aamumaito=hyvä tai huono?

Hei kaikille!
Täällä 9 kk pojan äippä. Rytmit aika hyvät, nukahtaa n.20.30, sitten heräillään pari kertaa yön aikana. Silittäminen ja peiton laitto auttaa ja poika nukahtaa uudestaan.
Klo.05.30 alkaa huuto/rumba johon eivät silittelyt/tassuttelut auta. Olen silloin vaihtanut TOSI märän vaipan ja antanut n.100ml korviketta pullosta. Sitten nukutaan 8.30 asti.
Haluaisin vähän mielipiteitä tähän aamumaitojuttuun. Jotkut sanovat (varsinkin neuvolantädit), että ei maitoa siihen aikaan vaan pitäisi nousta ja aloittaa uusi päivä. Täällä poika ainakin tosi väsynyt vielä siihen aikaan ja nukahtaa kunhan vain saa sitä maitoa.

Mielipiteitä odottaen... ;)

no hei hyvähän neuvolatädin tai muiden on sanoa joiden ei tarvitse pojan kanssa nousta... älä stressaa, anna maito, nukkukaa rauhassa. yks maito puoli kuusi aamulla ei maata kaada, kun kerran sillä saadaan lapsi nukkumaan tarpeeksi pitkät yöunet. ja ihan varmasti maito jää kohtapuolin pois kuitenkin. jos itsestäsi järjestely tuntuu toimivalta, niin ei sitä tarvitse muiden mielipiteiden takia muuttaa!

Kyllä minä kans antaisin maidon (ja annankin, tosin meidän tyttö on vasta 5kk). Kyllä se sitten aikanaan jää pois. Ja meillä kun kokeilin että noustais jo silloin ylös, niin ei kyllä tullut mitään kun väkisellä sitten kuitenkin nukahti ja herää sitten kunnolla vasta kasin paikkeilla. Että ei munkaan mielestä tarvi tässä neuvolan tätiä kuunnella.

Minä oon kans miettinyt tota samaa. Kun meillä on suunnilleen samanlaista kuin teilläkin, eli nukkumaan mennään 20-21 paikkeilla. Sitten pari kolme kertaa heräilyä yössä, joka hoituu just peitolla. Mutta sitten juuri noihin aikoihin 5-6 aikaan ei en'ää nukahda muutakuin aamumaitoon.

Olen miettinyt, onko syy yöheräilyihin juuri tuo maito? Odottaako vain maitoa koko yön , että milloin saa sitä vai? Ooon kuitenkin antanut sen maidon ja sitten on jatkettu unia. En millään jaksaisi enää sitä, että kun yölläkin käyt pari kolme kertaa hereillä, niin ssitten pitäisi herätä jo 5-6 aikaan.

Joten meillä ainakin annetaan maito aamulla siihen saakka kunnes se sitten itsekseen, kai se joskus jää itsekseenkin pois :eek:

Meidän poitsu on aika paljon pienempi, mutta ihan periaatteesta tuohon aikaan aamuyöstä tekisin mitä vaan voin, että saisin vielä lapsen nukkumaan. Itse pidän rajana kello kuutta, sen jälkeen aloitetaan jo päivä jos vauva herää, vaikka sekin on minusta vähän varhaista... Puolikin tuntia on väsyneenä paljon unta ja aikaa, ja minusta 5.30 ei ole inhimillinen aika nousta uuteen päivään, sanoi neuvolantäti mitä vaan.

Meidän poika on vasta 1,5 kk, mutta pakko laittaa viestiä kun meilläkin kuuden aikaan on aina pojan vaikea nukahtaa. Pari yösyöttöä on jo siihen aikaan takana, eikä kuudelta juuri syö lainkaan, haluaa vain hieman imeä ja nukahtaa sitten vielä n. 1,5 tunniksi uudelleen. Tutti ja oma sänky ei kelpaa, rinta ja kainalo vain. Ihan uninen kyllä vielä on joten en edes mieti ylös nousemista, vasta sitten puoli kahdeksan aikaan.

Meillä poika 9,5kk ja ihan samalailla mennään. Eli yheksän aikaan nukkumaan, herää kerran tai kahdesti ennen viittä, mutta nukahtaa uudelleen samantien. Sitten klo 5-6 juo maidon ja sen jälkeen jatkaa uniaan klo 8-9 saakka. Tassuttelut tai sylittelyt ei enää viiden jälkeen auta, vaan silloin on saatava maitoa, jos meinataan vielä nukkua.

