Aamutoimet (ja töihinpaluu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama 2007
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mama 2007

Jäsen
21.08.2007
245
0
16
Hei,

Ensi vuoden alusta koittaa paluu työelämään 10 kk mammaloman jälkeen. Hiukkasen jännittää, ei työkuviot, jotka jatkuu entisellään, vaan se kuinka onnistuu tämä äitiyden ja työelämän aikatauluttaminen. Normaali työpäivä on edessä heti, ei mahiksia ottaa lyhyempää tai osa-aikaa.

Kuinka olette selviytyneet ensiviikoista? Kuinka ja missä ajassa tuon "nyytin" saa aamulla aikaisin syötettynä, mahdollisesti imetettynäkin, siistittynä ja puettuna autoon ja kyytiin? Ja sama hoito itselle, en haluaisi variksen pelättimenä työkavereita säikytellä. Tällä hetkellä ei kiireitä, otamme iisisti, vauva herättelee 7:30 ilman yöherätyksiä, ja sit loikoillaan rauhassa. Kannattaisikohan ruveta aikaistamaan iltatouhuja, nyt nukkumatti tulee klo 21 nurkilla, vauva ei oo väsynyt aiemmin.. Mutta on niin ihanaa loikoilla itsekin pitkään... =) Harvoinkos tästä on saanut nauttia aikuisiässä.

Kertokaa kokemuksia tai kommelluksia näistä aamuhetkistä! Mitkä ovat omat parhaat konstinne saada ne sujumaan jouhevasti?

Mulla on jo suurimmaksi osaksi haalistuneet ne muistot esikoisen osalta. Minä pidin äitiysloman jälkeen kesälomat niin pojat olivat 11 kk kun menivät pph:lle. Esikoisen vein yleensä itse. Hirveästi en aamupalaa antanut vaan hoidossa sai puuroa kun mentiin sinne 7.15. Eli heräsin itse siinä klo 6 ja lapsi klo 6.45. Toisen kohdalla menivät tuohon naapuriin kun oltiin muutettu maalle ja saivat nukkua melkein kahdeksaan. Mies vei heidät hoitoon heti puettuaan heidät siinä klo 8 ja saivat aamupalan siellä. Mies on vienyt maallemuuton jälkeen heidät pääsääntöisesti aina hoitoon, saavat nukkua tunnin pidempään kun mun kyytiin joutuessa. Tuo ensimmäinen pph, jolla olivat yhdessä hoiti heitä n. 1/2 vuotta ja sitten siirryttiin kirkonkylälle. Aamupalana mies antoi puuroa, jugurttia, leipää tms. mitä tykkäsivät syödä, murojakin välillä.

Menettekö siihen aikaan että voisi saada aamupalan siellä hoidossa? Jos vielä imetät niin sen hoitaisit kotosalla ns. ensiaamupalaksi.

Ihan hyvin siihen rytmiin pääsi kiinni. Varmaan kannattaa aikaistuttaa nukkumaan menoa niin heräily olisi aamuisin helpompaa.

Minä herään itse noin puoli tuntia ennen lasta/lapsia. Käyn suihkussa, teen eväät, laitan itseni valmiiksi jne.
Sitten otan lapsen/lasten vaatteet esille (tämän voisi tehdä illallakin), herätän lapsen/lapset. Sitten vain äkkiä aamumaito napaan, potalle, päivävaippa päälle, ulkovaatteet päälle ja autoon. Samaan aikaan komennan isompia tekemään nuo itse, mutta itse hoidan tuon 1 v:n. Aikaa menisi noin 30-35 min koko rumbaan lapsen kanssa, jos olisi vain tuo nuorin. Kaksi vanhempaa hidastavat vähän. Mutta minulla on jo kolmannen kanssa aika hyvä rutiini.

Vien lapset päiväkotiin jo ennen seitsemää ja he saavat siellä aamupalan kahdeksan ajoissa. Kuopus saa tosiaan edelleenkin (nyt ikää jo 1v10kk, ollut hoidossa 1 v:stä alkaen) aamumaidot, mikäli kelpaa, ihan aina ei.

mie oon päässyt helpolla =) itse aloitan työt aamuisin n. kolme tuntia aiemmin kuin mies joten lasten herättelyt ja hoitoon viemiset on miehen hommia... ollut jo vuodesta -97

mieheni ja tuttavienkin kertoman mukaan hommat sujuu rivakammin kun itsensä laittaa valmiiksi, jonka jälkeen lasten herätys, pukeminen ja hoitoon aamupalalle... vaatteet lapsille minä varaan jo iltaisin

Yhteistyössä