aapuaaa...jännittää,sokerirasitukseen menossa ens vk,vasta onneksi!!!

Aika samathan ne kuitenkin ovat ne arvot - käsittääkseni. Isommat erot taitavat olla sitten siinä, että kuka luokitellaan raskausdiabeetikoksi. Nykysuositus on se, että sokeriseuranta aloitetaan, vaikka vain yksi arvo olisi koholla. Monin paikoin taidetaan edelleen pitää kiinni vanhasta systeemistä, että vasta sitten, kun 2 arvoa on pielessä, odottaja luokitellaan raskausajan diabeetikoksi.

Hankalaa, jos pitää ottaa lapset mukaan labraan, koska sokerirasituksen tekemisessä menee se pari tuntia, eikä sais paljon liikkua näytteidenoton välillä. Eikä saa syödä tai juoda.
Ei siinä jännittämistä ole, ellei sitten pelkää verinäytteiden ottoa.

Suomessa raja-arvot ovat kaikkialla samat. Miten sokerirasituksen jälkeen arvojen seuranta jatkuu (jos syytä), riippuu monesta asiasta. Siinä katsotaan kokonaisuutta!

Voisitko nyt lopettaa JOKA ASIASTA jankuttamisen.

Joo, ei tietenkään ole Suomessa yhtenäinen hoitokäytäntö... Täällähän hoidetaan vähän niin ja näin - riippuen täysin kunnasta! Usko jo!!!! Neuvoloiden hoitokäytännöt ovat ohjattuja ns. ylhäältäpäin ja määräykset koskevat kaikkia samalla tavoin. Hoitosuosituksia annetaan ja niiden perusteella terveydenhuollon ammattilainen (voit googlata tuon sanan, että ymmärrät) tekee päätöksen hoidostasi.

Meneekö nyt VIHDOINKIN jakeluun?

Itsellä oli kaksi arvoa kolmesta koholla jonka vuoksi jouduin koti sokeriseurantaan. Pitää tarkkailla veren sokeripitoisuutta aamupalaa ennen ja tunti syömisen jälkeen. Lisäksi ottaa taas verta joko lounaan tai päivällisen yhhteydessä samaan tapaan kuin aamullakin. Arvot ovat edelleen koholla ja seurantaa kestänyt about kuukausi (6pv ainakin Tampereella tuntui olevan se normaali). Minulla vaan jatkunut ja jatkunut ja nyt viimeiset puolitoista viikkoa olen kirjannut kaiken syömänikin ylös.

Olen myös kuullut että jotkun joutuvat ottamaan verta ja mittaamaan sen vain neljänä päivänä viikon sisään koti sokeriseurannan aikana.

Ei kannata pelätä sokerirasitusta. Tylsäähän se on pari tuntia istua mutta onneksi labroissa on lehtiä (itsellä oli DS ja Pokemon-peli mukana :D).

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä