Äänestys ikärajan lasku 16 v vai sähköinen äänestys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siinä monille 2 kauhistuttavaa vaihtoehtoa, toinen voi lisätä äänestämistä?

Miksi raha-asiat hoituvat netissä, mutta vaalit eivät? Asiantuntijoiden mielestä nyt pitää etsiä ratkaisuja

Alaikäiset voi äänestää mitä sattuu mutta äänestävät?

Kaikki muu hoidetaan sähköisesti, mutta äänestyksessä se koetaan
että ääretön epäluottamus vaikka samat henkilöt luottaa kaiken muun
elämässään sähköisiin käsiin?

Ehkäpä MOLEMMAT pitäisi toteuttaa, äänestys ponkaisee.

Eihän äänestys välttämättä pidäkään edellyttää täysi-ikäisyyttä
vaan oletusta että on jo jotenkin kärryillä maailman menosta?

Kun ihminen on 18v vastuussa itsestään, hän on valmis myös äänestämään. Nuorilla on usein liian naiivi ja helppo kuva elämästä kun pappa ja mamma betalar. Tämä avittaa oikeistopuolueita, joka perustuu naminami ja pusipusi ideologiaan.

Ei keskenkasvuisille äänestysoikeutta eikä autoja alle! Kun on vastuussa tekemisistään on valmis äänestäjäksi ja auton ratin taakse.
Juu, liian ruusuinen kuva elämästä kun vanhemmat maksaa kaiken. Vääristää poliittisideologista maailmankuvaa. Kun itse hankkii rahansa, ruokansa jne. töitä tehden niin ymmärtää paremmin elämän realiteetteja, ellei ole maaten saanut laiskan tuloja esim. perintöjä ja lahjarahaa ja lapsilisiä sijoitustileille.

Ihmisethän on jo äänestäneet sähköisen äänestämisen puolesta koska n. 50 % vain äänesti ja 80 000 hylättyjä kuponkia. Tuskin sen selvemmin voi sanoa nykytilanteesta. Ihmiset ei saa pullakahveja ja 100 euroa, sekin rajoittaa.

Nyt on aika siirtyä sisäsiittoisesta ajasta Nykyaikaan.

Ihmisethän on jo äänestäneet sähköisen äänestämisen puolesta koska n. 50 % vain äänesti ja 80 000 hylättyjä kuponkia. Tuskin sen selvemmin voi sanoa nykytilanteesta. Ihmiset ei saa pullakahveja ja 100 euroa, sekin rajoittaa.

Nyt on aika siirtyä sisäsiittoisesta ajasta Nykyaikaan.
Ei missään nimessä sähköiseen äänestykseen!

Sähköistä äänestystä voidaan manipuloida, kuten it-guru Harri Hursti on osoittanut Virossa, Yhdysvalloissa jne. Esim. Ranskassa sähköisellä äänestyksellä äänestettiin useita kertoja ja mm. Sarkozyn nimissä

MTV Uutiset: Ranskassa vaaliskandaali - sähköinen äänestys petti
Ranskassa sähköinen äänestys on epäonnistunut pahasti. Paikallismedian toimittajat paljastivat, että sähköistä järjestelmää pystyi huijaaman helposti ja sama ihminen onnistui äänestämään jopa viisi kertaa.

"Sanomalehti Independentin mukaan yksi toimittajista onnistui rekisteröitymään jopa Ranskan entisen presidentin, Nicolas Sarkozyn nimellä ja tiedoilla."

Äänestyslippuun pitää saada sen sijaan tarkastusnumero ja "hiilikuittikopio" jossa näkyy kirjoittamasi numero. Jokainen vaalipaikka saa riittävän määrän tietyn tarkastusnumerovälin äänestyslippuja, ja jokaisen sarjanumeron lipun reitti tunnetaan eli vaalipaikka sarjanumerojen mukaan, äänestettiinkö sillä, onko vaihdettu virheellisesti täytettynä, hylätty virheellisenä, äänestetty millä numerolla, jäänyt käyttämättä. Nämä tiedot kirjataan/kuitataan vaalitoimistossa ennen äänestyslippujen viemistä äänestyspaikalle, äänestyspaikalle saapuessa, äänestyspaikalla äänestysajan umpeutuessa sekä ääntenlaskennan päätteeksi ja vaalitoimistoon palautettaessa. Nämä tiedot tarkistetaan keskenään ja verrataan vaalitulostiedostoa koostettaessa.