Kiitos mielipiteistä!Täytyy vaan käyttää maalaisjärkeä. Yhtä toista juttua mietin myös. Kun eivät päikkärit enää pojalle maistu. Hän nukkuu just tasan niin kauan kun vaunut ovat liikkeessä. Sit menee noin 20min ja hän on hereillä. Sitten eivät enää hyssyttelyt auta, pakko tuoda poika sisälle. Iltapäivällä hän nukkuu sisällä ehkä just hätäset tunnin. Miten teidän lapsoset nukkuvat päivällä?

Meillä tyttö on 10kk ja herää vaihtelevasti yöllä,mutta tänä aamuna annoin tuossa klo6 maitoa, ja nukku sitten vielä tunnin...

sitten noista päiväunista. Pärjäiskö jo yksillä unilla? Meillä tyttö nukkuu nykyään vain yhdet unet, ne ulkona pari-kolme tuntia n.11.30 alkaen. iltaisin menee kello20 nukkumaan.

Hei pauliina82. En ole edes ajatellut, että ehkä yhdet päikkärit riittäisivät. Täytyy kokeilla huomenna. Parempi ehkä olisi, että nukkuisi kerran kunnolla. Montako kertaa teillä heräillään öisin? Meillä vaihtelevasti, joskus 5 kertaa, välillä 2-3. Vaikka nukahtaakin takaisin niin se alkaa olemaan tosi rasittavaa kun koko ajan pitää heräillä laittamaan tuttia tai peittoa... :headwall:

Siis ihanaa lukea tästä. Että muillakin on samat ongelmat kun meillä. Aamulla vaihtelevasti 5-6.30 aikaan herää ja annan maidon niin sattaa sitten nukkua vielä tunnin pari. Ja en todellakaan meinaa herätä siihen aikaan. Jos maidolla saan nukkumaan.
Meillä heräillään kanssa yöllä 5-6x. Ja jossain vaiheessa kun tutti ei auta niin otan viereeni...ja siinä sitten nukkuu. Nukkui jo tuossa 6kk tietämillä kokoyöt, mutat eipä ole niistä enää tietoa :( Ja päiväuniltakin herää itkemään tutti on suussa ja silmät kiinni ja karjuu vaan...mistä nää voi johtua? nukahtaa kyllä kun käy heijaamassa....saattaa nukku 1½-3h mutta siinä välissä pitää heijata sitä....tosi raskasta kun ite saisit nukkua mutta kokoajan katkee oma uni...niin ei tee mieli edes mennä nukkumaan.
Pojallamme oli korvatulhedus ja se putkitettiinkin ja luulin että huudot johtui siitä, mutta eipä johtunutkaan kun jatkuu edelleen tai sitten sillä jäi levy päälle....että pitää itkeä...?
Poikamme on viikon päästä 10kk.

On kyllä TOSI ihanaa lukea että muillakin on samoja ongelmia. Rupeaa noi yöt tosiaan olemaan aivan liian rasittavia. Jotkut ovat sanoneet, että tutti pitäisi ottaa pois siinä 5kk iässä ja sitten unikoulu päälle ja omaan huoneeseen. Silloin kai nukkuvat paremmin. En tiedä...pitäisikö nyt kokeilla sellaista. Vielä meillä ei ole mahdollisuutta laittaa omaan huoneeseen, vaan jos isäntä ja minä nukumme olkkarissa sohva/sängyssä ja poika makkarissa :$

höh!
minun mielestäni tärkeintä tuollaisessa tilanteessa on, että kaikki voivat hyvin ja voivat olla turhia stressaamatta! Itse esikoinen oli samanlainen aikoinaan ja kyllä meillä aamua "venytettiin" maidolla. Eipä siitä ole vahinkoa koitunut kenellekään ja paremmin jaksoi koko perhe kun ei tarvinnut viiden aikaan ylös nousta.

Ehdotin 8kk neuvola lääkärissä, että pitäiskö meidän ottaa tutti pois ja rauhottaiskos se öitä. Niin ei suositellut. Sanoi ettei se ole välttämättä se juttu...jos sillä rauhottuu niin antakaa vielä tutti....mä olen ajatellut että tuossa vuoden tietämillä otetaan tutti pois.....mutta katsotaan miten käy.

Yhteistyössä