Aamulehdessä oli hyvä juttu tosta kotihoidosta (vrt. Nina Mikkonen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siinä oli haastateltu kahta äitiä, joista toinen oli kotiäiti ja toinen töissä. Kummallakin oli hyvät pointit ja vaikka itsekin olen vielä toistaiseksi kotiäiti, niin enemmän olin sen "työäidin" kanssa samaa mieltä. Olisi tosiaan kiva tietää miten Nina Mikkonen järjestäisi lastensa kotihoidon jos Timo TA Mikkosen tulot eivät olisi niin suuret...

Siis se Mikkonen ajattelee itse ihan putkiaivoilla koska hyvin paljon Suomessa on yh-äitejä sekä perheitä jotka elää keskitasoisesti joten yksinkertaisesti pakko mennä töihin.Elämä ei ole niin mustavalkoista!

Ja olen käynyt töissä koko sen ajan kun minulla on ollut lapsia. Esikoinen oli 7kk ikäinen kun minut napattiin töihin, kakkonen oli 9kk ikäinen.

Olen saanut kuulla valinnastani, joka ei ole koskaan ollut pelkästään vain minun. Olen ottanut monia asioita huomioon valintaa tehdessäni. Kuten ihmiset yleensä, en ole aina ollut tyytyväinen ratkaisuun ja painostuksen ja haukkujen takia olen kokenut myös syyllisyyttä siitä, että käyn töissä, ansaitsen perheelleni rahaa, kehitän itseäni, menen urallani eteenpäin.

Minulla on ollut myös aikaa olla lasteni kanssa. Virtaa ja voimia saman verran kuin, että hoitaisin asioita vain ja ainoastaan kotona.

Vaikutus lapsiin? Olen itse kotiäidin lapsi. Oma äitini oli kanssani saman verran kuin minä nykyisin lasteni kanssa -näin minusta tuntuu. Päivällä hänellä oli paljon puuhaa pienemmissä sisaruksissa, ruuanlaitossa, leipomisessa, siivoamisessa -hän oli läsnä jos tarvitsin jotain. Mutta niin olemme mekin mieheni kanssa hyvin lähellä kotia töissä, jos lapsemme tarvitsevat meitä.

Kotiin tultuamme meistä on ihana nähdä lapsiamme ja OLLA heidän kanssaan. Ja sama riemu näkyy lapsistamme.

Mikkoset saarnaavat kovin konservatiivista ajattelutapaa naisen kotonaolosta. Mielestäni siihen, että lapset oppivat yhteisöllisyyttä, kontaktinottoa, välittämistä, arjen jokamistaitoja vaaditaan muutakin kuin kotona OLEVA aikuinen. Ja kasvatus ei ole pelkästään naisen tehtävä. Molemmat sukupuolet tarvitsevat kasvaakseen fiksuiksi ja tasapainoisiksi kontakteja molempiin sukupuoliin myös kotioloissa (yh-äideillä suku, ystävät ym. verkostot)

Ja lapsi tarvitsee myös vieraita aikuisia ja lapsia ympärilleen (vieraista tulee tuttuja) -miten muuten luodaan sosiaalinen verkosto?

Ja lapsi siinä kuin aikuinenkin tarvitsee omaa aikaa, tilanteen jossa hän on "yksin" -miten muuten koskaan oppii sietämään itseään? Ja omaa seuraa?

Mikkoset nimittäin eivät puhu vain pienen vauvan äitien kotona olosta vaan ihan kaikenikäisten.

Suomalainen nainen on aina tehnyt töitä ja tarvinnut lastenhoitoapua isovanhemmilta, sisaruksiltaan, esikoisiltaan, mieheltään, piioilta, mäkitupalaisilta, ruotieukoilta, naapureilta ja tämä on fakta.

Myös kotiäiti.
:heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Siis se Mikkonen ajattelee itse ihan putkiaivoilla koska hyvin paljon Suomessa on yh-äitejä sekä perheitä jotka elää keskitasoisesti joten yksinkertaisesti pakko mennä töihin.Elämä ei ole niin mustavalkoista!

Niinpä! Itse yh:na keräsin tulot 3:sta eri työstä, muutama tunti sieltä, toinen täältä, enkä päässy silti lähellekään keskivertokuukausipalkkaa. Toki olisin ollut kotona, jos olisi ollut se rikas mies ja kristallikruunut killuneet katossa :)

Yhteistyössä