Vaalien tuloksesta tehdään hashattu vaalitulostiedosto, josta näkee jokaisen sarjanumeroidun äänestyslipun kohtalo. Onko käytämätön, virheellisesti täytettynä palautettu, hylätty tai millä ehdokasnumerolla äänestetty. Sarjanumeroväli kertoo myös äänestyspaikan.

Tämä vaalitulostiedosto laitetaan jakoon nettiin online ja offline. Kuka tahansa voi tarkistaa kaikki vaalien äänestyslippujen yksityiskohdat ja äänimäärät äänestyspaikkakohtaisesti itse onlinena, tai offlinena omalla tietokoneella.

Jos jonkun äänestyslipun kuittikopion ehdokasnumero ei täsmää vaalitulostiedoston vastaavan numeron ehdokasnumeroon, voi tehdä valituksen ja kuittikopion hiilijäljestä näkee täsmääkö se säilytettävän äänilipun numeron kirjoitusasuun. Näin manipulaatio paljastuu. Koska tarkastusmahdollisuus on pelotteena, tulosten väärentäminen on erittäin riskialtista.

Tässä huijausvapaa vaalijärjestelmä.

Mikä taas tulee siihen, että vaalilipun sarjanumero mahdollistaa äänien myynnin, niin sähköisessä äänestyksessä se on aivan yhtä mahdollista, kuka tietää kuka on nettiäänestäjän vieressä tarkastamassa että ääni menee ostetulle henkilölle.

Tällä hetkellä erityisesti ennakkoäänien käsittely ja koneellinen avaus ennen ääntenlaskupaikalle saapumista mahdollistaa manipulaation, mikäli ennakkoäänikuorien hallinta on samanmielisen pienen piirin käsissä. Äänestyslippujen tarkastusnumero tekisi tästäkin hyvin riskaabelia, koska jokainen äänestäjä voi tarkistaa jälkikäteen koska tahansa, jopa vuosien jälkeen, menikö hänen äänensä oikealle ehdokkaalle varmasti. Hiilikopiokuitista vain tarkastusnumero, jota verrataan vaalitulostiedostoon, että sen perässä on ehdokkaan numero joka löytyy hiilikopiojälki kuitista.

Kun ihminen on 18v vastuussa itsestään, hän on valmis myös äänestämään. Nuorilla on usein liian naiivi ja helppo kuva elämästä kun pappa ja mamma betalar. Tämä avittaa oikeistopuolueita, joka perustuu naminami ja pusipusi ideologiaan.
Itsekin olin nuorena kakarana oikeistopuolueiden kannattajia, mutta vanhemmiten sitä on viisastunut ja "minä-minä, mulle-mulle, mun-mun, muilta pois-muilta pois" kakaravaiheen narsistisesta itsekkyydestä kasvanut solidaariseen ja empaattiseen, sanoisin kristilliseen muidenkin huomioimiseen.
Luonnevika ei siis jäänyt pysyväksi tai raha uskonnoksi.

Ja jos äänestyssalaisuus rikkoutuu niin häpeä ilmeisesti liian kova äänestäjälle. Vai mitä tuossa pelätään kun ei uskalleta vaikka ihan julkisesti kertoa ketä äänestää.
Suurin uhka on, että fasistiset järjestöt kuten persut saavat selville vasemmistopuolueiden äänestäjät ja alkavat sitten uhkailemaan ja maalittamaan heitä.

Nykyisessä ja sähköisessä systeemissä pahimmat aukot ovat itse äänestystapahtuman jälkeen.

