AAPUVA Potalle opettamiseen

  • Viestiketjun aloittaja elli1969
  • Ensimmäinen viesti
elli1969
kaksi isompaa lastani oppinu "kuin itestään" potalle tossa kahen korvilla,mutta tää nuorimmainen,kohta 3v....ei sitten niin millään! :( Isommatkin ovat jo vuosia sitten ohittaneet noi pottatouhut,ettei niistä esimerkkiä ole antaan!Tämän päivän olen pitänyt sitten ilman vaippaa likkaa,mutta kovasti pidättää pisua,melkein itku tulee toiselta ja sitten se parin litran lammikko(ainaki tuntuu siltä! =) )lattialle,potalla istuessaan tai pytyllä pienentimen kanssa jännittää niin ettei mitään tule,ei tosin pelkää istua potalla.Mitä mieltä?Jatkanko samaan malliin vaan vai oisko muita vinkkejä????
 
Neljän äiti
Ootkos kokeillut veden ihmeellistä voimaa. Laita samaan aikaan kun lapsi istuu potalla tai pöntöllä hana lorottamaan. viihdytä lasta samalla kun istuu potalla, laulele, loruile tai puhua pälpätä kivoja. Ehkä se pisu tulisi joku kerta vahingossa ja tyttö huomaisi ettei sitä tarvi jännittää. Tai anna lapsen potalla istuessa leikkiä vedellä vaikkapa kastelukannulla, josta lapsi voisi lorotella vettä vatiin. Käytä lasta säännöllisesti potalla vaikkei sinne mitään aina tulisikaan, esim. aina ruoan tai unten jälkeen. Pakottaa ei kannata ettei vessasta käynnistä tule ikävä asia, yritä tehdä siitä mieluummin hauska juttu.
 
äitix
älä noin isoa lasta enää potalle opeta, vaan suoraan pöntölle.
meidän lapseton laitettu potalle jo heti, kun ovat istuneet
kunnolla ja hyvin on siitä lähtenyt sujumaan.
 
Meillä tyttö pissi alkuun miten sattui vein aina ulos ilman vaippaa pari kertaa oli märillä housuilla ulkona sitten oppi pidättämään ja vien ulkoa suoraan potalla pissalle! viikkoon oppi tekemään ulkoa tulo pissit, seuraavaksi oppi heräämis pissit, ja sen jälkeen olikin jo ihan helppoa, paitsi vieläkin pidän vaippoja.. Niitä vahinkoja sattuu paljon.. Ja sitten se muistuttaminen koko ajan kysellään tuleeko kakka tai pissi..Kyllä se siitä lähtee!!!
 
Kaneli 77
Meillä oppi tyttö pöntölle 2 vuotta täytettyään. Sekin kävi kuin itsestään. Nyt poika reilut 2,5 vuotta eikä meinaa millään oppia potalle eikä pöntölle. Jos annan olla ilman vaippaa niin joka ikinen kerta on pisut ja kakit lattialla tai sohvalla. Neuvoja en osaa antaa koska olen itsekin niitä vailla.
 
Mulle kans niitä neuvoja.. meidän kakspuolikas ei suostu olemaan ilman vaippaa kun saunassa!
Ite se vaipat vaihtaa nykyään ellei kakkaa oo (jotaan vikaa =) ) Muistelen vaan että kun uhosin äidilleni että kyllä se poika siinä vaiheessa potalla käy ettei sen itse vaippoja tarvi vaihtaa :D

Tämäkin lähti siitä kun yritin pitää sitä ilman vaippaa enkä suostunu niitä sille laittamaan.
Näppärä poika meidän pikkumies noin muuten on, tekee leivät itse, käyttää videoita ym. mut toi puhe ja potta on jääny jalkoihin..
 
Sarita-80
Ehdoton säännöllisyys potalla käymisessä: aina ruoan jälkeen, aina unten jälkeen, aina ennen kuin mennään ulos jne. Ja sitä mieluista puuhaa sinne potalle, jotta siinä maltetaan istua ja yrittää. Näin meillä.
 

Yhteistyössä