sen pohjaanpalaneen kattilankin sinä osaat varmaan paremmin hinkata puhtaaksi, mies pelkää ehkä naarmuttavansa sen rikki ja sanomistahan siitä tulisi...

Se mikä toisen mielestä on siistiä ja riittävästi, ei aina ole toisen mielestä. Tyydy välillä miehesi tapaan siivota, vaikka hän siivoaakin yhden huoneen siinä ajassa missä sinä koko asunnon, niin mitä sitten? Miksei hän voisi tehdä sitä omalla tavallaan? Onhan se koti hänenkin! Hellitä vähän, ja anna miehesi tehdä ne kotityöt tavallaan. Vaihtakaa vaikka vuoroja että mies imuroi nyt ja sinä seuraavalla kerralla, niin voit sitten imuroida huolellisemmin omalla vuorollasi.

[QUOTE="nainen";29694545]Siis onko se jotenkin outoa, että odotan ihmisten tekevän aloittamansa työn loppuun saakka? Meillä on sellainen työnjako, että koska mies käy palkkatöissä ja minä olen äitiyslomalla, minä teen suurimman osan kotitöistä. Miehen töiden jälkeen ja vapaapäivinä sitten yritetään tehdä puoliksi. Ei se mun mielestä mene tasan, jos mies lupaa tiskata ja hoitaa pyykit ja minä taas laittaa ruoan ja pestä vessat ja sitten kuitenkin mun pitäis vielä noiden "omien töideni" lisäksi tehdä ne miehen hommat loppuun.

Ehkä mä sitten olen nipo ja pirttihirmu, mutta kun olen kuitenkin itsekin tarkka siitä, että jos alan vaikka imuroimaan, niin kyllä mä imuroin ne hankalimmatkin paikat, enkä jätä niitä miehelle tai jos vaikka laitan ruokaa, niin en mä keitä pastaa ja oleta miehen tekevän kastikkeen, koska se on mun mielestä rasittava tehdä.

Älkääkä tosiaan ymmärtäkö väärin. Kyllä mä arvostan sitä, että mies ylipäänsä tekee kotitöitä. Tiedän ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin.[/QUOTE]

muo kyllä jotenkin ärsyttää kun mies jotain tekee, niin ei tee mitään "loppuun asti", juurikin kun hoitaa tiskit, niin ainakin hella ja tasot jää pyhkimättä... itseäkin ihmetyttää, miksi enemmän ärsyttää mennä siihen jatkamaan, kuin että hoitais homman itse kokonaan. Samaten jos siivoaa esim. parveketta tai pesee ikkunoita niin rätit ja ämpärit jää ihan varmasti laittamatta paikoilleen. Harvoin kyllä tekee yhtikäs mitään kotitöitä ,tekee töissä n.10h. päivää ja minä vain 8h.

[QUOTE="pimpula";29694129]En ylipäänsä ymmärrä, miksi pitäisi miehenkään ihan kaikkea tehdä kotitöistä, eikö voi sopia että molemmat tekee ne jutut mitkä osaa ja mistä pitää edes hiukan? Mies vaihtaa lamput, sinä peset astiat[/QUOTE]
Kuka tekee ne työt, joita molemmat inhoavat mutta jotka on kuitenkin pakko tehdä?

(PS: Mä mieluusti ottaisin ton lamppujen vaihdon, jos sillä pääsisin eroon tiskihommista! :D )

Mää kyllä ymmärrän ap sua. Meilläkin jos mies korjaa pöydän ruuan jälkeen ni ei sit kuitenkaan voi niitä muruja ja tahmoja pyyhkiä rätillä. Niinkun loppuun asti tosiaan tehdä hommat. Tiedän, että se ei välttämättä huomaa eikä siis tee tahallaan noin mutta silti se on ärsyttävää kun joutuu viimeistelemään hommat, jotka luuli jo tehdyksi. Joo, tiedän, tiedän, oon onnellinen kun on ärsytyksen aiheet tällasia mut tää nyt vaan on sitä akkojen jupinaa. :)

Yhteistyössä