Lippuäänestyksessä siinä kuka hallinnoi ennakkoäänikuoria ennen ääntenlaskentapöydille valvonnan alle päätymistä, ja vaalijärjestelmää, johon äänet siirretään ja joka on sitä hallinnoivien toimesta manipuloitavissa.

Sähköisessä äänestyksessä ei olisi edes mahdollista varmistaa jälkikäteen uudelleenlaskennalla tulosta, kuten fyysisillä äänestyslipuilla, jos järjestelmän hallinnoijat tai hakkerit manipuloisivat tulosta. Pankkitunnukset ja vahva tunnistautuminen eivät siis vaikyttaisi ongelmaan.

Perinteisen lippuäänestyksen tarkastusnumero vaalilipussa ja "hiilikopio"kuitti äänestäneelle poistaisi loputkin ongelmat ja epäilyt vaalituloksen manipuloinnista, koska oman äänen perillemeno olisi jälkikäteen tarkistettavissa.

Kuinkas se nyt menee noin vaalisalaisuuden ja itsenäisen äänioikeuden näkökulmasta, kun ehdokkaana oleva puoliso sanoo toiselle kaffipöydän ääressä, jotta otetaanpas nyt ne kännykät esille ja äänestetään "minua".
Tai joku muu auktoriteettiasemassa oleva kontrolloi, että äänestät oikein.
Sähköisestä äänestämisestä ei tule tule turvallista millään keinolla.
Tää.

En kannata sähköistä äänestämistä internetin kautta. Voitte arvata mikä valtio järjestäisi massiivisen palvelunestohyökkäyksen (DoS) vaaliservereitä vastaan. Toinen puoli on yksityisyys, kahdellakin tavalla. Petteri ja Riikka tietäisivät ketä olet äänestänyt ja myös äänten ostaminen tai pakottaminen olisi helppoa.

Tietokoneella äänestäminen valvotussa äänestyspaikassa toimisi, mutta vaatisi oman, eristetyn verkon rakentamisen ja silloinkin sadat IT-ammattilaiset pääsisivät käsiksi dataan. Voisivat lisäillä tai poistaa "ääniä". Ei siis järkevää.

Mitä tulee äänestysikärajaan, niin sen voisi nostaa 20 vuoteen. Kouluissa tehtyjen feikkivaalien perusteella nuorison manipulointi somessa/mediassa on liian helppoa. Näiden kouluvaalien tulokset kun merkittävästi eroavat äänestysikäisten nuorten äänestämisestä. Oikeistolaiset opettajat?

Myös ajokortin ikäraja sinne 20 v. Berner hiljattain kieltäytyi kommentoimasta 17-vuotiaiden aiheuttamia kuolinonnettomuuksia...
Tääkin. Berner, Sipilä, Orpo ja Soini kannattivat myös ns. kevytautolakia, jossa 15v keskenkasvuisille oltaisiin annettu alle nopeusrajoitetut, muttei siis tehorajoitetut katuohjukset eli henkilöautot, siis isin Bemarit, Audit, Teslat jne. Tunnetusti nuorilla on kaasujalassa kaksi asentoa. Jalka pois kaasulta tai talla pohjassa. Onneksi EU esti tämän oikeiston tolkunpurun, ikävää ettei estänyt 17-vuotiaiden ajo-oikeutta tai taksialan tolkunpoistouudistusta 😖

Nosiis eiks nytkin voi sanoo et äänestät tota ja maksaa summan sille äänestäjälle ja sit ottaa kuvan äänestyskopissa et varmasti äänesti sitä ehdokasta josta maksettiin. Et toi nyt mitenkään muuttuis jos homma muuttuisi sähköiseksi äänestykseksi. Olis mielenkiintoista nähdä mitä 40 prossaa ihmisistä äänestäisi jos äänestys olisi sähköinen vai nousisiko äänestysprosentti edes. Monellahan isot ihmislaumat aiheuttaa ahdistusta tai on huono liikkua kotoaan äänestämään mut puhelimella se kävisi kätsysti joku sähköinen passi tunnistautumista varten. Vai olisko edes mahdollista tehdä sähköistä passia mitenkään? Siis itte ottais vaik sen nassukuvan ja sit tiedot menisi poliisille ja ne sit järkkäis ne tiedot sun puhelimeen ja se toimisi sit ympärimaailman niinkuin normi passi siin olis joku viivakoodi mist tullivirkailiat sit laitteella skannais ne ja kaikki tiedot lävähtäis niiden näytölle?

Haastatellut keskittyvät aivan väärään asiaan. Ihmiset eivät jätä äänestämättä siksi, että äänestyspaikalle meneminen olisi hankalaa, vaan siksi että he eivät tiedä ketä äänestäisivät tai heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta yhteiskunnalliset asiat. Äänestysmenetelmien muuttaminen ei sitä asiaa korjaa.

Äänestysikärajan laskeminen 16-vuoteen taas vain pienentäisi äänestysaktiivisuutta, koska vielä suurempi osa 16-17-vuotiaista jättäisi äänestämättä kuin nykyisistä äänestysikäisistä ja äänestysprosentti laskisi entisestään.

Typeriä ideoita siis molemmat.

Paljon parempi idea on luoda arpajaiset, johon kaikki äänestäneet osallistuvat. Jokunen auto, 10 000 euron voittoja ja pikkuvoittoja sekä grillimakkarakojusta ilmaiset makkarat äänestäneille, niin jo nousisi äänestysaktiivisuus. No eihän kokoomus, RKP ja muut oikeistopuolueet tällaista halua, koska matala äänestysaktiivisuus eli suuri nukkuvien äänestäjien porvaripuolue hyödyttää niitä ..tai no porvaripersut hyötyisi varmaan myös.

Miksi nuorten ääniä pitäisi painottaa - ei heillä ole viisautta/elämänkokemusta senkään vertaa kuin iäkkäämmillä. Mutta alttius omaksua erilaisia " vouhotuksia" äänestyspäätöksen perusteeksi sitäkin suurempi. Yhtä absurdia olisi antaa yhtä monta ääntä, kuin on viimeksi maksanut veroeuroja.

Ei oikeistohallitusta kiinnosta nostaa äänestysprosenttia, sillä oikeistohallitus hyötyy suunnattomasti alhaisesta äänestysprosentista. Suomalainen köyhällistö elää syvässä masennuksessa, sille valehdellaan jatkuvasti ja annetaan täysin katteettomia lupauksia sekä kavennetaan leikkauksilla pärjäämismahdollisuuksia stressitasoja lisäten, jotta lamautuisivat ja jättäisivät mm. äänestämättä.

Tutkijoilta jää huomaamatta ratkaiseva ero. Omat pankkiasiat voi sotkea eikä se vaikuta muiden oikeuksiin ja velvollisuusiin. Vaaleissa muut voi vaikuttaa toisten asioihin. Äänten ostaminen tai manipulointi on mahdollista muualla, entä kotona vailla mitään valvontaa. Mahtaa dementikkojen ja 18-vuotiaiden aktiivisuus vilkastua. Hyvä ettei pian 17-vuotiaiden.

Ei kumpaakaan. 16 vuotias on liian nuori ja liian altis erilaisille vaikutuksille.
Sähköinen äänestys karsisi kaikki ne jotka eivät pysty/osaa/eivät ole käyttäneet koskaan tietokonetta tai omista sitä. Hyvä kun pystyvät kelakorttia näyttämään terveydenhuollon palveluissa ilmoittautuessaan.
Sähköistä äänestystä kokeiltiin Vihdissä vuosia sitten eikä se onnistunut toivotulla tavalla. Siis ei kummallekin vaihtoehdolle.

Ei kumpaakaan. 16 vuotias on liian nuori ja liian altis erilaisille vaikutuksille.
Sähköinen äänestys karsisi kaikki ne jotka eivät pysty/osaa/eivät ole käyttäneet koskaan tietokonetta tai omista sitä. Hyvä kun pystyvät kelakorttia näyttämään terveydenhuollon palveluissa ilmoittautuessaan.
Sähköistä äänestystä kokeiltiin Vihdissä vuosia sitten eikä se onnistunut toivotulla tavalla. Siis ei kummallekin vaihtoehdolle.
No voihan sillon vielläkin ihan normaalisti äänestää. Mut sähkönen tuo lisän

Mä en oo varma tost et voisko 16vuotiaat äänestää. Moni nuori on paljon fiksumpaa mitä moni vanhempi ihminen. Esim silloinkun olin työelämässä ni kaikkein hanakammin muutoksista valittivat vanhemmat työntekijät ku nuoret tarttui iloissaan uusiin mahdollisuuksiin. Mä oon niin monesti törmännyt erittäin kovakalloisiin vanhempiin ihmisiin jotka ei jousta ja kaikki pitää hoitaa samanlailla kaavan mukaan miten on aina elännyt. Äänestetään samoja henkilöitä kun on aina äänestetty vaikka ehdokas olisi miten valhdellut. Nuorilla on ehkä enemmän balsseja hakea muutosta ja tuoda uusia ajatuksia tähän maailmaan ennenkun maailma on lytännyt ne ja pakottaa ne elään tietynlailla. Ja onhan nyt ollut nuorten vaalejakin ja hyvinkö ovat menneet. Ja voihan kouluissa olla enempi ehkä politiikka tuntei missä näitä käydään viellä lisää lävitte. Mut en ole ehdoton etteikö nuoret voisi äännestää. Nuortenkin mielipiteillä pitäisi olla väliä ja mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuteensa.

Ja sit viellä tässäkin ketjussa sanotaan et nuorena ollaan itsekkäitä kun itse on ollut jos sinä olet ollut itsekäs ja ajatellut minä minä ei se tarkoita et kaikki nuoret on niin. Ja mitä tulee väitteeseen et nuoria on helppo manipuloida. Ni valitettavasti se koskee myös aikuisia et niin niitäkin vaan on helppo manipuloida ja ohjata. Miettikää nyt hitlerkin puhui raivolla niin et naiset ja miehet hullaantui täysin siihen hahmoon. Et kyl ne aikuisetkin vaan ohjataan kuin lampaat tiettyyn suuntaan ja ne menee sinne eri ideologien taakse ja sitten ei muuta nähdä. Mut toisaalta nuoret imee kaikkee tietoo eikä välttämättä mene heti johonkin ideologiaan vaan katsoo kaikkialle avoimin mielin. Yhteen ideologiaan takertuminen kaventaa sun elämää ja nuoret taas on avoimia maailmalle

Mä en oo varma tost et voisko 16vuotiaat äänestää. Moni nuori on paljon fiksumpaa mitä moni vanhempi ihminen. Esim silloinkun olin työelämässä ni kaikkein hanakammin muutoksista valittivat vanhemmat työntekijät ku nuoret tarttui iloissaan uusiin mahdollisuuksiin. Mä oon niin monesti törmännyt erittäin kovakalloisiin vanhempiin ihmisiin jotka ei jousta ja kaikki pitää hoitaa samanlailla kaavan mukaan miten on aina elännyt. Äänestetään samoja henkilöitä kun on aina äänestetty vaikka ehdokas olisi miten valhdellut. Nuorilla on ehkä enemmän balsseja hakea muutosta ja tuoda uusia ajatuksia tähän maailmaan ennenkun maailma on lytännyt ne ja pakottaa ne elään tietynlailla. Ja onhan nyt ollut nuorten vaalejakin ja hyvinkö ovat menneet. Ja voihan kouluissa olla enempi ehkä politiikka tuntei missä näitä käydään viellä lisää lävitte. Mut en ole ehdoton etteikö nuoret voisi äännestää. Nuortenkin mielipiteillä pitäisi olla väliä ja mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuteensa.
Ja jokainen 17-vuotias ajoluvan saanut on maailman paras rallikuski 😆

Yhteistyössä